Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-02, 19:20   #16
Nygammal Nygammal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 1
Zenith

Jag har fått en Zenith symaskin och ska försöka sy i jerseytyg. Men maskinen matar inte! Jag har provat alla tre lägena och när jag inte har något tyg så ser jag att matarfoten rör sig men jag kommer inte ur fläcken! Såklart finns ingen manual...
Nygammal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 18:43   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
När du syr utan tyg, kommer tänderna upp från ytan eller rör de bara sig "under" hålet? Om de bara rör sig under hålet så är matartänderna nere. (t.ex. när man ska sy i knapp, frihandssy eller sånt där)

Brukar finnas knapp eller spak någonstans som man kan få upp tänderna med. Finns utanpå maskinen på framsidan eller baksidan eller så finns den i spolluckan.. Någonstans finns det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 15:51   #18
Puffin Puffin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 1
Hej! Smått brådskande fråga: eventuellt kommer jag att ropa hem en sådan här maskin på auktion ikväll. Går det att ladda ner en bruksanvisning någonstans? Det är inte jag som ska använda den (utan den kommer att användas under ett projekt som går ut på att ordna aktiviteter för flyktingar på ett asylboende) och jag vågar inte gissa på att någon annan begriper sig på den. Är den relativt enkel att använda? Stämmer det att den bara har raksöm och sick-sacksöm? Jättetacksam för snabbt svar!
Puffin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 21:04   #19
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Viktigaste är egentligen utöver att den fungerar: är den servad (med kvitto från riktig serviceställe, inte någon som försökt själv) Om inte: budgetera för service som kostar minst 600-1000 kr till att börja med och om delar behövs byta ut blir mer.

Om du inte kan inspektera symaskinen själv innan förstås!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-26, 21:19   #20
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Slå till och köp den,för de går aldrig sönder.

Bland flyktingar brukar finnas minst en som har använt en just sådan. Symaskiner i de länder flyktingar kommer från är mest av denna sort. De är enkla men väldigt finna. En Zenith är en underbar symaskin.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 16:57   #21
Torbo Torbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 7
Citat:
gempocket skrev: Visa inlägg
Tack så jätte mycket! Guld värt!

Den syr otroligt bra, men jag tycker stygnlängden är ganska kort(syr på jeans) även fast jag har den på den högsta stygnlängdennr nr 4. Men om jag är med och håller tyget stadigt och drar lite medans den syr, så blir stygnen såklart längre. Ska jag behöva göra så?

Sen är det bara dom här E S N lägena, ska jag ha N som i Normal? Eller är det något annat? Tack tack

Den spaken nederst må stå på N - til høgre for å få lengre stinglengde.
Tråden fra spolen skal gå i den øverste spalten og ikke igjennom samme som ved spoling av tråd på underspolen.! Det står også i manualen.

Har du et bilde å sende meg av spolkapselen? på mail: tor.magnussen@gmail.com
Bildet av hullet hvor tråden kommer ut av spolholdaren?
Fikset min i går, og nå går den fint....
Men jeg er usikker på om det fulgte med original spolkapsel?
Torbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-24, 17:05   #22
Torbo Torbo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 7
Citat:
gempocket skrev: Visa inlägg
Märker heller ingen skillnad på S och N, ska experimentera lite med dom, säger till ifall jag listar ut det.

Det kan hende regulatoren sitter fast i gammel olje? Sjekk om den har full bevegelse under? Ser at den kan reguleres, jeg skal se på det nå.
Torbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-17, 20:49   #23
Aof Aof är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2019
Inlägg: 1
Har en likadan maskin men problem att nålen slår i i framkanten, har provat byta nål och lossa samt spänna om nålen men samma resultat. Någon som har tips hur justera/åtgärda detta?
Aof är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons