Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-30, 19:32   #1
wuthering wuthering är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 7
Question Problem med snörning

Jag har vissa problem med att förstå hur jag ska snöra en front på bästa sätt. Enligt medeltida bild och konst snörde man i princip alltid sick-sack med ett enda band och snörhål som inte sitter rakt mitt emot varandra.

Jag brukar sy mina klänningar i 4 delar, två främre och två bakre, och problemet som blir är att jag är så kurvig att hur jag än gör så vill snöret alltid glida så att det blir en glipa mellan de två sidorna Hur hårt jag än snör så drar sidorna ihop sig mer än de ska på de lösa områdena så att de överlappar varandra på ett fult sätt, och glider isär på de tighta delarna. Det sker vilken sorts band jag än snör med, glidigt som strävt.
Det handlar alltså inte om att det glipar mellan själva snörhålen, utan att Hö och Vä sida inte möts.


Att lägga till fler snörhål fungerar inte.

Dessa två klänningar är ju superkurviga och våra mönster är mycket lika, ändå glider inte deras snörning isär under bysten som min gör. Vad gör jag fel?
Jag tror inte det är själva mönstret det är fel på, för om fronten är sydd så sitter klänningen som ett smäck, skulle jag byta ut sömmen mot snörning skulle det aldrig gå så det har med något annat att göra...

http://www.cottesimple.com/fem_silho.../curved_28.htm
http://www.cottesimple.com/fem_silho...raight_17.html

Tacksam för all hjälp!
wuthering är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-30, 21:06   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Kan du göra en annan hopsättning innanför (blixtlås t.ex.)? Den behöver inte vara mitt fram heller, men dold bakom framstycket. Då blir snörningen fusk och behöver inte dras särskilt hårt.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 13:30   #3
wuthering wuthering är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 7
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Kan du göra en annan hopsättning innanför (blixtlås t.ex.)? Den behöver inte vara mitt fram heller, men dold bakom framstycket. Då blir snörningen fusk och behöver inte dras särskilt hårt.
Fuska i en handsydd medeltidsklänning är tyvärr inget alternativ...
wuthering är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 15:09   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
wuthering skrev: Visa inlägg
Fuska i en handsydd medeltidsklänning är tyvärr inget alternativ...
Synd.
Jag fick en folkdräkt uppsydd av ortens hemslöjd och de hade inga problem med fuskdelar så länge det inte syntes.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 16:55   #5
Tyllgarn Tyllgarn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 99
Har du förstärkt tyget vid snörhålen?
Tyllgarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-31, 19:30   #6
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Stickningar längs den snörade kanten stadgar upp en hel del så att framstyckena inte rynkar sig. Foder och mellanlägg precis under snörhålen hjälper också till. Ju fler snörhål, desto jämnare snörning. Vill det ändå glipa så kan du ju prova att snöra två gånger i samma par hål. Jag har ingen aning om den metoden användes när det begav sig, men det låser snörningen en del i alla fall.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 15:35   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Spontant låter det som att det är för instabil kant vid snörningen. Dom flesta snörningstyper drar ju i teorin ihop kanterna lika mycket på längden som på bredden. Det gäller att kanten är stabil nog för att klara påfrestningen för att den inte ska vecka sig. Det finns ju till och med plagg där man medvetet gjort instabilan snörningar för att man vill att det ska vecka sig.
Så om det veckar sig, snöra inte hårdare, då blir det värre. Om kanterna inte är ihop när du snört så är antingen kanterna för mjuka eller måtten på plagget fel.
Så ett extra lager foder (enne fem) att sy snörhålen igenom är nog ingen dum idé till nästa gång. Svårt att lägga till i efterhand, dock. Fler stickningar vid sidorna om snörhålen kan möjligen stadga upp lite om tyget är stabilt nog från början.
Jag har även en bekant som "räddade" en felsydd klänning av den typen genom att sy fast en hårt flätad snodd i samma garn som tyget längs kanterna. Snodden stadgade upp en smula och byggde dessutom på kanterna med vardera några mm och tillsammans räckte det för att snygga till det hela. Och som bonus blev det en prydlig avlsutning på framkanterna.

Sen är ju frågan vad du har under?
Hjälper din särk till att hålla brösten på plats eller tar klänningen hela lasten?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-02, 20:58   #8
wuthering wuthering är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 7
Jag är inte helt säker på att alla förstått, problemet är alltså inte att det rynkar eller veckar sig mellan snörhålen eller att det glipar där, utan att sidorna, höger och vänster sida, inte går ihop eller möter varandra där det är som tightast på klänningen, och fastän snörhålen sitter tätt.

Men jag ska pröva att förstärka och fodra och så, jag är inte helt säker på hur mönstret skulle vara fel när klänningarna sitter som smäck utan någon som helst knäppanordning, men om man byter ut mot snörning så skulle det glipa mellan framsidorna plite här och var ändå...
wuthering är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-03, 12:31   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hur menar du nu? Är klänningen öppen i sidorna?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 07:42   #10
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Vet inte om jag heller förstod exakt vad ditt problem var? Blir det en glipa när du snört ihop ditt plagg? Då är det nog svårt att göra något åt det nu, det är nog tillklippningen det hänger på i så fall.

Här är i alla fall ett länktips om historiskt korrekt snörning (att snöra i kors gjorde man inte före 1800-talet iaf, enligt vad jag hört trodde man dessutom att den som gjorde det snörde in djävulen i plagget... Vill man väl helst undvika!):
http://www.festiveattyre.com/researc...ng/lacing.html
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-21, 23:22   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har sett bilder från tidig medeltid där det varit kryssnörat, samt lite senare bilder där alla hålen varit på plats, men bara hälften av dom var trädda, så att det blev en spiralsnörning. Däremot lyser kryssnörningarna med sin frånvaro efter medeltiden och en bra bit framöver.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons