Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-10-09, 16:55   #1
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Har någon testat att flyga med stickning?

Enligt Transportstyrelsens hemsida ska det tydligen vara OK att ha med sig synålar, stickor och virknålar i handbagaget på flygplan. Det låter ju helt fantastiskt! (Eller åtminstone inte helt hjärndött...) Men är det någon som har testat detta i praktiken? Personalen på min flygplats är tämligen övernitisk, så jag är lite rädd att testa. Det verkar ju besvärligt att tvingas lämna ifrån sig stickningen när man redan har checkat in resväskan...

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...r-och-synalar/
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 10:32   #2
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Det beror ju på vilka man flyger med. Det står ju även en kommentar:

Tänk på att olika flygbolag och andra länder kan ha ytterligare regler och restriktioner för dessa och andra föremål. Kontrollera gärna med ditt flygbolag för mer information.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 11:48   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Man brukar kunna gå fram till säkerhetskontrollen innan man checkar in bagaget, visa upp redskapet och fråga om det är OK. Om det inte är OK kan man stoppa in föremålet i väskan. Så gjorde jag i Italien.

På Arlanda kan man bli erbjuden att få gå ut och inhandla kuvert och frimärke och skicka hem grejen, då blir man i alla fall inte av med den.

Som redan har sagts så gäller olika stränga villkor på olika håll i världen. Jag har suttit ned nålbindning (tränål) ombord utan problem med säkerheten.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-11, 11:59   #4
graystone graystone är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 117
Jag skulle inte chansa. Även om det funkar när du flyger ut så kanske det inte gör det när du flyger hem. Det varierar väldigt hur nitiska säkerhetskontrollanterna är, oavsett vad flygbolagen tillåter. Min sambo fick t ex ta bort en karbinhake (prydnad) från sitt handbagage när vi flög hem från Paris. Väskan hade han flugit med massor av gånger innan.
graystone är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 15:52   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Medhåll! Chansa inte. Vi har haft otroliga gräl med säkerhetspersonal på internationella flyplatser om andra mindre ärenden (mediciner på recept) och vi bevittnade turkisk säkerhetspersonal synnerligen bryska hanterande av resenär som absolut skulle ha med sig en flaska vatten in till avgångshallen.
Betänk att terroristerna från 911 hade egenhändigt tillverkade knivar som gömdes i cigarettändare. Att ta med sig ett 30 cm långt stickvapen är nog att att hoppas på för mycket. Vad Transportstyrelsen säger och vilken praxis som de facto tillämpas på flygplatserna är två helt skilda saker.
Tänk på att om du flyger utomlands med mellanlandning har du som regel nya säkerhetskontroller.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-12, 21:37   #6
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Har flugit och stickat. Men bara med trä stickor. Istället för sax hade jag med mig en mojäng, som ser ut som en pendel, som man kan ha runt halsen. Inga problem med den heller. Men jag skulle inte försöka med metallstickor eller sax. Trästickor fungerade för mig både i Sverige och utomlands.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-15, 00:07   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag kan berätta lite om mina upplevelser.

2013 åkte vi till New york och mellanlandade i Schiphol Amsterdam respektive Charles de Gaulle Paris. Hade med mig tunna 2.5 mm tjocka korta trästickor och en metallsax (helt av metall) ca 10 cm lång rundad kant framtill. Alla ställen gick det bra ända till slut sista byte i Paris där de tog saxen. (de är miffon där i CDG överlag, alla är så sura)

sommar 2014 åkte vi en massa flyg.

landvetter - schiphol - san francicso - los angeles - las vegas - seattle - paris - landvetter. en hel del skuttande. Hade med mig en börs med 3 supertunna pärlnålar dock ingen sax med förra händelse färsk i minne. Jag satte synålarna nära stängkanten på börs (metall) så de kanske missade dem, men gick bra hela vägen 7 olika flygplan. (börsen innehöll pärlarbeten)

Jag tänkte att jag kunde slänga nålarna om det skulle vara så.


Mitt förslag är att ta med stickningen på flyget men skippa saxen ELLER ta med en liten sax som du inte lider om du slänger. Jag tog alltså med en ful gammal halvslö sax så det gjorde inte mycket att bli av med den.

Har du stickarbete i gång när du ska in på säkerhetskontroll så rekommderar jag dig att lägga en "livslina" ifall du behöver dra ut stickorna och slänga/posta hem dessa så kan du köpa stickor på plats o sätta i igen.

http://www.my-design.se/livlina/

Då behöver man visserligen en trubbig nål. Det finns såna av plast så de slinker nog genom. Alternativt kan man sätta en hårnål i håret o använda denna om det är en grovstickning men det tror jag är överkurs.


Så mitt tips är att inte ta med för dyra redskap eller unika såna du inte vill bli av med.


En intressant sak är dock att de föredrar att man tar med en vanlig men mycket trubbig liten barnsax istället för att ta med kniv (i form av medaljong, bälteskniv etc) de tar sånt det är förbjudet, men det slinker nog genom lättare om man har det som "halsband" kanske det inte syns lika mkt då.

Citat från TSA:

"Knitting needles are permitted in your carry-on baggage or checked baggage. Items needed to pursue a Needlepoint project are permitted in your carry-on baggage or checked baggage with the exception of circular thread cutters or any cutter with a blade contained inside which cannot go through the checkpoint and must go in your checked baggage."

Jag tror att deras teori är att om man har sånt kan man spräcka det öppen (eller preparera det så det är lätt att öppna) och få ut den supervassa kniven inuti och, ja du förstår.

Så då är en slö barnsax mer acceptabelt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons