Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-13, 18:38   #1
Anna_Cecilia Anna_Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
The tudor tailor

Hej jag undrar om de är nån som har sytt nått ur the tudor tailor ? och hur ni då förstorade upp mönstret?
Jag funderar på att använda en overhead om jag får tag på en :P

Och finns det möjligtvis någon annan i Mora eller i närheten av mora som också gillar kläder från denna era ? det är lite tråkigt att vara själv med sina bekymmer ibland
Anna_Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 21:37   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Nej, jag har inte sytt ur just Tudor Tailor (men har boken), men däremot ur liknande böcker. Bland annat Janet Arnolds böcker. Där är också uppritade mönsterdelar i diagramform.

Jag har gjort så att jag tagit ett grundmönster som passar mig och sedan tittat på hur mönsterdelarna i boken ser ut och ritat mönster utifrån diagrammönstrets utseende. Sedan har jag för det mesta klippt till i lakanstyg och provat och använt de tygdelarna som slutgiltigt mönster. På sid 66 ser du hur de provar in ett liv, men jag har alltså gjort likadant även med sådant som inte ska ha lika exakt passform. Har fungerat bra för mig.

Det skadar inte att ha lite kunskap i mönsterkonstruktion har jag upptäckt. Man får bättre koll på hur mönsterdelar ska se ut och vad som påverkar vad även om jag inte konstruerar mönster helt från början. Jag gick en kvällskurs på medborarskolan för en massa år sedan.

Tyvärr finns jag inte i närheten av Mora, men nätet är väldigt bra!
Lycka till!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-13, 22:10   #3
Anna_Cecilia Anna_Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
okej ja så kan man ju också göra tack för tipset.
vi får se hur jag går till väga :P
Anna_Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 00:34   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har sytt lite småsaker ur "The Tudor Tailor".

När jag gjorde hätta och höftkudde så ritade jag upp mönstret på egenhand genom att studea var linjerna i rutmönstret korsades och sedan rita sama linje i ett 2,5cm rutmönster- det funade bra men jag tyckte hättan blev väldigt liten (eller så är jag kanske tjockskallig) så den längde jag ågot extra i bakkant.

Mönstret till "Dorthea bodyn"/korsetten scanade jag in i min dator och skrev ut i 150% förstorning, fick testa mågra gånger för att få till bra/rätt förstorning, sedan så gjorde jag de justeringar på mönstret som behövdes för min kropp. - tyckte detta var relativt smidigt, men det går inte att följa linjern fullt ut då de ser raka ut i litet format men blir väldigt ojämna i stor skala.

Får se vilken metod jag använder när jag ska göra själva klänningen - förmodligen en kombination.

Jag bor inte i Mora-trakten men är väldigt intreserad av renässansklädsel, särskillt den stela men stilrena 1540-1560 tals klädseln (har märkt att det tydligen inte är den populäraste epoken - medeltid, rokoko och viktorianskt verkar gå hem hos fler)
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 10:52   #5
Anna_Cecilia Anna_Cecilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
okej ja på småsaker kan man ju förstora upp med hjälp av rutmönster.
Jag gjorde ett försök med de när jag skulle förstora upp mönster ur corsets and crinolines gick ganska bra.

Ja just den perioden tycker jag också om mest är inte så värst förtjust i den elisabethianska perioden, tycker inte om formen på ärmarna och kjolen som är då.
Anna_Cecilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 17:14   #6
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Jag har sytt ur Tudor Thailor (och ur Janet Arnolds böcker med för den delen), jag har ritat upp mönster från böckerna genom att överföra till cm-rutat mönster papper jag också, men tycker det haft sina brister då mönstrerna i de här böckerna är gjorda för att förstoras med inch-rutat mönsterark. Efter att ha gjort några försök att få tag på det så valde jag att rita mitt eget rutmönster. På ett stort kartongark har jag ritat upp ett rutmönster med inch och så lägger jag vanligt mönsterpapper ovanpå och håller fast pappret med tyngder när jag ska rita upp mönster. Det har fungerat väldigt bra. På stora som små mönster, men det är ju en del jobb med att rita upp mönstrena och det tar lite koncentration att hålla rätt på vilka rutor man är på...
Jag föredrar också renässansens mode! Bäst från typ 1560-1580, timlasformen, innan de mest extrema Elizabethanska...
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 20:40   #7
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Jag har aldrig använt tudor tailor, men förstorat andra mönster. Då brukar jag använda en vinkellinjal. Om mönstret är i skala 1:4 så brukar jag använda en linjal i 1:4 också, så slipper jag räkna.

För övrigt så är jag från Mora.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons