Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-02-04, 19:39   #1
Caroline72 Caroline72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2020
Inlägg: 1
Viking Emerald 116 eller Viking Tribute 145?

Jag ska köpa ny bassymaskin, min gamla Singer gav upp. Har försökt förstå skillnaderna mellan Husqvarnas Emerald 116 och Tribute 145, men ser egentligen ingen större skillnad förutom 6 sömmar. Vilken av dessa maskiner skulle ni rekommendera? Jag syr ffa kläder till mig själv, har en overlock som jag trivs med. Jag har långt till närmsta symaskinsaffär, så det blir troligen webshop för min del. Tacksam för vägledning!
Caroline72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 12:16   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag vet inte personligen. Men vad jag läst här på Sysidan så är inte tyvärr Husqvarna vad den varit. Likaså inte heller Pfaff sedan de blev uppköpta av Husqvarna. Det är ju jättetråkigt med tanke på att det är från grunden en svensktillverkad maskin.

De har skrivit om att de inte fungerar som de ska, när de gått sönder har det varit långa väntetider på reservdelar då de visst finns centralt i Tyskland tror jag.

Jag kan inte garantera att dessa uppgifter är korrekta. Föreslår att du går in och läser på olika trådar här på Sysidan om människors olika erfarenheter.

Vad jag däremot absolut vill råda dig till. Ta dig till en butik och provsy maskinen. Detta är ju din förlängda arm och arbetskamrat som du ska fixa. Ska fungera som hand i handske. Låt det ta tid. Gör resan till en minisemester för en dag. Där du i lugn och ro går runt och testar olika maskiner. Ta med dig egna tygprover på de material som du syr på. Prova olika symaskinsmärken. Läs om olika märken. Du kanske hellre ska köpa en bra begagnad maskin. Hur många knapphål vill du att den ska göra. Även om du inte syr kappor nu, kanske du känner en dag. Jo, jag vill göra det. Hade så gärna velat ha det där knapphålet. Då ska det finnas på din maskin.

Själv har jag valt att köpa begagnade Bernina. Svindyra nya. Ligger bra i pris begagnade så jag har fått fina maskiner för lite pengar. Min äldsta maskin är från 1972 fungerar perfekt fortfarande. Det som är problem med dem är att de är svåra att få tag på begagnade. För folk byter sällan in dem efter som det fungerar. Det är mitt val. Du ska göra ditt utifrån dina behov och tankar.

Ta dig tid och provsy ALLTID. Lycka till återkom gärna och berätta dina tankar och vad du kommer fram till. Det är alltid du som ska vara nöjd. Säljarna vill helst att du ska köpa nytt. För de tjänar mest pengar på dem. Strunta i det om du känner för något annat.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-16, 10:44   #3
kersti2019 kersti2019 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2019
Inlägg: 4
Jag instämmer, jag har själv dålig erfarenhet av Husqvarna Emerald som jag köpte för några år sedan. Har haft den inlämnad på reparation tre gånger pga att det uppstått "trådtrassel"som gjorde att maskinen inte gick att köra över huvud taget. Jag har sytt mycket och länge på andra maskiner och aldrig varit med om liknande bekymmer.
kersti2019 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
husqvarna emarald 116, viking tribute 145

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons