Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 12:29   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Ändra rynkad urringning

Jag har just sytt upp ett provexemplar av en sommarklänning. För att urringningen ska bli rätt så ska det sys en kanal och sen ett band igenom. Det är helt OK i de flesta fall, men jag skulle också vilja kunna göra en urringning utan rynkning, eftersom jag tycker det är elegantare.

Någon som har några tips på hur man kan göra, eller måste jag göra om mönstret från så att säga bysten och uppåt för att det ska vara möjligt?

Kan lägga till att mönstret är ett gammalt Burda Quick&Easy med ett framstycke, två bakstycken och formen kommer med två inprovningar under bysten på framsidan.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 12:50   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Ett förslag är att lägga veck istället för rynkning i ringningen.

Men om du vill ha en helt slät ovankant så behöver du nog konstruera om överdelen på mönstret så att du får bort den extra vidden. Svårt att säga exakt hur utan att se mönstret, men jag skulle nog försöka flytta om vidden i överkanten till ett insnitt som placeras i ärmhålet/prinsesskärning. - beror helt på modell och tycke.
För att göra detta behöver du klippa upp från lämplig plats t.ex i ärmhålet (och göra insnitt där) och VIMa/vika bort extravidden i överkanten.

Detta var jättesvårt att förklara - men viktigt att mäta, testa och göra toile.

Kan kanske vara lättast att göra justeringarna i en toile direkt på kroppen - för att få en snygg placering och form.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons