Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-14, 20:20   #1
Arvin Arvin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 35
Question Hur stärker jag en virkad brudkrona och en slöja av tyll?

Äntligen ska jag snart gifta mig, den 16 maj!!

Mamma har virkat en brudkrona, vet du hur man stärker en sådan eller vet du någon som vet eller kan du tipsa om någon bra hemsida?

Frissan sa också att jag måste stärka slöjan som mamma en gång haftså om du har något sådant tips vore också bra!!

Tacksam för svar!!
Arvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-14, 20:45   #2
Bluecloud Bluecloud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 157
Du kan köpa stärkelse på tub på vanliga mataffärer, typ ICA.
Det finns bland tvättmedel och sånt. Det heter Verda Stärkelse.

Instruktioner för hur du blandar finns i förpackningen. Till kronan skulle jag tro att du vill ha en ganska stark blandning, något lättare för tyllen.

Jag har hört att man kan stärka med sockerlösning, men om du har tänkt spara brudkronan finns nog risk att ohyra hittar den och äter gott på socker OCH tråd.
Bluecloud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 08:28   #3
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Till slöjan vore det nog bäst med Verda stärkspray, hoppas du kan få tag på det!
Annars en MYCKET svag tubstärkelselösning. Doppa och häng upp slätt.

Till kronan en mycket stark lösning av Verda stärkelse på tub. Det viktiga är att du "skapar" formen när den torkar!
det bästa är om den kan torka på en "form".
Försök att hitta något av plast eller metall i köket som matchar formen, kanske en karaff eller tandborstmugg?
Hittar du ingenting kan du i tillverka en form av kraftig papp. Tejpa rejält, och klä den sedan först med folie och så flera lager plastfilm (sån på rulle).
Prova så kronan passar, doppa i stärkmixen , trä på den och låt torka HELT (det tar flera dagar).

Stark sockerlösning fungerar lika bra.

Ska du förvara kronan länge sen så bör du i vilket fall ha den i en plastpåse i en pappask
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 10:23   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Citat:
Bluecloud skrev: Visa inlägg
Jag har hört att man kan stärka med sockerlösning, men om du har tänkt spara brudkronan finns nog risk att ohyra hittar den och äter gott på socker OCH tråd.

Ja och barn som kommer på att den smakar socker. Jag virkade en "brudkrona" i guldtråd till ett barnbarn som jag stärkte med florsocker och vatten. Efter ett fick jag tillbaka en sladdrig krona för omstärkning. Det var tom någon som försökt bita av en bit:
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 07:27   #5
stinab1 stinab1 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 95
Sockerstärkning

Jag gör för närvarande fjärilar i tovad ull md vingar av återbrukade spetsdukar. Dessa dukar får eleverna stärka i sockerlösning för att se hur man "gjorde förr". En brudkrona som jag sett var stärkt med sockerlösning och förvarades under en glaskupa och var lika fin som för30 år sedan. Vill du stärka i sockerlösning så koka en lag av lika delar socker och vatten. Det blir garanterat mkt stelt!
Även jag sög på min mormors dukar när jag var liten! Det blev en del "upptuggade" ändar på dom.
Stinab1
stinab1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 20:42   #6
cybbeko cybbeko är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 7
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Till slöjan vore det nog bäst med Verda stärkspray, hoppas du kan få tag på det!

När jag gifte mig försökte jag med det på min slöja men jag tyckte inte det gav nån effekt direkt...är nog bättre med den vanliga Verda på tub...
cybbeko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-19, 23:09   #7
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Gott

Garnaffärer är godis och att hålla på med garn är gott, men att det är SÅ gott att det blir små tuggor borta visste jag inte!!!
Vilket härligt skratt jag fick! Tack!
Textiliernas vägar är outgrundliga...

Stärksprej eller tub:
man får väl testa hur mycket som behövs, bäst att börja i god tid före brölloppet.
Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons