Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-01-05, 22:51   #1
undine undine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 97
Question Byta stickmönster till virkmönster?

Hej alla!

Jag har ett gäng stickmönster som jag gärna velat använda men problemet är att jag kan verkligen inte sticka. Virka kan jag ganska bra men sticka har jag aldrig lyckats lära mig trots ihärdiga försök. Jag har sett tutorials, min mormor har försökt lära mig, etc, etc, går inte att lära mig så jag har gett upp stickningen.

Jag undrar nu, kan man ta ett stickmönster och på något vis översätta det till ett virkmönster? Finns det någorlunda gemensamma maskor som kan bytas rakt av?

Tack!

Hälsar
Emelie
undine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 12:18   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Det finns inget generellt sätt utan man måste prova sig fram med de man själv gillar och kan åstadkomma. Men från stickmönstret kan du räkna ut måtten på plagget via den sticktäthet som anges för garnet X maskor/varv per en 10*10-ruta. Gör en skiss med alla mått.

Sedan gör du en virkad provlapp, så kan du sedan räkna ut hur många maskor/varv du behöver för att få liknande mått. Vilken virkteknik som används är en smaksak så det beror på hur du vill att det skall se ut. Inspiration på liknande plagg kan du hitta på sidor med gratis stick o virkmönster. Tex hos Järbo garn, med finns även andra.

Lycka till
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons