Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-05, 18:04   #1
Cissi.a Cissi.a är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Problem med stygnbredd, Husqvarna 2000

Jag har en Husqvarna 2000 och kan inte ändra inställningarna för stygnbredden. Det går inte att vrida på rullen som det går att göra på övriga. Jag har testat att dra rullen/knappen (den längst ned på bilden) både utåt och innåt utan resultat. Är det någon som har en likadan och vet hur man gör?

Tacksam för svar!
Bifogade bilder
 
Cissi.a är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 19:34   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Först och främst, vad står maskinen på för inställningar i övrigt?
När du drar ut den nedre ratten syr du antagligen knapphål, då går det inte att ändra bredden som vanligt.
Då är ratten dessutom trögare och har ett antal olika steg man kan vrida fram. Ett för varje moment i knapphålet. Första momentet är att fästa på stället och det görs med nålen i mitten. Det är svårt att se dina inställningar på bilden.

Så den nedre ratten ska vara intryckt.

Vad är det för söm du ska sy?

Har maskinen stått stilla länge? I så fall kan det vara något som fastnat eller klibbat ihop innuti. Det kan ha gjort att mekanismen fastnat i knapphålsläget.
Iband kan man lyckas lirka med maskinen lite och låta den gå en del. Testsy på olika saker och ställa inställningarna lite fram och tillbaka. Och har man tur kan det lossna.
Men det är lite riskabelt, för har man otur eller är lite oförsiktig kan man skada maskinen. Så särkaste kortet at att lämna in den för genomgång. Särskillt om du inte känner maskinen så väl.

Edit: Föresten ser det ut som att knappen som sänker matartänderna är intryckt. Tryck ut den först och testa igen innan du gör något annat.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 21:01   #3
Cissi.a Cissi.a är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 2
Den är inställd på raksömn, vilket är det jag tänkt att sy. Jag använde maskinen för ca 6 månader sedan och då besvärades jag av flera olika problem som jag inte riktigt förstod mig på vilket resulterade i att jag sydde trotts ojämna stygn och strassel.

Jag har testat lirka nu med utan något vidare resultat så jag går nog ta och lämna in den. Tack så mycket för hjälpen!
Cissi.a är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 22:21   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Ok. Sex månader är i längsta laget för en maskin att stå stilla. Dom sunkar bäst om dom får gå regelbundet. Reparatören här rekommenterar minst en gång i månaden för den här generationens maskiner.

Jag undrar fortfarande hur dina rattar är inställda. Fotot är suddigt, men är det så det ser ut nu?

I så fall ser det ut som att sömväljaren står på gult istället för på raksöm, men det är som sagt svårt att se.
Jag upprepar det där med matartänderna. Du ser den lilla vita knappen nedanför stygnbreddshjulet? Tryck ut den.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna 2000, stygnbredd

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons