Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-04-23, 21:21   #16
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Ok förresten kom jag på att jag behöver super varm pyjamas,, då jag skall tälta från 3 juni till september. Cykelsemester eller snara tränings resa. Förra året så hade jag ett par fleece mjukis byxor vilka var bra . något varma för sovsäcken ibland men vägde bly.. kanske finns det tjock flanell som isolerar. De här mjukis brallorna var som vanliga men som sagt bly tunga för vinterbruk. Kanske finns det olika grader av detta material ( Ser ut som sweatshirt) / stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 13:11   #17
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hej "Trikå-Tompa", ja det är bekvämt med trikå tycker väldigt många.

Du har redan fått tipset att gå till en bra tygaffär, gör det! Har du möjlighet att inte gå dit sen fredag em och lördag, utan lite tidigare lär de ha tid att svara på frågor och lära dig mycket. bara man frågar vänligt brukar man kunna ha så intressanta samtal! Titta i telefonkatalogen eller nätet var det finns butiker. De i innerstan är bra allihopa. Tyvärr har det lagts ner många bra affärer utanför.

Det är lätt att hitta tyger som tål 60 grader, jag tvättar det mesta så, och det tappar inte färgen om det är bra kvalitet.

Du hade flera frågor om mönster:
Man tar sina kroppsmått, utan rörelsevidd och skriver upp. Sedan kollar man i måttabeller, då hittar man den storlek som man ligger närmast när det gäller viddmåtten. Längden är ju lättare att ändra, så det väljer man inte storlek efter.
Man ska alltså INTE ta mått på mönstret(som nybörjare). Mönsterkonstruktören gör mönstret avpassat för en speciell tygsort. För stumma tyger måste rörelsevidd läggas till, annars kan man inte röra sig utan att kläderna spricker. Eftersom trikå töjer sig är där rörelsevidden ibland negativ istället (dvs mindre än kroppsmått) för att det ska sitta kroppsnära.
Du ska alltså köpa ett mönster som är avsett för trikå, så passar det. Du måste ha ett annat mönster om du ska sy i lakansväv. du klarar dig långt på dessa två!

Låna alla syböcker du hittar på biblioteket, så tror jag du får hum om grunderna!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 18:29   #18
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Hej jo det är sant att jag har fått alla grundtips nu. Nu är det bara låna och gå vidare själv. Skulle va kul att få ihop något innan cykelsemestern. 3 juni till slutet av augusti. varm pyjamas till sovsäc´ken skulle inte va dumt./ Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-24, 22:24   #19
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det fixar du!
Bara du hittar ett mönster och går in i några tygaffärer och snackar tyg så är du på rull!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons