Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-07-26, 13:28   #1
Misty65 Misty65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Question Hjälp med mönstertolkning.

Jag håller på att sticka en barntröja, mönster drops design. Ska sticka raglanärm och har svårt att tolka mönstret så det blir rätt och snyggt.
Så här står det i mönstret.
Sätt in armarna på samma rundsticka som fram och bakstycke där det maskades av för ärmhål=198 m. Sätt en markör i alla övergångar mellan bål och ärmar.

Sedan stickas det runt. Fortsätt med slätst och flätor. Samtidigt minskas det till raglan- se minskningstips- minska på vartannat varv: 12 ggr och sedan på varje varv 4 ggr. Samtidigt när arbetet mäter 29 cm sätts de mittersta 13 m fram på 1 tråd till hals. Sedan maskas det av mot halsen i varje sida på vartannat v 2 m 1 gång och 1 m2 ggr. Efter alla minskn/avm till raglan och hals är det 49 m på st.

Hoppas att någon kan hjälpa mej tack på förhand

Mvh



Ingegerd Hellgren
Misty65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-26, 15:30   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag har ju inte hela mönstret, men så här tänker jag mig det hela.

Om du ser det hela från ovan skall du sätta ihop delarna enligt min skiss. Emellan varje bit vid pilarna sätter du en markör för att hålla ordning på var "raglankanten" är och hur mönstret på resp del skall stickas.

Det står säkert under minskningstips hur du skall göra raglanintagningarna och om du skall ha någon maska el maskor emellan själva intagningarna. Men vad jag kan räkna ut så gör man 8 minskningar på "intagningsvarven". Minskningarna gör med några varvs mellanrum enligt mönstret.

Dvs vid varje pil är det en minskning "före pilen" + ev. några vanl maskor + minskning "efter pilen". Minskningarna görs oftast i varsin riktning kring de mellanliggande maskorna.

Sedan får man inte glömma att tänka på halsmaskorna efter rätt antal varv så att framsidan blir kortare mitt fram.
Bifogade bilder
 
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-25, 18:18   #3
Misty65 Misty65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 14
Tack!

Det har varit till stor hjälp med och jag är tacksam att någon svarar.

Kram


Ingegerd
Misty65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-25, 18:52   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Du får visa tröjan på bild när den är klar!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons