Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-10, 09:45   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Stoff och stils storlekar

Jag är nyfiken om det är fler än jag som har problem med att Stoff och Stil har väldigt små storlekar på sina kläder. Jag drar 44/46 i storlek. För några år sen köpte jag och sydde en klänning i storlek 44 från S&S, resultatet var att den var så liten att jag var tvungen att foga in två extra sidstycken för att kunna få på den. Sen dess har jag inte köpt några mönster, men nu i vintras blev jag väldigt förtjust i ett mönster och beställde, i storlek 46 den här gången. Igår packade jag upp mönstret och inser att när jag bara håller upp delarna till det band som ska sitta under bysten så räcker de inte runt, fast mönsterdelarna är inklusive sömsmån. Håller på och lägger till ungefär 3 cm extra sömsmån för att det ska bli bra till slut. Är det någon annan som har samma erfarenhet av deras mönster?
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 10:38   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Har du valt storlek efter dina mått som rekommenderas? Gör man det brukar ju den allmänna åsikten vara att de flesta mönster, oavsett tillverkare, är rätt stora. (enligt min erfarenhet)
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-10, 19:55   #3
Lavendel Lavendel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 108
Jag har inte sytt jättemånga grejor från S&S men jag tycker framför allt att storlekarna har varierat mycket. En klänning i storlek 40 blev för stor medan en jacka i samma stl blev alldeles för liten. (Jag har inte blivit tjockare...)
Jag håller mig nu till plagg där passformen inte är viktig. Huvudsaken är till exempel att en tunika sitter bra över axlarna.
Lavendel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons