Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-25, 14:38   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Spår av vår försvunna katt - hur göra nu?

Onsdagen den 22 juli försvann Greta från vår lägenhet i östra Eskilstuna. Antagligen föll hon från balkongen, och hon har varit försvunnen sedan dess. Hon är innekatt också, så hon har liksom ingen känsla för att det stora vita huset är hennes hem, så hon kan vara vart som helst.

Mamma och jag har satt upp efterlysningslappar i den närmaste affären och i kvarteren omkring vårt. Vi har anmält henne på kks.nu så hon dyker väl upp där om några dagar under försvunna katter.

Saken är att igår ställde jag ut mat - hennes egen matskål full med torrfoder - under balkongen hon föll från, och nu när jag kom tillbaka från stan var allt borta. Smart som jag är kollade jag efter om det fanns några hårstrån i skålen, och visst var det svarta hårstrån. Fast jag måste nog diska matskålen och göra om det, och se om det fastnar några nya svarta. I så fall kan det ju vara vår Greta.

Men hur ska jag göra nu? Jag kan inte sitta uppe hela natten och vänta på att en katt skall komma till matskålen. Ska jag gå ner varje timme, eller försöka någon annan taktik? *hoppfull*

För er Eskilstuna-bor så är hon av rasen exotic (korthårig perser) och är helt svart med orange ögon. Hon är rätt liten till växten trots sina fem år, och väldigt skygg. Hon har ingen id-märkning av något slag, varken chip, tatuering eller halsband. Hon kan vara skadad eftersom hon föll från andra våningen, även om det var ner på gräsmatta.

Tack på förhand!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 14:45   #2
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
oj vad jobbigt. Om katten är en innekatt i vanliga fall så ligger hon nog och trycker i närheten. Min systers katt försvann i 2 månader mitt inne i centrala Köpenhamn och en dag så satt hon bara där, tjockare än vanligt. Katter är ju överlevare, själv skulle jag gå ut när det är mörkt, med ficklampa (normalt jagar de ju på natten), Det är lätt att se ögonen som reflekterar i buskar. Kolla runt där ni bor om det finns nåt krypin till ett cykelskjul, tvättstuga eller liknande. Har katten nåt favorit godis så ställ ut det.
Det var de tipsen jag kunde komma på. Tack vare att katten är en hona tvekar jag på att hon gått långt om hon är van innekatt.Tänkte på det svarta katter kan ju vara svåra att se i hålor och gömställen, men ficklampor är underskattade. Jobbade i Masai Mara för ett par å sedan å ficklampan är till stor nytta när man ska på toa i buskarna
Jätte lycka till... å hoppas hon dyker upp snart
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 15:17   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Gudskelov har jag sluppit den mardrömmen i verkligheten (fast jag drömmer den ibland). Om det hade hänt mig och jag misstänkte att min katt kom och åt på natten skulle jag sitta vaken hela natten och vänta och hoppas. Jag skulle göra vad som helst. Lycka till!
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 15:32   #4
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Innekatter som kommer bort ligger oftast och trycker i omgivningarna just pga att de inte är vana med utelivet.
Det jag skulle råda dig är att går runt i omgivningarna och ropa och locka på henne så att hon känner igen rösten på dig.

Har hon någon favoritmat, typ räkor, tonfisk m.m.?

Ge inte upp bara!!!
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 17:03   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ja, jag trodde ju aldrig att katten helt sonika skulle ramla ner från balkongen. Jag har haft katter i hela mitt liv, och min mamma hade katter innan jag föddes. Vi har aldrig behövt näta in balkongen, och nu händer det här... *suckar* Jag har gråtit varje natt sedan dess, jag står inte ut med att hon kanske ligger med brutet ben någonstans...

Hmm, Greta gillar druvkvistar... >_< Hon är den här katten som dissar räkor, fint kött, chips, allt, till fördel för torrfodret. Bara druvkvistar funkar. Men kanske man ska investera i en leksak med kattmynta och se vad man kan vaska fram?

Tack för att ni bryr er, det blir liksom lättare att kämpa på då
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 17:11   #6
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Det är en mardröm.Vår Tessan försvann en gång,jag fick rådet att gå ut och ropa på henne samtidigt som jag prasslade med torrfoderpåsen.Det funkade!!Lycka till.Glöm inte att stanna och lyssna med jämna mellanrum,
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 17:21   #7
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Jag tro inte du behöver oroa dig över att din katt blivit skadad utav fallet. Jag hade en han katt för flera år sedan som rymde från tredje våningen!
Min svärmor hade tagit han om våran katt under en längre utlandsvistelse På 8 månader. När vi komm tillbaka till Sverige tog vi tillbaka våran katt. men som då hade lärt sig att få vara ute och det livet lockade väldigt mycket.

Svärmor ringer flera gånger och frågar om vi saknar våran katt..... Det hela slutar med att katten får flytta tillbaka till svärmor.....Vi ville inte riskera att katten blev skadad när den hoppade från tredje våningen.

Så om du hittar din katt, näta in ballkongen. Katten kanske har fått smak över att vara "ute"

Ha en trevlig dag
MVH
Elisabeth
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 17:42   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Glädjehistorier är alltid uppskattat Ikväll ska jag gå ut med torrfodret i hennes matskål, ropa, lyssna och lysa och se vad som händer. Om inget händer lämnar jag skålen med mat och lite vatten ute, och sedan får jag väl investera i lite kattmynta nästa dag.

Jag ska bara fundera mig runt problemet med alla villatomter som finns här runtomkring, får väl be ägarna hålla ett öga öppet för en liten svart katt.

Och förlåt, det var ju inte onsdag den 22, utan söndag
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 18:03   #9
zelda zelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 36
Usch vad oroligt när katten är borta!

Och det här med att näta in balkongen är verkligen ett gott tips.
Vi flyttade för en tid sen upp på 8:e våningen, och var lite oroliga för att katterna skulle hoppa upp på räcket och trilla ner. Så maken köpte ribbor och nät och byggde in balkongen med en ram som är ca 1.80 m hög. Det borde ju räcka tänkte vi. Döm om vår förvåning nör vi tittade ut och ena katten ligger så vackert så och balanserar högst upp på ramen och pratar med kajorna som sitter på stuprännan.
Snacka om att vi var snabba iväg och köpa mer nät! Så nu har vi nätat in HELA balkongen från golv till tak.

Hoppas nu bara att din katt snabbt kommer tillbaka så att du slipper vara orolig. Gå gärna och ropa lite extra runt garage och andra stängda utrymmen. De har ju en tendens att krypa och gömma sig när de känner sig skraja. Och då är det ju lätt att hon blir instängd.
zelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 08:29   #10
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
blev av med min kat en gång. Ringde bla djursjukhuset och fick: neej, han är inte här. Tio dar senare damp det ner ett brev, han hade visst varit där hela tiden.
Så mitt råd är ring runt en extra gång och kolla om hon är där och om dom har ditt rätta telnr.


Och så hade jag satsat på att stiga upp riktigt tidigt en morgon, när det är som allra tystast och lugnast ute. Störst chans hon vågar svara dig då om hon är rädd.

stort lycka till med att hitta henne, alla chanser finns att hon är välbehållen, bara rädd, men jag vet hur hemskt det är, hur rädd man blir.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 10:08   #11
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Hej, jag sitter i samma sits som du just nu med en försvunnen katt. Visserligen id-märkt, halsband och utekatt men han har aldrig gjort så här förut. Han gick ut i måndagsnatt och har varit borta sen dess. Jag har ropat och letat men ingen katt. Hoppas innerligt att han dyker upp. Jag bor i Hållsta så vi är ju samma stad du och jag. Förstår din oro där du bor med mycket trafik också. Håller tummarna för dig att det ska gå bra.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:08   #12
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Vår katt var borta i 6 månader, när Djurens Vänner hittade den. Den hade vistas i stadsdelen bredvid vår men ingen hade sett våra efterlysningar. Så Snoddas dök i jultider och lokaltidningen hade med det på första sidan. Så ge inte upp en katt har verkligen 9 liv!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:32   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Oj vilken jobbig situation när katten försvunnit. Kan du inte skaffa en fångstbur att ställa in maten i. Har du tur så är det din Greta som hamnar i den. Kanske Djurens vänner kan låna ut en bur till dig om du inte kan gillra en egen fälla.

Hoppas du får fatt i Greta snart!
Mina katter och jag håller tassarna.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 12:52   #14
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack för ert stöd! Det blir 100 gånger lättare att fortsätta då

Mamma ställde ut matskålen inatt, men idag fanns det inga svarta hårstrån, bara ett vitt på kanten. Jag ska fortsätta med det några nätter till, och idag ska jag köpa kattmynta och sitta med ikväll. Närmaste djurens vänner finns i stigtomta, vid nyköping (vi har ingen bil), men vi får väl höra med djurskyddet här i stan om de har någon fångstbur eller liknande.

Mamma får ta och ringa polisen och veterinären och höra om Greta finns där. Vi får kanske ta och sätta in en efterlysning i EskilstunaKuriren också.

Alice: Jag hoppas för dig och din katts skull!

*kämpar på peppad av glada sömmare*
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-26, 13:21   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
förmodligen finns hon i närområdet gå runt i kvarteren runt buskage och liknande och ropa och locka hennes namn.
Jag tror inte chansen att hon hittar sin matskål är speciellt stor hon är ju en innekatt.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons