Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-15, 17:55   #1
sissily50 sissily50 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 98
Faktum: Måste köpa en ny maskin :( (Janome?)

Lämnade in min maskin som börjat bete sig minst sagt konstigt och fick veta att det inte är någon idé att laga den. Måste alltså köpa en ny. Kom olägligt...har mycket att sy till mitt bröllop.
Hade en Husqvarna 1070 med diverse dekorsömmar och vill inte nöja mig med någo mindre avancerad.
Blev tipsad om märket Janome av reparatören. Är det någon som har någon erfarenhet av detta märke?
Åsikter emottages tacksamt! Vill inte köpa grisen i säcken!
Tack på förhand
//Cecilia
sissily50 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 18:59   #2
mariaanneli mariaanneli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 47
Hej!
Jag har sytt på husqvarna hela mitt liv, och jag är mycket nöjd med maskinen och den support som jag fått av husqvarnabutiken. om man är nöjd behöver man inte byta. Nu syr jag på en designer1, på jobbet har jag Lily 545.
Husqvarna har en hemsida du kan kolla hela deras utbud.
Lycka till!
Anneli
mariaanneli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 19:00   #3
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Thumbs up

Hejsan!
Janome är bättre än bra , så det märket kan jag varmt rekommendera. Den håller betydligt högre kvalitet än många andra märken.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 19:30   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Pfaff är underbar med sin inbygda övermatning som passar till nästan alla pressarfötter och inte bara till en som det är när man sätter dit en löstagbar, har haft Bernina och Huskvarna som har löstagbara och Pfaffen är mycket bättre. Samt att den syr bra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-15, 20:10   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag gillar också Pfaff lätt att förstå och pålitlig som en gammal traktor. Jag har haft två Pfaff och ingen har krånglat (köpte upp mig några modeller med fler sömmar m m). Jag fick den rekomenderad när jag gick en kurs, men smaken är olika så bäst är väl att gå på en mässa och prova några olika.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 10:55   #6
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Pfaffs övermatare är guld värd!

/ Maria - som får ont av att nåla.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 11:01   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jo, förresten... far runt till alla återförsäljare och provsy, det är det allra bästa tipset!
Ta med några tygbitar i varierande material. I butikerna brukar provlapparna vara i kvalitativt bumulls eller linnnetyg och alltså det allra lättaste att sy i.
Våga också prova själv och nöj dig inte med bara en demonstration.
Det är mycket pengar på spel, för att inte tala om det goda humöret om man sen ska jobba med en maskin man inte trivs med
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 11:07   #8
sissily50 sissily50 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 98
Har just pratat med en återförsäljare till Janome i telefon. Ska dit om en stund och "provköra" lite olika modeller. Ska ta med lite olika tyger i olika tjocklekar. Janome lämnar 5 års garanti så det känns bra. Men som ni vet så handlar allt om HUR DEN KÄNNS under fingrarna. Funkar känslan så så slår jag kanske till. Spännande med nya märken som slår sig in på banan tycker jag. De firade tio årsjubileum i sverige i år.
Skriv gärna in flera tips och tyckanden!
Vad skall jag förresten tänka på att testa.....raksöm(naturligtvis, zigzag (naturligtvis)..........knapphålssömnad, trikåsöml....fyll på gärna!
//Cecilia
sissily50 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 11:44   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har provsytt en Janome men blev inte imponerad av belysningen den hade, och eftersom jag har en Pfaff blev jag inte så imponerad annars heller. Man blir väl van och partisk med de märken man har.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 12:31   #10
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Har inte alla märken 5 års garanti?
Jag har då det på min Pfaff och den var ändå inte helt ny utan hade agerat demoex innan...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 13:12   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
När jag köpte min D2 Huskvarna skröt de om att de var de enda som hade 5 års garanti, tydligen tomt skryt då.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 13:54   #12
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
D2 kan brodera, eller minns jag fel?
Så det kanske är speciellt med 5 års garanti på broderimaskiner?

Fast jag tycker ju att det borde vara tvärtom, ju längre garanti ju mer avancerad maskin man köper.

Min Pfaff Quilt Expression har förutom inbyggd övermatare och stor arbetsyta (som alla pfaffs maskiner har) bara specialaren att det är mera utrymme under pressarfoten i höjt läge, och några speciella quiltsömmar förutom övriga dekorsömmar... klart man kan ju frihandsbrodera om man är stark i armarna, men det räknas ju inte.

Senast redigerad av mia-maria den 2005-02-16 klockan 13:57.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 14:45   #13
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej igen!
När jag köpte min Janome MC 9000 (broderar och syr samt har ÖVERMATARE) för snart 6 år sedan, så fick jag 5 års garanti. Program och kortläsare samt scanner fick jag på köpet, så jag kunde stygnsätta mina egna bilder redan på den tiden. Det har blivit mycket Disney och andra skojiga figurer.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 14:59   #14
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Min D2 är den gamla inte den nya som kom i höstas och den kan brodera.

Har Janome också inbygd övermatning nu? Jag är lite ånger på att jag köpte en broderihuskvarna, önskar jag hade tittat på en Pfaff då istället för då hade jag inte behövt skaffa en till uppsättning pressarfötter.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 18:55   #15
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Hej!
Jag har en Janome 6260 som jag köpte i höstas. Den är så bra att även min dotter köpte en. Gå gärna in och läs min recsion. Det enda negativa är belysningen. Priset är jättebra och Du får med massor av tillbehör.

Lycka till.
Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons