Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-09-09, 01:52   #1
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Fråga om elastisk snedslå vid dragkedja

Hej!
Jag är inte så van / bra på att sy så jag undrar om nån kan hjälpa mig? Jag håller på att sy om en fleecetröja och hade tänkt kanta hela tröjan med snedslå-kantband och jag läste någonstans att det är viktigt att man tar mycket kortare av kantbandet än tygets längd, jag kan tänka mig att det blir bra vid halsen, handlederna och nertill, men vid dragkedjan.. hur gör jag där? Måste man ta mycket kortare band där också eller hur blir det? Vill ju inte att det ska dra ihop sig där. Jag tänkte att jag vill hellre fråga någon än att testa och så blir det fel. Hatar att sprätta . Kan man ta samma längd på kantbandet som tyget just bara vid dragkedjan ?
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 12:06   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det där med något kortare längd, har du inte hört det i samband med att man syr på en elastisk mudd på en ärm? I det fallet gör man det för att handledens mått är "avsmalnande" i förhållande till vidden som behövs på ärmen.

När jag kantar med vanliga snedremsor i bomull, så syr jag på dem i vikningen (mäter ej), när jag sedan fäller över och viker in på baksidan så formar sig den vikta kanten mot halsen genom att skjuvning i remsan. Ibland syr jag på dem som dubbelvikta och matar bara fram allteftersom och "skjuvingen i innersvängen" sker under tiden.

Men i fleece tycker i alla fall jag att du bör ha en remsa/kantband i syntetmaterial, som inte krymper vid tvätt. Kolla i en tygaffär, där kan du få råd om material o mått etc.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 12:53   #3
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Tack för svaret! Fast jag har redan köpt kantband och det vart ett sånt där elastiskt "trikåsnedslå". Jag frågade även om råd ifall dom trodde tygerna skulle passa ihop och ja det trodde dom. Men du menar alltså att det inte blir bra med sånt band? Jag tänkte att sånt där stumt band inte skulle passa eftersom fleecetyget inte var helt stumt. Och så tänkte jag att det skulle bli bra i halsen och vid handlederna iallafall, att det drar åt lite just där
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 14:44   #4
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Jag kollade runte lite på internet om syntetiskt kantband, jag hittade två sorter på en sida som heter Tyg.se. Band 1 : Elastisk snedslå 2 (91 % polyamid & 9 % elastan). Band 2: Snedremsa (67% polyester & 33% bomull) . Fleecetyget jag anväder är i 100 % polyester. Är någon av dessa passande ?
https://www.tyg.se/24-3250-80_elastisk-snedsla-2.html
https://www.tyg.se/24-7500-080_snedr...-mm-svart.html
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 15:47   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Har du fått hjälp vid köpet så är det helt säkert OK. Jag var mest orolig för att du hade en sån där "vanlig" tunn bomullsremsa som nog är för klen i förhållande till fliessen.

Prova att tråckla ett avsnitt, då ser du ju hur stramt/löst du behöver hålla remsan för att det skall bli slätt och inte dra eller bubbla sig på jackan eller remsan. LYCKA TILL med projektet!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 17:12   #6
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Ja alltså jag kommer inte ihåg om jag frågade om just det. Men jag vet att jag iallafall nämnde att jag skulle sätta snedslån på en fleecetröja och dom sa iallafall inte någonting om att det var något fel med det. Jag köpte andra saker samtidigt , och jag minns att jag frågade om någonting "passar det ihop med det", men minns inte om det var exakt det? Snedslån är ganska tunn faktiskt. & fleecet är tjockt. Det var pga fleecen var tjock som jag ville ha kantband istället för att vika in sömnsmån.
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 18:21   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Färdig snedslå som man köper i standardförpackning är okrympt bomull(sblandning) och kan dra ihop sig rejält i tvätten. Mina hemsydda Jobs-tabletter råkade ut för just det. Det var synd att allt nedlagt arbete inte blev så perfekt som det var tänkt.

För något så tjock som fleece skulle jag kanta med mudd, ribb eller interlock - helst rundstickad, för då kan jag göra riktigt långa remsor - som jag själv skär i knappt 4 cm breda remsor. Tvätta tyget ordentligt innan det skärs så är det inte så viktigt om det är naturfiber eller syntet.
Du kan då göra längre mudd i ärmslut och nederkant om du vill ha det.

I halsen ska remsan vara 75%-80% av halskantens längd. Sy med supersmal sicksack och relativt långa stygn så funkar det elastiska. När halskurvan buktar inåt ska man dra ut mudden lite extra så att den lägger sig snyggt. Annars blir det lätt en uppstående kant.

För blixtlåskanten tror jag att du ska ha något kortare remsa för mudden töjer sig lätt när man syr. Men här bör man provsy med restbitar innan man ger sig på plagget
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 22:27   #8
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Tack så mycket för tipsen om hur man gör runt halsen och vid dragkedjan och så

Fast alltså nä jag vill nog inte ha vanliga muddar. Ville bara ha en smal kant, ungefär som på Helly Hansen. & jag hade tänkt dra runt kantbandet runt hela jackan i en hel bit (förutom handlederna), har redan rundat kanterna på jackan som förberedelse. Och helst vill jag slippa sitta och göra banden själv om det går.

Det där att banden ska vara tjocka, är det för det är bomull som det bör vara tjockare, eller gäller det syntet-band också. För dom syntetbanden jag såg på tyg.se var nog också lite tunna. Om det inte gäller såna kantband så kanske jag kan ta och beställa nån av dom istället.

Jag såg att det fanns något som hette vik-resår också. Det kanske egentligen borde ha varit såna man skulle ha haft. Vikresår.. http://www.bibbistextil.se/webbshop/...resår-26523245 . Den verkar ju tjock. Men det funkar nog inte vid dragkedjan iallafall

Kantbanden som jag har köpt var stretchiga trikå, inte såna där stumma vanliga. Jag köpte dom inte i någon förpackning utan det var på lösvikt(?). Mätte ut hur mycket jag skulle ha
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-09, 22:36   #9
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Ungefär såhär tänkte jag göra...
http://www.tradera.com/item/162902/2...tain-storlek-m - en fleecejacka med kantband
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-10, 10:40   #10
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det blir snyggt. Du klarar nog det galant!!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-11, 16:05   #11
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Okej då kör jag väl på dom kantbanden jag hade köpt redan då. Jag har tvättat dom nu också för säkerhets skull, ifall det skulle va såna som skulle krympa för mycket annars.
Tack för hjälpen!
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-14, 19:31   #12
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Så här vart den . Gjordes färdig natten till Måndag
Bifogade bilder
  
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-14, 19:33   #13
Ojjo Ojjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2016
Inlägg: 9
Förebild på hur den såg ut innan
Bifogade bilder
 
Ojjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons