Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-10-14, 19:25   #1
Tweed Tweed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 9
Korta av finstickad köpetröja?

Hej alla stickkunniga!

Ja, det är jag också, men tvekar. Köpt finstickad lammulls/cashmeretröja, en sån där tunn, härlig. Är ganska kort, så dylika tröjor är alltid en bit för långa. Just denna behöver kortas 6 cm. Nederkanten består av en 1.5 cm:s resår stickad i ett med tröjan.
Vill så gärna behålla den smidiga, luxuösa känslan. Hur göra?
Alt 1: sicksacka, kapa o sy på den lilla resårbiten igen?
Alt 2: repa upp, skaffa stickor no 1 (var man nu för tag på det) o sticka en ny resår. Verkar mkt tidsödande.
Alt 3: Kapa, vika upp en kant o fålla osynligt. Klumpigt o kanske kanten viker sig utåt?
Alt 4: Kompis föreslog: repa upp, trä upp alla maskor på två rundstickor, foga ihop maskraderna osynligt med restgarnet (sy så att det blir som stickat). Går det överhuvudtaget? Blir det inte en rand då? Hur 17 får man det lagom spänt?

Åsikter/erfarenheter mottages tacksamt!
Tweed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 09:41   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Repa upp fungerar inte om den inte är stickad uppifrån och ned. Och det är jag tveksam att en köpetröja är.

Möjligen att klippa av strax under där du tycker att resåren ska börja (så att du har lite säkerhetsmarginal för snedklipp). Fånga upp maskor på nederkanten av koftan.
Repa upp ner till resåren och så sticka ihop med maskstygn.
Finns inte stickor att få tag i kanske man kan uppsöka nån sorts järnaffär och fråga efter 1mm-pinnar att göra stickor av. Men tänk om det är 1,25 eller nåt? Det blir ju skillnad eftersom det är så stor procentuell skillnad.

Jag hade nog sökt upp en sömmerska istället.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 15:11   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle låta den vara som den är. Det är stor risk att det inte blir bra om man kortare den nedtill. Skulle jag korta en sådan tröja skulle jag göra det upp till, dvs flytta ned halsningen och ärmarna, så att tröjan blir lagom lång. Men det är stor jobb. Även det är svårt att få snyggt och att prätta bort delarna utan att skada något inte lätt. Men jag sjäv är osäker på om jag skulle ge mig på det.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-26, 19:56   #4
curedolly curedolly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 2
Åh, när jag läste det här kom jag att tänka på ett blogginlägg jag läste för evigheter sen, det kanske är intressant för dig? http://blog.caseybrowndesigns.com/20...ion-a-cardigan Jag har alltid tänkt testa själv, men än så länge har det inte blivit av, så jag kan inte uttala mig om hur bra det funkar, men bilderna på bloggen ser fina ut!
curedolly är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons