Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-04-17, 12:33   #1
Loial Loial är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Question Fot för automatisk fållning

Hej!
Har sytt lite sporadiskt, nån gardin, nån klädreparation då och då.
Nu ska jag sy gardiner till vårt vardagsrum, och har hittat tillbehörslådan till vår Husqvarna 2000 ( "lånad" av svärmor ). Vet att det finns t.ex. fötter som man kan använda för att fålla automatiskt och så, men vilken är det?
Skickar med en bild på dom tillbehör som bl.a. ligger i lådan, kan nån vänlig själ identifiera sakerna, och kanske skriva lite om hur man använder dom?

http://medlem.spray.se/mymlan/syfot.jpg
Loial är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 13:16   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Kolla numren på pressarfötterna.
Gå in på Husqvarnas svenska hemsida och titta på tillbehör. Där står det beskriver med bilder på alla pressarfötter. Då får du veta vad dom används till.

http://www.sy.husqvarna.se/index_centrera.htm
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 15:05   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
8 = stoppfot, användes med nedsänkta matartänder för att stoppa hål, du kan flytta tyget fritt då

9 =blixtlåsfot, kan flyttas till varsin sida av blixtlåset

4= knapphål
5= fållvikare på ett forum finns en jättebra förklaring till hur man syr med den
http://www.sysidan.se/forum/showthre...t=f%E5llvikare
sök på fållvikare om inte länken fungerar.

10 tror jag är en sån där bandkantningsapparaat eller bredare fållvikare, finns nog bild på huskvarnasidan

7 går den att fästa på syplattan tro? kan tänka mig att man läggare en grövre tråd i skåran under den och sicksackar fast som dekoration

1 ser ut som den "vanliga" foten

Ta med dig pressarfötterna och gå in på en Huskvarnaaffär. Även om det är en gammal maskin ska de kunna hjälpa dig. Jag känner igen de flesta av grejorna, mamma hade en sån maskin men jag kommer inte ihåg vad de användes till och hon har inte maskinen kvar längre.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 19:18   #4
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Ett tillägg om stoppefoten. På min maskin kan man inte sänka matartänderna, så för att använda stoppefoten ska man istället använda en stopplåt. Jag vet inte om detta är vanligt för äldre maskiner.

Jag tycker detta var en mycket intressant tråd för jag har upptäckt att hyresgästförening i mitt bostadsområde har en husqvarna 2000 som man kan få sy på i hobbylokalen. Min egna maskin kan bara raksöm och zigzag, medan husqvarna 2000 verkar vara en mer allsidig maskin.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 20:49   #5
Loial Loial är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Tack för tipsen!
Fållfoten lyckades jag lista ut m.h.a. husqvarnas hemsida, men oj vad pilligt det var att använda den. Fick inte riktigt koll på hur ni menade man skulle göra i den andra diskussionen ni länkade till. Sy i en tråd först fattade jag, men sen...?
Det blev lite väl smala fållar också, vad kostar en bredare fållfot, på ett ungefär?
Loial är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:07   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Fållfötterna till Pfaff kostar ca 90kr har jag för mig, men det kanske skiljer mellan märkena... och inom sybehörsområdet är det omöjligt att hitta priser på nätet, vilket vi ofta muttrar över här på forumet.

Om det fortfarande är gardiner du funderar på så undrar jag om det inte blir både snyggare och arbetsmässigt lättare att vika en riktigt bred fåll "som vanligt", dvs mäta och pressa?

Själv är jag ganska less på mina fållfötter just nu, även om de får kläder att se proffsigare ut... den bästa investeringen jag gjort har alla gånger varit pfiffikusen för 20kr eller vad den kan ha kostat

/Maria
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:28   #7
Loial Loial är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 3
Jo, det lutar åt att måtta och pressa, har gjort mina tidigare gardiner så. Det är bara det att dom jag ska göra nu är rätt så stora, mycket strykning och vikning blir det.
Tänkte mest att det skulle vara skoj att testa fållfoten, när det ändå fanns en sån.
Oj vad man ångrar nu att man inte lyssnade mer på syslöjdslärarinnan ;-)
Loial är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 21:49   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
Loial skrev:

Det blev lite väl smala fållar också, vad kostar en bredare fållfot, på ett ungefär?
Jag har också en Huskvarna 2000 och enligt min symaskinshandlare så finns det tyvärr ingen bredare fållfot som passar till den maskinen.

Annika
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 07:37   #9
Lova Lova är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Grymt avundjuk på pressarfot nr 10! är det någon som vet om likande pressarfot för påsömnad av band finns för Janomesymaksiner? Skulle spara mig en ocean av tid, pyssel och krångel....
Mvh
Lova
Lova är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:11   #10
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Tips

Enligt Janomes tillbehörslista finns en pressarfot som heter Kantbandsfot och kostar 298 kr. Jag vet inte hur den ser ut eller fungerar men kanske värt att höra efter hos nån handlare.På Janomes hemsida kan du ladda ner Symagasinet nr 1-05, nästan längst bak i den finns lista på tillbehör med priser faktiskt.(Finns massor av specialpressarfötter som nog underlättar en hel del, det tänker man sällan på utan man kör med standardfötterna som följer med vid köpet.)
Lycka till! /Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons