Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-09-28, 11:59   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
lämpligt tyg att plissera?

Jag går och funderar på en klänning jag skulle vilja göra som är helt plisserad. Nu undrar jag bara vilka tyger som skulle vara lämpliga att använda, så att de behåller formen. Klänningen ska vara en enfärgad festklänning.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 12:26   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ge sig på att plissera själv är ett stort företag. Men skulle jag personligen göra det så skulle jag absolut använda ett tunnt ylletyg av fin kvalitet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-28, 14:09   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Jag har också ett tyg jag vill ha plisserat.Vet någon var man kan lämna in det och få det gjort?
Jag hittade bara ett företag på nätet och det var i Borås!
Finns det något ställe i stockholmstrakten tro?
Om man plsserar själv, hur får man vecken att stanna kvar efter tvätt? Har man något medel på?

Mvh
Ann

Senast redigerad av freja71 den 2007-09-28 klockan 14:12.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 17:10   #4
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
Vad hette företaget i borås?
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-01, 23:00   #5
sacira sacira är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 207
intressant!

Har du kommit på vilket tyg och vilka metoder passar till att plissera?
Tänker på vilket sätt gjorde jag länge sedan i utbildning.
Jag kommer ihåg att det fanns inga medel mer än stärkele och strykjärn med fuktig trasa till hjälp när jag gjorde veck till ullkjol.
sacira är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 07:03   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Företaget heter Myrås

http://www.myras.se/

Men jag bor ju i Stockholm och här verkar ingen syssla med plissering.
Vet inte vad jag ska hitta på. Göra det själv blir ju ett jättejobb.
Jag har ,tyvärr, inte heller hittat något bra medel att ha på vecken. Undrar om stärkelse funkar.

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 18:52   #7
Qrissla Qrissla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 5
Hej alla som undrar....

För dryga tjugofem år sen så köpte jag en plissèringfirma och jobbade med det i ca 4-5 år...sen så gjorde jag mej illa i ryggen och kunde sedermera inte jobba med det... (alla grejer finns kvar i lager, ugn och dryga 500 mallar finns men ej bordet).

Det är ett hantverk och mycket jobb att få allt snyggt med veck o.dyl.
Man har mallar (spegelvänd mot varandra)där tygetläggas mellan. Mallarna är av hård tålig papp... (kommer från Tyskland)...
När man har veckat tyget i mallen så lägger man spröt i vardera sidor av mallen... spröten är anpassade till mallens storlek. Sedan så så "tvingar" man hela mallen (speciella tvingar för att hålla ihop mallen) det är ett måste...

Måste påpeka att mitt bord jag hade tog en enorm plats 5x2 meter och man fick krypa mellan varven på det.

Sedan sätts det hela i en ugn som håller 100 gradet i tryck med vattenånga...där får dom stå i dryga 2-4 timmar allt beroende på tjocklek av tyg. Innan man tar ut mallarna så får blåsa ut all fukt och sen låta dom stå kvar för att svalna samt torka.Sen är det bara att dela på mallen och plocka ut tyget för att sen skapa sitt plagg...

Jag jobbade mest med konstplissèring... där vecken bildade ett mönster i tyget... det finns ingen som håller på med det nu och jag önskar att någon skulle bli intresserad av det, för det är väldigt vackert att se i ett plagg.

Om, om nu någon skulle vara intresserad av detta hantverk så ställer jag upp och lär.

Det tyg som är att rekomendera till plissèring är polyester... då blir det 100 % veck och man kan tvätta utan det finns någon risk att dom går ur. Ja, man får ju inte gå lös med ett strykgärn förståss...*S*..då sabbar man ju allt.
Blandning på tyg...minst 50-60 % polyester.
Ylletyg, helt förkastligt...om man nu inte räknar med att tvätta plagget förståss.

Men som sagt det var dryga tjugo år sen och nu så har det ju kommit en hel del med tyger som håller annan kvallitet.

Har inga bilder just nu vid detta tillfälle, men ska sedermera sätta ut några (så håll utkik).

Med vänlig hälsning Renèe
Qrissla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons