Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-02-28, 08:45   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Provdocka av gips

Nu har jag tröttnat på att inte ha något att hänga mina verk på: För att underlätta arbetet har jag bestämt mig för att göra en egen provdocka i gips, enligt Sick-Sack (programmet på TV4+) modellen.

Men, så igår skulle jag köpa gips (sådana där gipsbindor) på apoteket och de hade inga alls. Det fanns ingen som kunde informera mig om ifall apoteket helt slutat sälja dessa till allmänheten. Är det någon här som vet?

Ni som gjort provdockor i gips, vad har ni använt? Vart har ni hittat gips? Och vad har det kostat?

Den där "käppen" eller foten som dockan ska stå på.. vad ska man använda till en sådan? En gammal lampfot eller tillverka en egen av rundstav och något att stoppa staven i.

En fråga till.. Jag har just nu storlek 42, men troligtvis kommer jag att till sommaren vara någonstans runt storlek 38 (min standard storlek). Kommer jag fortfarande då kunna använda mig ut av min provdocka, eller hur gör jag när min storlek åker ner eller upp? Går det inte att "kalibrera" en egen provdocka på något sätt? Har aldrig haft större storlek än 42.. och inte mindre än 36.. så några jättestora försändringar handlar det ju inte om, men tråkigt om man inte kan använda sig ut av sin provdocka efter några månader.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 08:48   #2
anirac anirac är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 12
på panduro har dom gipsbindor. inte direkt billiga men dock! Kolla runt lite på forumet oxå. Diskussionen har varit uppe Många gånger.
lycka till!
anirac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:05   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Läste alla inlägg med ordet "provdocka" men de som gjort sina provdockor i gips har tydligen hittat gipslindor på apoteket. Besökte precis apotekets hemsida och sökte efter gipslindor, men inga svar där heller. Därför undrar jag om det är så att apoteket slutat sälja dessa helt?

Panduro är ju jättedyrt.. och med min studentbudget vill jag ju inte slösa speciellt mycket på provdockan.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:09   #4
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Har du kollat med färgbutiker? En del har ju lite hobby/konstnärsmaterial så där kan dom ju tänkas ha det du behöver och förmodligen biligare än Panduro.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:12   #5
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Hej
Om du pendlar mycket i storlek hade jag köpt en begagnad provdocka som man kan ställa in storleken på . Jag köpte en diana docka begagnat för två år sen och jag tycker att det är jättebra för att jag kan ju ställa in den på andras mått oxå, inklusive min väldigt timglasformade syster som har storlek 42-44 i byst och stuss men 36-38 i midja. Jag hade investerat i en riktig provdocka istället för den håller och du behöver inte göra en ny när du ändrar form. Jag köpte min för 400 kr. Jag kollade på blocket. Lycka till
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:16   #6
janesjogren janesjogren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 38
Tänkte även på det att om du vill kunna få kläderna att sitta perfek på din docka så måste du ju kunna ändra storleken på den. Om det inte är viktigt finns det ju andra sorters provdockor som man kan nåla bra i men som är i en bestämd storlek Tror att det oftast är 38. Det är väl mer för skräddare sådanan dockor och diana som jag snackar om är inte lika bra att nåla fast tyget i men det fungerar. Det som är bra med diana är ju att man kan ändra storlek. Och man bestämmer ju då halsvidd,bystvidd,midjevidd och stussvidd samt längden på pinnen.
janesjogren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:24   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Har spanat runt lite på Blocket och andra köp&sälj-sajter, men inte hittat vad jag letar efter. Problemet är oftast att personen som säljer det jag vill ha bor för långt borta och extra knepigt blir det eftersom jag inte har körkort - inte heller någon ut av mina bekanta har körkort.. närmaste körkortsinnehavare måste vara mina föräldrar som bor 35 mil bort.. hrm.. så det går ju inte.

Färgbutik.. tyvärr finns det inga konstnärsbutiker på orten där jag bor.. det enda som vi har i staden är typ Panduro. Man blir ju sugen på att flytta tillbaka till Stockholm när man behöver sådana här saker.. där är ju allt så lättillgängligt.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 09:53   #8
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
I nån handarbetstidning jag köpte för flera år sedan gjorde de en provdocka av nåt slags vlieseline. Fast den blev ju inte heller så att den gick att reglera...
Gipsbinda är verkligen dyrt och att göra en hel provdocka av det spräcker nog inte bara studenters budgetar...

/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 10:19   #9
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
hmm.. hur kommer det sig då att alla här på sidan talar om hur billigt gips är? Eller de som uttalar sig om billiga priser, kanske har rätt stora eller i varje fall normala inkomster.. Hur många meter gipsbinda måste man ha? Räcker det med 20 meter?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 10:56   #10
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Minns att någon lagt in en bild på en docka av silver tejp (du borde kunna hitta den bilden). Vet inte om det är ekonomiskt bättre, men allternativ till gips.
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 11:12   #11
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Hur många meter gipsbinda?

Har fått ett svar från apoteket nu.

2m x 10cm gipsbindor kostar 19kr/st

10-pack kostar 133 kronor.

Givetvis köper jag ju då 10-pack.. men frågan är om det räcker till en docka? Det är ju 20 meter gipsbinda.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 11:21   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej Jag har haft provdocka i 15 år har sytt mycket kläder kavajer kjolar mm och fodrat och använt provdockan just till det.Men jag måste säja att det inte är så viktigt att det är exakt dina mått. Det är ju inte för att titta på den som man har en provdocka iförsta hand. För att kunna klä på dockan får den alltså inte vara för stor då får du inte på kläderna. Det som du egentligen har en provdocka till fodra ,sätta i ärmen,fålla kjolar går för det mesta bra även om det felar någon storlek Du måste ju alltid prova för att se hur det sitter på dig själv.Men jag skulle rekommendera en begangnad provdocka .titta i fyndannonserna lokaltidningen eller sätt in en egen annons.Gå ut i affär och titta på de olika storlekar så du vet vilken du vill ha.Dressform eller Diana kan du ställa in Det är det bästa.Jag tror att du kan få en begagnad för kanske 600-800 kr.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-02-28 klockan 11:24.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 11:42   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
TeknikFreek: Det beror ju lite på vad man ska använda sin provdocka till. Jag har ju gjort en silvertejpsdocka och jag ville ha en exakt kopia för att kunna skapa plagg direkt på dockan. För att på så sätt dölja de delar av mig jag är mindre stolt över. Om man ska exprimentera fram plagg på det viset är det bättre med en exakt kopia. Om man använder sin provdocka för att få hjälp med att fodra, fålla m. m. som du beskriver så är en nog en köpedocka precis lika bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-28, 21:35   #14
asali asali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 19
Som jag tidigare skrivit så gjorde jag min gipsdocka av tio paket från apoteket (jag har ca stl 38), det blir rätt tunnt men om man sadan fyller med fogskum så behöver det inte vara tjockare lager.
asali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-12, 12:12   #15
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
I fredags gjorde jag min provdocka i gips. Men den blev inte alls så fin.. okej, den har formen av en överkropp, men mina bröst sitter jättelångt ner. Jag hade inte på mig någonting när jag gjorde dockan, då jag inte ville att mina bröst skulle bli jättestora och utstående på dockan.. har rätt stora bröst. Visserligen, syftet med dockan är inte att skapa kläder på, utan mest så att jag kan hänga på mina skapelser och se dessa i 3D.. blir ju knepigt när man själv ska prova in alla kläder mitt i skapandet, då man måste spegla sig med flera speglar.

Tror ni att jag skulle kunna skära ut brösten och gipsa dessa på lite högre upp?

Och hur är det med armana? Dockans armar känns som om de är i vägen nu när jag prövat plagg. Har ju sett bilder på dockor som har små armstumpar eller inga armar alls - vad är det bästa?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons