Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-31, 15:13   #1
Neri05 Neri05 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 14
Mönsterpapper?

Hallå där tjejer!
Nu behöver jag hjälp...igen.Det är juh många år sen jag sydde sist,runda 20 år o nu har jag en fråga som kanske verkar hellöjlig för er som är rutinerade sömmerskor men här kmr den iallafall.
Jag har beställt mönster till klänningar från usa o nu undrar jag hur man gör sen?Är det så att man ritar ner mönster på mönsterpapper o sen klipper det så man går inte o klipper mönstret man köpt??Elr e det så att man får rita upp klänningen sj i rutat??
Så vad rekomenderar ni till en som inte har nåt hemma,pappersväg o det som behövs för att börja sy en klänning.Tala gärna om vad jag behöver hemma,nästa vecka börjar jag m min första klänning,mönstret kmr då
Det jag har hemma är:
Symaskin (självklart)
Mönster (på g)
Tyg (ska inhandla)
Tack snälla för hjälpen!
Neri05 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:32   #2
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Mönsterpapper finns i vilken tygaffär som helst. Men du kan också använda dej av plast vilket är ganska bra om du skall sy klänningen flera ggr plus att det är lättare att se när du ritar av. Sådan plast kan du hitta i järn/byggbutiker bla. Man kan använda sig av smörpappen men jag tycker att det är bängligt då de är så smala så man måste tejpa ihop flera längder och det är svårt att se igenom om linjerna på möntret är tunna.

Lycka till Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:33   #3
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag klipper inte i originalmönster utan ritar alltid av mönstret då jag kanske minskar men troligen ökar i vikt och behöver en annan storlek nästa gång jag vill använda mönstret. Mitt favoritmönsterpapper är sådant med gult papper ikring rullen. Det är inte så prassligt.

Det som man också är bra att ha hemma är om man behöver någe mellanlägg tex vliseline till det man ska sy vilket det ofta är på klänningar till exempel. Jag brukar försöka att ha både svart och vitt hemma.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 15:43   #4
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Du kan ju klippa ut mönstret direkt från mönsterarken men då "sabbar" du alla andra storlekar. Om man vill använda mönstret flera gånger i andra storlekar så är det rita av på mönsterpapper som gäller. Sådant papper hittar du i alla tygaffärer och på många internetbutiker.

Till "ditt" mönster behövs(klipp direkt från mönstret):
NOTIONS: Dress: 16" Zipper, Seam Binding, Hooks and Eyes. Overskirt: 7" Zipper and One 1/2" Button.

Du behöver 1 dragkedja 40 cm och en dragkedja 18 cm,1 knapp ca 13 mm, hyska o hake, fodertyg, mellanlägg (typ vliseline), sytråd.

Övrigt som är bra att ha: måttband, knappnålar, markeringspenna/krita, en bra tygsax, sprättare, handsynål.

Seam binding ovan är jag osäker på vad det är, någon annan kan säkert hjälpa till här.

Senast redigerad av ankan den 2008-10-31 klockan 15:44. Anledning: stavning
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 18:23   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Har Googlat lite så jag svarar mig själv, Seam binding skall tydligen vara kantband/snedslå.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-31, 22:27   #6
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Lightbulb

Mitt bästa tips är att köpa reselakan (tror dom ibland kallas korttidslakan) och och rita av mönster på. Dom är av nåt pappersliknande material och mönstret håller att användas massor av gånger. Det går dessutom att nåla eller till och med tråckla ihop dem för att prova.

Hittade senast i en fyndkorg på Coop Forum. Billigt och räcker till många syprojekt
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 10:34   #7
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har använt pappersduk på rulle. Funkade superbra.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 11:30   #8
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Jag ritar alltid av mönstret! Klippte alltid i själva mönstret när jag började sy men sen pendlade man kanske i vikt och kunde inte ha den storleken om jag ville sy mönstret igen i annat tyg eller liknande. Det är även bra att rita av det först om du vill ändra lite på mönstret. Tex om du har kort överkropp och vill förkorta rygglängden så klänningen passar bra. Eller om du vill ändra utseendet på mönstret.

/Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:29   #9
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Citat:
NinniDalarna skrev: Visa inlägg
Mitt bästa tips är att köpa reselakan (tror dom ibland kallas korttidslakan)

Du det var det bästa jag hört! :P Då är lakanet så genomskinligt så man kan se igenom det när man ritar av mönstret antar jag? Och även så bra så att man kan tråckla ihop en toall av det. Jippie! Superbra för mig som gör alla mönster själv och inte är så inne på det ännu. Det blir många toaller.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 19:32   #10
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Försök få tag i vita eller ljusgula, då syns det bäst igenom när Du ritar av ett mönster. Har provat ljusblå, men det var sämre.

En till fördel - och som passar mej perfekt när jag är ivrig att komma igång att sy - är att det pappersliknande materialet (non-wowen) är liksom strävt och kärvt, så på vissa tygkvaliteter behöver man inte ens nåla fast mönsterdelarna. De ligger stilla och fint kvar där man lägger dem och man kan klippa direkt
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 21:26   #11
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Tack, NinniDalarna! Det verkar hur bra som helst. Ska kolla upp det så fort jag kan! /Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons