Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2017-02-26, 13:36   #1
aon aon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 4
Olja i oljefri symaskin?

Jag har en Husqvarna 2000, om jag minns är det en 6030. Enligt instruktionerna så ska denna maskin inte behöva oljas. Men gäller detta fortfarande? Den är ju nästan 50 år gammal och jag tänker att något av den olja den kom impregnerad med som ny kanske dunstat med åren? Någon kunnig som vet hur jag bäst pysslar om min maskin? Om den behöver ett tillskott av olja, vad ska jag använda då?
aon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-26, 19:22   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

1) Manualen till din symaskin borde tala om vad som gäller.
2) Vi oljar maskiner för att de skulle gå runt och fungera;Om din maskin fungerar redan, behöver du inte olja den.
3) För att olja en symaskin brukar företagen peka ut små hål som är till bara för det ändamålet; Om din maskin saknar sådana hål kan du hoppa över tanken med att smörja den.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 09:16   #3
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
Hej!
Jag har också en oljefri symaskin, en Pfaff. Min försäljare rekommenderar att man lägger en droppe symaskinsolja på kanten av spolhuset efter att man borstat/städat ur luddet som blir av tråden. Annars skall man inte behöva smörja något!

MVH ,Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-27, 20:23   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
I manualen till min gamla tysktillverkade Pfaff står det att den är smörjfri och att man i alla fall ska ha lite olja i skyttelbanan. Efter några år är det smörjfria slut och bättre symaskinsverkstäder rekommenderar att man då och då oljar lite på de rörliga delar där metall möter metall.
Jag har också fått veta av generalagenten för mitt nya märke att jag ska ha lite olja på ett precist ställe i spolkapseln.

Sköt om maskinen väl, ta bort damm och annat skräp plus ge den lite smörjning så håller den längre och krånglar mindre.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-28, 20:59   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag skulle inte rekommendera att spolhuset oljas av flera anledningar:

1) spolhusen brukar vara av rostfri stål och därför onödig att olja just rostfri.
2) olja i ställen som spolhuset som oftast öppnas och har kontakt med både ludd från luften och trådrester från tråden, orsakar stopp i rörelserna istället för smidighet.
3)...
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-01, 18:57   #6
aon aon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 4
Tack för tipsen! Det verkar inte råda konsensus , men något klokare är jag.
aon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 02:39   #7
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Vi oljar maskiner för att de skulle gå runt och fungera;Om din maskin fungerar redan, behöver du inte olja den.
Nja... Vi oljar saker för att dom ska röra sig lätt, och med minimalt slitage. När dessa "smörjfria" maskiner kom gjorde nog tillverkaren bedömningen att dom skulle hålla tillräckligt länge utan smörjning, eller om dom bara smörjs vid "större" service när maskinen lämnas in på auktoriserad verkstad då och då.

Vi kan jämföra med dagens bilar faktiskt, biltillverkarna ger längre och längre intervall mellan gångerna bilen ska lämnas in på service för att folk ska tycka att det är smidigt (varje gången bilen ska lämnas in blir det ju lite stök, och så kostar det pengar också). Problemet är att inte ens dagens "longlifeoljor" riktigt håller så länge, tillsatser i oljan är förbrukade innan oljan byts med dålig smörjning och dålig renhållning inne i motorn som följd.
De sista 20 procenten av körsträckan före nästa service står förmodligen för 80% av motorslitaget, just för att oljan redan har gjort sitt. Det är priset vi betalar för att inte behöva serva så ofta, eller snarare, priset vi betalar för att biltillverkarna använder lång serviceintervall som försäljningsargument trots att bilen inte mår bra av det.

Symaskinerna blev sannolikt "smörjningsfria" för att dom därmed lättare gick sälja till folk som vill ha så problemfritt ägande som möjligt - vem vill kladda med olja regelbundet om det går slippa det? Tillverkaren gjorde bedömningen att maskinerna håller tillräckligt länge utan att oljas t.ex. varje vecka, och såhär 40(?) år senare kan vi kanske säga att dom hade rätt om maskinen fortfarande fungerar (eller så har den inte använts mycket), men det är också troligt att den skulle kunna hålla mycket längre om den smordes regelbundet.

Det smörjmedel som fanns i maskinen den dagen den lämnade fabriken gör förmodligen inte mycket nytta efter alla dessa år om det alls finns något kvar av det, så en ny smörjning är förmodligen bara bra. Men med det sagt, det är inte säkert att symaskinsolja är rätt val på alla platser - eftersom smörjningen var tänkt att fungera längre tid kan man t.ex. ha använt fett istället för olja på vissa platser.


Kan nämna en annan sak, på liknande tema. För något år sedan började morsans elvisp bråka, den stannade då och då beroende på hur elkabeln rördes, ett normalt fel på handhållna maskiner - koppartrådarna i elkabeln har gått av efter att ha böjts oräkneliga gånger. Jag öppnade maskinen för att byta kabeln, och upptäckte att stämplar inuti maskinen talade om att den var tillverkad 1983.
Jag passade på att öppna den lilla "växellåda" som växlar ner motorns mycket höga varvtal till mer passande varvtal för vispning, och upptäcker att fettet i den stelnat och inte ger någon nämnvärd smörjning längre. Jag rengör och smörjer med lite nytt fett, städar ur resten av maskinen, och sätter ihop den med den "nya" kabeln.

Lämnar tillbaka vispen till morsan som vispar grädde med den någon dag senare. Tydligen tog vispningen en tredjedel mindre tid nu, tack vare smörjningen gick maskinen helt plötsligt så snabbt som den gjorde när den var ny igen. Den vispen var också "livstidssmord" från fabrik, smörjningen räckte den livstid tillverkaren förväntade sig men uppenbarligen finns det mer livslängd att få genom att smörja i efterhand. (Hade vispen fortsatt användas utan ny smörjning hade förmodligen motorn brunnit upp till slut p.g.a. överbelastning, eller möjligen att någon del i "växellådan" nötts ut.)
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 21:06   #8
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Tack för den engagerade texten.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons