Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-05-21, 21:54   #16
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Sockerbollen.

Du kan enkelt kolla själv vad Bibbi har för nålar!
Gå in på annonssidan, klicka på bilden med den syende damen, då får Du upp hennes pdf-fil med hela Bibbis sortiment.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 11:30   #17
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Smile Det var nålen!

Imorse bytte jag nålar och när jag tog ut dem så såg jag att det hade gått av en liten, liten bit av udden på den ena nålen. Sydde i två tygbitar och sedan drog och slet jag så hårt jag kunde både hit och dit i flera omgångar. Inga hål!

Och tyvärr hittade jag inga ballpointed hos Bibbis, men tack för länken till allbrands.com! Där går det verkligen att spara pengar! Fanns även ballpointed i storpack!

Härligt, nu vågar jag sy igen för på min sy-lista ligger nämligen en beställning och det kändes inget kul att börja med den innan jag löst hål-problemet, vilket jag nu har, tack vare er! Härlig pingst på er alla!
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-22, 22:40   #18
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Härligt!



Ja, och nu har du ju blivit nålexpert! Dyraste symaskinen i världen syr som en kratta med taskig nål! Viktigare än tråden till och med.

Bibbi, som är så bra och billig och med superservice kan säkert ta in precis alla slags nålar som vi vill ha. Det är bara att önska!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 10:16   #19
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Funderar på om man kan använda ball point Brodyrnålar till att sy
stretchtyger

dessa tex
http://brodyrvaruhuset.se/comersus_v...p?idProduct=90

nån som vet om det funkar

vore ju jättebra att ha samma nålar till brodyrmaskinen & overlocken
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 10:43   #20
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Just dessa nålar är väl till "kommersiella" maskiner, alltså runda upptill.
Annars kan du i och för sig använda samma nålar, men strechnålen har lite speciell utformning förutom den rundade spetsen. Utformningen ska göra att det bildas "bättre" öglor som ska minska risken för hoppstygn. Påstås det...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 11:06   #21
Beppe Beppe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 244
Ok
kanske just dom nålarna på bilden är runda upptill men jag vet att dom har med platt baksida oxå för det har jag köpt där i 100 pack

tänkte mest att det vore praktiskt om man kunde använda samma nålar
Beppe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-23, 12:04   #22
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Sockerbollen skrev: Visa inlägg
Vad glad jag blir över att få så mycket hjälp av er! Tygerna är från E-slöjd, interlock och det är 100% bomull.

Jag provar byta båda nålarna och sy på några restbitar som jag tänker slita och dra i! Om det fortfarande går sönder får jag hitta ballpoint-nålar någonstans. Säljer Bibbis textil det? Och du, "Syofta", var köper du dina storpack? Alltid bra att få inköpstips!

Jimpie: Det är faktiskt första plaggen jag använder just den tråden till, men som sagt, de andra plaggen jag sytt har ju inte haft samma tighta passform och jag har ingen lust att slita och dra i färdigsydda plagg som det inte är hål i...

Sextiosexan: Det har jag aldrig råkat ut för, tack och lov, men jag skulle bli ganska irriterad om jag inte fick byta när plagget är fullt med småhål längs sömmen - dålig service tycker jag, det borde vara en självklarhet att få byta ett sådant plagg!!

Än en gång, tack alla! Så småningom blir jag förhoppningsvis själv så sy-erfaren att jag kan vara andra behjälpliga!


Vilka nålar satte du dit? Står det någonstans i instruktionsboken att du skall använda olika nålar till olika
kvaliteer?
Varför jag úndrar är för att jag också har en Bernina o i den instruktionsboken står det att jag skall endast skall använda universalnål 130/70. Har heller aldrig haft problem med
hål i några tyger
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 22:46   #23
Sockerbollen Sockerbollen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 51
Jag satte dit mina Schmetz stretchnålar 75 som jag beställt från Bibbis textil. Det står inget om att jag ska använda några andra nålar beroende av vilka textilier jag syr i, men då jag läst att de flesta byter till stretchnålar för att minska risken att skada tyget när de syr i bl.a trikå så gjorde jag "som alla andra"...
Sockerbollen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 22:59   #24
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Funkar det med andra ord nu med vanliga nålar?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 07:34   #25
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Stretchnålar skriver hon.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 09:21   #26
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Men du, snacka om att slarvläsa. Ursäkta!

Med risk för att jag har fel och blir luggad för
detta men...

Att andra byter nålar beror på att som jag har
uppfattat det
så rekommenderar deras manualer det.
Att vissa maskiner skall ha speciella nålar.

Pröva även med vanliga nålar för det borde inte
bli några hål med dem heller eftersom nålen var
trasig. Intressant att få veta.

Kram på er o förlåt att jag slarvläste
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 10:49   #27
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Vissa maskiner "ska ha" speciella nålar (till exempel EL-nålar), det är sant. Men även i de maskinerna kan "vanliga" nålar funka alldeles utmärkt. (Som i min "gamla" Singer till exempel.) Med "vanliga" menar jag då den typen man har i vanliga symaskinen, vare sig det är stretchnål eller universalnål.
Jag har för mig att Bibbi skrivit någon gång att hon kör genomgående med stretchnål i overlocken och använder den som en sorts "universalnål". Det tycker jag låter vettigt, och när Bibbi säger det verkar det extra vettigt! (Hoppas jag inte luras nu!)
(Men för egen del känns det också bra att höra att du använder universalnålar, Gumpan, för vi har samma maskin och funkar det för dig som sytt så mycket funkar det nog för mig också! Det är så himla bra att få höra allas erfarenheter från praktiken!)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 12:13   #28
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Ja Sotis du har rätt jag har nästan alltid stretch 75 i min overlock. Byter till universal/stretch 90 i tjockare tyger.

Är stretch 75 för tunn får jag hoppstygn, då byter jag.
Vilket sällan inträffar.

men som sagt stretch 75 sitter alltid i .

Använder stretchnål i covern också även fast det rekommenderas EL nål.

om hål uppstår vid sömmen när man har en hel stretchnål anser jag
att tyget är av ganska dålig kvalitet.
Tråden som tyget är stickar av är oelastisk och "spröd".
Vilket gör att problemet uppstår.man känner det på nåt vis.
Maskan i tyget "hinner inte" öppna sig för nålen som det ska.
Tror att hålen kommer ändå i dessa tyger fast det
kanske tar lite längre tid med en ballpoint nål.

Bra kvalitet på tyget är a och o.
Har också känslan av att när tyget är blandat med lycra
uppstår hålen lättare. Plagg i lycra tyger sitter ju ofta
tajt också, det gör ju inte saken bättre.

Sotis, sträcker på mig när du skriver "när Bibbi säger det verkar det extra vettigt"

kram Bibbi

ps i min vanliga maskin anpassar jag alltid nålen till tyget.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 13:13   #29
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hm, detta med nålar är alltid intressant.
Brukar då och då få problem och har också börjat med att alltid sy med stretchnål i overlocken trots att EL ska fungera ändå. Tycker också att det är mycket svårare att sy i lycra-blandningar, där kan det bli hål hur rätt nål man än har känns det som. Jättetrist.Märks också om det är dålig kvalitet... Sedan har jag också varit med om riktigt dålig tygkvalitet på interlock: då går också tyget sönder sådär. Den känns nästan på tyget när det kommer bli så: lite "strävt" liksom och ingen stuns alls i, svårt att beskriva. Tycker att interlock med bra kvalitet brukar ha en mjukare känsla och även om det inte har stretch i sig (som lycran ger) så har det ändå lite "stuns".

Tycker att det också händer med Jofotex uggletyg: det i 100% bomull. Det går också lätt sönder för mig,oavsett nål och att den är sprillans ny... Så där undrar jag på kvaliteten...? Det med lycra däremot...det håller jättebra.

Ibland blir jag så irriterad på att det blir så här: man gör allt rätt men ändå så blir det fel!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons