Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-01-15, 12:58   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
tygval för 1860-talsklänning

Jag hoppas att under våren sätta igång med en klänning från början av 1860-talet. En sak jag har kommit att fundera på är tygval, och vi pratar inte om färger och mönster nu. Jag planerar att ha en krinolin, vilket innebär en stor kjol och massor av tyg. Vad är då ett lämpligt tyg som inte blir för tungt, men likväl inte är för sladdrigt. Jag kommer också sannolikt att vara tvungen att beställa tyget, stor brist på tygaffärer häromkring, så jag kan inte riktigt gå och "känn" på tyget.

Lite tips mottas tacksamt.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 13:14   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
your wardrobe unlockd pågår just nu en masterclass med ett 1860-talsprojekt, som behandlar allt från underkläderna och utåt. Jag rekommenderar onlinetidskriften varmt, och Catherine (redaktören, en känd kostymör) är mycket hjälpsam, och har alltid svarat jättesnabbt på alla mina frågor. Häng med vårt 1860-tåg och fråga henne!
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-15, 13:16   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jo, glömde säga att själv kommer jag att använda siden i min version av klänningen
Slitstarkt, vackert fall med tillräcklig tyngd utan att bli för tungt.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-16, 13:13   #4
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Siden är det jag helst skulle vilja ha, men det ligger utanför min budget.

Jag kommer att ha stora budgetproblem med den här klänningen, så jag får nog bland annat lov att använda en av mina gamla 1880-talskorsetter istället för att göra en ny.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-18, 14:10   #5
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Materialvalet beror lite på vilken typ av klänning du tänkt göra. Aftonklänningar var ofta gjorda i sidentaft eller -duchesse, medans promenadklänningar kunde vara gjorda av fint ylle på vinterhalvåret och varierande bomullskvalitet eller siden på sommarhalvåret.

Duchessen ger ett tungt, böljande fall medans taften ger en luftig, styvare känsla. Taften är utmärkt att använda i klänningar med volanger, typ tant Gredelin.

Om du ska beställa taft el annat silke så rekommenderar jag http://www.decorativesilk.com/Scripts/default.asp Däremot så ska du vara beredd på att betala tull. Ibland klarar man utan, men fastnar paketet i tullen så blir det nästan dubbelt så dyrt. Men det kan ändå vara värt det. Jag beställde taft därifrån till min 1700-tals klänning och fick även betala tull, men priset blev ändå bara 150 kr/m och så billigt har jag aldrig sett äkta siden i sverige.

Lycka till!

Edit: En sak att tänka på är att man beställer tyget i yards därifrån!
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-19, 21:19   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Tack för tipsen.

Sen vill jag bara säga att anledningen till att jag vill göra en 1860-talsklänning, antagligen dagklänning, är att den 11 juli i sommar kommar man att försöka förvandla hela Falu stad till 1859 för att fira att det är 150 år sen järnvägen kom. Om fler är intresserade av att få en chans att gå omkring i 1800-talskläder skulle det vara jättekul att se er i Falun då.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 17:14   #7
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Kan du inte leta reda på en 1860-talsklänning och kika på vad det är för tyg i den? Du pratar om Falun, Dalarnas museum har ju en fin nyöppnad dräktutställning där. Ett par 1840-talsklänningar tror jag finns utställda i alla fall. Ber du riktigt snällt ett tag i förväg så kanske de till och med kan plocka fram någon klänning från rätt decenium om de har en.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 18:42   #8
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att kolla på dräktutställningen än, men visst ska jag kolla in den.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 23:02   #9
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Angående tyget... jag har kikat på tre folkliga nyrokokoklänningar alldeles nyss, vi ska nämligen sy var sin rekonstruktion i skolan. Halvylle var det i dem, det vill säga dyrt. Nu för tiden i alla fall. Men tydligen har de funnits i bomull också, och siden om man är en fin dam. Kanske helylle också?

Lycka till i alla fall!
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-12, 19:02   #10
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Gammal tråd, jag vet...

Men jag vill tips alla om att man hittar görbilligt siden i Asien och eftersom det inte väger någonting så tar det inte upp så mycket i packningen. (Man kan också skicka hem det med båt, vilket tar några månader men då kan man köpa mycket istället.) Jag säger alltid till mina vänner och släktingar när de åker till t.ex. Thailand eller Indien att köpa hem äkta siden och det har hittills kostat 30-50:- per meter.

Så det är bara ett litet tips! Siden måste inte vara dyrt. (Och ja, det har varit mycket bra kvalitet på det sidenet jag har fått hem.)
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-13, 15:01   #11
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Och har man ingen vän,familjemedlem eller dylikt som beger sig till Indien eller Thailand så kan man köpa billigt siden i hög kvalité från Indien på den här sidan:
http://www.puresilks.biz

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-22, 22:41   #12
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Wow....vilka tyger............där ska jag nog handla så småningom...
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 16:05   #13
Finduskatten Finduskatten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2010
Inlägg: 4
Jag har handlat från dem via Ebay och de är snabba som tusan med att leverera och har bra kvalitet på tygerna. Tänk dock på att de flesta inte ligger på 150 cm bredd utan är smalare.
Finduskatten är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons