Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-19, 12:23   #1
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Jag syr ett tält

Jag har beställt tyger från www.extremtextil.de och har nu gett mig på att sy ett eget 2-mannatält. Den som är intresserad kan följa min framsteg i min blogg.

http://www.utsidan.se/blogs/ohrnellsblogg/index.htm
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 14:42   #2
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Roligt att se någon sy ett 'vanligt' tält. Det bjuder på mycket spännande problemlösning! Jag sydde ett tält 2005 att ha när jag lajvar, det har funkat riktigt bra men det väger alldeles för mycket! Nu när det äntligen blivit bestämt att vi ska ut på vinterlajv ville jag göra något mindre och lättare så jag har precis börjat på ett vindskydd i ylle Får se hur det blir, hoppas ditt tält funkar prima när du är klar!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 15:36   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Såg att du funderade på upphängningen till innertältet i din blogg, kan det inte funka med kardborreband så som man fäster väggar i ett partytält? Är bara rädd att resårband töjer sig ganska snabbt. Bara en liten fundering.....
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 15:56   #4
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Kardborreband?

Hm. Jag hade inte tänkt på det med kardborreband. Anledningen till att jag vill ha någon form av resår är väl främst för tt det brukar vara det på andra tält, och det är nog för att få en jämnare spänning mellan ytter- och innertält. Du har nog rätt i att de kan töja sig, men det är i så fall lätt att byta ut efter första säsongen om man inte är nöjd.

Fleece_Ronja - vad gjorde du ditt lajvtält av? Jag tycker att det låter lite riskabelt med vindskydd i ylle om det börjar regna, men det har du förstås redan tänkt på. Spännande låter det i alla fall!
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:18   #5
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Tältet, som finns bild på i mitt galleri, är gjort av sk paviljongtyg från Sundbybergs Tygcentrum, tätslagen bomullsväv mao...

Jodå, jag har tänkt på det där med regn och bestämt mig för att det nog är väldigt osannolikt med regn i februari (och hela lajvhistorien faller lite på om det regnar) Dessutom kommer det finnas ett värdshus att gömma sig i om vindskyddet inte funkar, det är mest ett test. Valde ylle för att det är varmt även när det är blött och eller fruset (så man inte blir kall om tårna när de ligger mot tältduken) och det kan hålla ganska mycket vatten utan att 'droppa'. Att det jag köpte bara kostade 50kr/m gjorde valet ännu lättare. Jag var helt enkelt inte tillräckligt sugen på att försöka mig på att vaxa linne...
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 19:41   #6
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Var i fridens namn fick du tag på ylle för 50 kr/m??
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 19:46   #7
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Ohlssons Tyger i Uppsala, det är definitivt inte 100%ylle och de har ingen uppgift på det, men jag har bränt lite av det och det känns som ca 80/20 eller mer ylle Fanns i flera färger, ljusbrunt, grått och rosa var de jag la märke till. Kypertvävt med ena sidan ruggad.
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons