Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2018-07-30, 22:13   #1
evander evander är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2017
Inlägg: 8
Skillnaden mellan broder och quiltmaskiner

en mycket dum fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på; vad är skillnaden mellan en quiltmaskin och en brodermaskin?
evander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-31, 13:26   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
En riktig "quiltmaskin" har oftast mycket större avstånd mellan nålen och högra delen, än en vanlig hushållssymaskin, så att man kan rulla ihop arbetet man quiltar, när man kommer in mot mitten.

Men om vi pratar hushållsmaskiner :

Jag har tex en quiltram där jag spänner upp alla delar för quiltning av täcken. Själva quiltningen gör jag med en ren raksömsmaskin Janome 1600P, med större gap, och den sitter på ett rörligt bord, som jag för i sidled och kan göra lite snirklar med. Så med den quiltar jag i sidled. Men för mindre quiltarbeten använder jag mina vanliga HQ-symaskiner med mönstersömmar av olika slag. Tidigare quiltade jag också täcken med dem.

Sedan finns det hushållsmaskiner som har ordet quilt med i namnet. De funkar som en vanlig symaskin och har olika stygn och egenskaper som lämpar sig för quiltning, så att den kan sy i tjocka material.

Brodermaskiner med en nål finns det av kombinationstyp "vanlig sömnad och broderi", och sådana som bara kan brodera. Då sätter man på en särskild hållare med en ram med underlägg/tyg att brodera på. Broderiet sker sedan med en uppladdad brodyrfil, och begränsas av max mått på ramen. Olika mått för olika fabrikat.

Med en kombinationsmaskin "sy och brodera", kan man quilta, men det är inte samma möjlighet att brodera med en quiltmaskin. Så man måste veta vad man vill syssla med innan man bestämmer sig.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons