Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-30, 12:04   #1
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Reparera hål i tröja

Jag råkade klippa ett hål i en t-shirt som jag precis var färdig med. Skulle bara klippa bort lite sömsmån och då följde en del av tröjtyget med. Det är som en liten flik nu, ca 5 cm långt, och jag vill gärna försöka att reparera det om det går då jag är rätt nöjd med t-shirten (storlek 86) i övrigt.

Det var svårt att få ett bra foto så jag ritade en bild istället. Tyget jag använt är helikoptertyget (med räven) från Lilofant, ett fint barntyg i jersey. Hur maskerar jag detta felklipp på bästa sätt? En ficka? Eller kanske en applikation? Har kvar mer av tyget så det kan gå att klippa ut en till räv. Jag är nybörjade och behöver lite tips ...
Bifogade bilder
 
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 14:45   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du tillräckligt med tyg. Klipp av det som du klippt sönder och ersätt med en rynkad vådd om avslutning. Om det är till en tjej. Kille ta enfärgat tyg och gör en kant, Alternativ lägg i en remsa och för avslutningen med tyget om du fållar (så får du en dekorativ rand i nedtill).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 19:31   #3
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Jag är inte helt säker på att jag förstod, menar du att jag kan klippa av tyget runt om och ersätta med en ny (enfärgad) kant? Och hur tänkte du med remsan? Det här är kanske ett nybörjartänk, men eftersom jag är nöjd med den i övrigt vill jag klippa så lite som möjligt i den. Därför tänkte jag att det kunde gå att maskera med en ficka eller applikation eller något sådant. Tror du att det inte kommer att bli så bra?

Tröjan är förresten till min son. Jag vill att han ska kunna ha alla färger och former som finns, men jag hoppar nog över volanger och rynkor än så länge.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-30, 21:35   #4
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det jag tänkt med remsan var att du lägger en bit enfärgat tyg ett par cm bred och sedan syr du med tyget ev använder det som du klipper bort som avslutning. Så att det blir en enfärgad dekorrand.
Ev kan du köpa snedlå i trikå och sätta på runt om och dölja hålet.

Det är svårt att få applikationer snygga eftersom tyget är stretchigt och tröja är ganska liten så är det risk att det blir klumpigt.
Ett annat alternativ är att göra en bred mudd nertill av dubbelt tyg.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 09:18   #5
J.U. J.U. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 46
Aha, nu tror jag att jag förstår. Jag tror att det är risk att det blir lite snett och vint om jag gör en liten remsa så det får nog bli en bredare avslutning med det nya tyget istället.

Helikoptertyget har ett matchande randigt tyg, blir det för mycket med detta till, är det bättre att ta ett enfärgat?

Bilderna har jag lånat från Lilofants blogg samt webshop.
J.U. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 13:39   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror att det kan bli jätteläckert, med det randiga tyget.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons