Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-12-26, 19:29   #1
Janni Janni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Problem overlock 3034d

Nu har jag äntligen fått trätt min OL efter alla konstens regler o tycker det ser bra ut. Testkörde utan kniv och med, ser ut som fina stygn och allt MEN jag får en extratråd som liksom sitter fast och behöver pillas ut när jag är klar. Vet i sjutton hur den kommer dit, någon som vet om jag har trätt fel någonstans eller har gjort fel när jag börjar sy?
Janni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 19:36   #2
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Du ska börja trä den 3:e tråden från vä, sen nr 4, 1, o 2 det är för att trådarna ska korsa rätt som man börjar så, om tråd 3 el 4 går av så får man trä om hela maskinen..
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 19:53   #3
Janni Janni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Du ska börja trä den 3:e tråden från vä, sen nr 4, 1, o 2 det är för att trådarna ska korsa rätt som man börjar så, om tråd 3 el 4 går av så får man trä om hela maskinen..
Jasså? För så visade inte instruktionsboken eller filmen jag fick med... Då var det längst till höger och sen i turordning till vänster?
Janni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 20:38   #4
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag har haft samma problem som du. Läste i instruktionsboken. Av en händelse såg jag man ska lägga trådarna åt olika håll när man trätt färdigt.
Det är viktigt!
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-26, 22:01   #5
Janni Janni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 4
Citat:
väskan skrev: Visa inlägg
Jag har haft samma problem som du. Läste i instruktionsboken. Av en händelse såg jag man ska lägga trådarna åt olika håll när man trätt färdigt.
Det är viktigt!
Åt olika håll? De nedre mot vänster och de övre åt höger? Eller vilket håll menar du?
Janni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 06:35   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du ska börja med en trådkedja. Kolla om alla trådarna är med i kedjan. Innan du börjar att sy alltid en trådkedja. När du slutar sömmen ska du också sy en trådkedja.

När du trär maskinen för första gången använd då tråd av samma färg som finns å trädschemat. Du kan använda vanlig sytråd om du inte har dom färgerna. Då är det lätt att se vilken tråd det är som krånglar och det blir lätt att justera trådspänningen. När du justerar trådspänningen ta en tråd i taget.

Kolla att alla trådarna sitter ordentlig mellan trådspänningbrickorna.

Min erfarenhet av brother är att den den i stort sett endast kräver att den är rätt trädd. Så fungerar den. Även om du trätt rätt kan den ibland trä om sig själv.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 15:43   #7
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Nu har jag för första gången tittat på filmen. Fast jag haft maskinen i 3 år.
Den visar inte likadant som i-boken. Jag gjorde precis så som visades.
Det svåraste var att hinna observera var hon gjorde av alla trådarna.
Titta noga där. Alla trådarna samlas ovanför pressarfoten o förs tillsammans bakåt-under. Prova sen med att sy en kedja som Bila föreslår.
När du byter trådar kan du knyta fast de nya o gamla trådarna i varandra o dra försiktigt.
Om du undrar något så skriv i min gästbok.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-27, 17:30   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Du har väl inte glömt att dra i spaken så att kroken längst in kommer fram när du trär den blå tråden.
Det är jätteviktigt att alla trådarna är rätt trädda.

Titta på filmen du fick med. Bry dig inte om, om du inte förstår allt dom säger, titta noga så förstår du ändå för dom visar tydligt vad dom gör.

Berätta hur det går. Om våra tips har hjälpt dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 14:14   #9
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Jag har aldrig brytt mig om i vilken ordning jag trätt min maskin. Man följer bara färgmarkeringarna och så funkar den rätt. Däremot kan den (och alla andra OL jag vet) behöva att man drar en pincett eller pinne under pressarfoten innan man syr alternativt trär om (om man gör det genom att dra igenom trådarna)för där kan det ligga kvar en liten ögla som gör att tråden går av när man syr och när man då drar ut sin tygbit ser det ut som om det ligger kvar en extratråd i maskinen som kommer ut och är lös... hmm vet inte om jag beskriver det här rätt så det går att begripa mig
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-29, 14:35   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Innan du trär se till att maskinen är tömd på gammal tråd. Det gör du enklaste genom att klippa av alla trådar och sedan syr du utan tyg tills alla trådar är borta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons