Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-07-17, 22:02   #1
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Söker största ramen

Hej kära syvänner


Nu ska jag ge mig på att köpa ett vrålåk En ny broderimaskin! Det viktigaste är att ramen är STOR! Har kollat runt, men ska ärligt talat säga att det är lite av en djungel där ute. Jag har aldrig ägt ngn broderimaskin, så är lite vilsen på vad man ska kolla efter.

Självklart ska det vara hög kvalite, men det viktigaste är i nuläget en stor ram.

Är det någon som vet?


Tusen Tack
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-18, 13:37   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Huskvarna Viking Designer Ruby och Diamond har stora ramar
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 21:03   #3
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
hej :)

Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Huskvarna Viking Designer Ruby och Diamond har stora ramar

Hej

Tack för svar i sommarvärmen. Jag var och tittade på HQ och jag tyckte spontant de verkar bra, men jag har läst en del negativt om HQ här, det gör mig lite osäker. Har du upplevt det där trådkrånglet som en del påpektat?

Mvh MammaMalin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 21:42   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det har varit mycket negativt prat om Huskvarnas maskiner.
Det har kommit från några som inte gillar det märket, och har andra maskiner.

Jag är helnöjd med min Ruby och har tidigare haft en Orchidea.
Jag har även en Janome 350E
Något trådkrångel har jag inte varit med om
Krånglar det så är det oftast för att maskinen inte är rätt trädd, att det finns damm och trådrester vid undertrådspolen.

Gå till en butik och prata och provsy
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-21, 21:57   #5
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det har varit mycket negativt prat om Huskvarnas maskiner.
Det har kommit från några som inte gillar det märket, och har andra maskiner.

Jag är helnöjd med min Ruby och har tidigare haft en Orchidea.
Jag har även en Janome 350E
Något trådkrångel har jag inte varit med om
Krånglar det så är det oftast för att maskinen inte är rätt trädd, att det finns damm och trådrester vid undertrådspolen.

Gå till en butik och prata och provsy


När jag var i en syaffär och frågade lite om Janomes broderimaskin sa ex att det var en renodladmaskin. Vet du om det är så generellt med Janome, eller denna menade just en specifik? Jag vill gärna ha en som är en mix. Tänkte i så fall sälja min vanliga symaskin, HQ enklaste, mer plats i syrummet.

Mvh Malin
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 00:42   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Den som gav dig det svaret var okunnig.
Janome har några renodlade brodermaskiner (MC 200, MC 300, MC 350E, MB 4) och flera andra som är kombinationsmaskiner.

Jag har inte broderat så mycket och har valt att ha en renodlad broderimaskin, för då kan jag sy annat på min vanliga maskin under tiden.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 08:11   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det är bra att ha både och, för då kan man brodera på en och sy på den andra.
Jodå, som Suskal säger så har Janome flera kombimaskiner, bl a de nyare modellerna

Nog får Du plats med 2 maskiner, :-) mitt syrum är 1,60 x 1,60 och jag har 5 maskiner där.
Dock ryms inte Ruby där, utan hon får husera i hallen
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-22, 23:26   #8
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag rekommenderar också att ha två maskiner. Framförallt när man broderar stora motiv så tar det ganska lång tid och då kan det ju vara trevligt att sy något annat samtidigt.
När det gäller val av märke så är det väldigt individuellt vilket man gillar. Jag började brodera på en Husqvarna platinum 950 för åtta år sedan. Sen dess har jag haft en designer 1 som jag bytte till en designer SE. Jag precis som du var ute efter de stora ramarna och köpte en Topaz 30 i förra veckan. Meningen var väl egentligen att byta ut min SE men jag tror att jag behåller den. Är väldigt nöjd med HQ och tänker inte byta.
När en maskin krånglar är det oftast handhavande fel inte maskinens fel.
Husqvarnas utbud på ramar är bättre än Janome vilket är bra för då kan man anpassa ramen till motivet. Ju trängre det är i ramen desto bättre.

Och för att svara på den ursprungliga frågan om största ramarna så skulle jag tro att det är Husqvarna och Pfaff som har dom största.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 09:22   #9
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Den som gav dig det svaret var okunnig.
Janome har några renodlade brodermaskiner (MC 200, MC 300, MC 350E, MB 4) och flera andra som är kombinationsmaskiner.

Jag har inte broderat så mycket och har valt att ha en renodlad broderimaskin, för då kan jag sy annat på min vanliga maskin under tiden.

Jag tror det mest var jag som var otydlig i min fråga. Då köpte vi en overlock

Jag tror det skulle vara bra med en HQ nu när jag vet att man inte behöver köpa deras dyra program. fördelen är att säljaren har en fysisk affär i stan, och det är bra när man vill fråga
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 09:24   #10
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det är bra att ha både och, för då kan man brodera på en och sy på den andra.
Jodå, som Suskal säger så har Janome flera kombimaskiner, bl a de nyare modellerna

Nog får Du plats med 2 maskiner, :-) mitt syrum är 1,60 x 1,60 och jag har 5 maskiner där.
Dock ryms inte Ruby där, utan hon får husera i hallen


Ja det kanske är så... Det var ett bra förslag, jag väntar med att sälja min gamla innan jag vet hur jag kommer regelbundet att sy.

Tack
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-24, 09:24   #11
MammaMalin MammaMalin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 39
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Jag rekommenderar också att ha två maskiner. Framförallt när man broderar stora motiv så tar det ganska lång tid och då kan det ju vara trevligt att sy något annat samtidigt.
När det gäller val av märke så är det väldigt individuellt vilket man gillar. Jag började brodera på en Husqvarna platinum 950 för åtta år sedan. Sen dess har jag haft en designer 1 som jag bytte till en designer SE. Jag precis som du var ute efter de stora ramarna och köpte en Topaz 30 i förra veckan. Meningen var väl egentligen att byta ut min SE men jag tror att jag behåller den. Är väldigt nöjd med HQ och tänker inte byta.
När en maskin krånglar är det oftast handhavande fel inte maskinens fel.
Husqvarnas utbud på ramar är bättre än Janome vilket är bra för då kan man anpassa ramen till motivet. Ju trängre det är i ramen desto bättre.

Och för att svara på den ursprungliga frågan om största ramarna så skulle jag tro att det är Husqvarna och Pfaff som har dom största.


Topaz, precis, det är den jag funderar på!
MammaMalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 15:56   #12
MathzA MathzA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 25
Hej!

Då jag är helt inne på Brother så tänkte jag tipsa dig om deras "nya" )1 år gammal) V-serie.

Tänkte på V3 som är en renodlad brodyrmaskin med en stor ram, 300mm*180mm. Lasersikte inbyggt i brodyrfoten = löjligt enkelt att justera och mäta in.

Lycka till!

Mvh
Mats Andersson
MathzA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 09:22   #13
knitter knitter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 97
Brothers största ram är 30x20 har en brother nv-1 mycket nöjd med den!
Bernina har jumbo bågen den är 26x40cm nog största som finns för
hemmaskinerna pfaff och husqvarna har en som är 250x360cm.
knitter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-12, 21:29   #14
AgnetaF AgnetaF är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 52
Pfaff och Husqvarnas största ram är 350 x 360 cm. Har precis köpt den ramen, men inte testat den än, det ska bli under hösten. I den ramen syr man broderiet i två delar, det finns nog andra på sysidan som har den ramen. Har köpt en begagnad Pfaff Creativ Vision som broderar och syr jättebra. Vanliga stora ramen till den är 200 x 360. Jag broderar även mycket på min Janome 350. Till "lace" är Janomen överlägsen, men det är ju större ram till Pfaffen, och en del andra finesser som automatiskt trådklipp av hoppstygn (på ovansidan) och inte minst övermatningen då man syr.
AgnetaF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-13, 18:49   #15
Ankungen Ankungen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2003
Inlägg: 288
Bernina har en stor Jumbo-ram med en broderiyta som är 40 x 26 cm.
Ankungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
broderibågar, broderimaskin, hoops, ramar

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons