Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-17, 16:53   #1
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Angry Hur får jag rätt verklig storlek?

Jag försöker göra ett broderi som skall följa exakt konturerna efter en krage. När jag skannar in mönstret i digitizing (3d prof)och sedan sätter stygn efter kragens kontur får jag inte ut rätt storlek. Jag måste ju ha exakt som mönstret. Detta måste man väl kunna göra om man ska göra tex "in the hoop" grjer. Man vill ju inte chansa och se vilken storlek det ska bli, eller hur?
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-17, 21:37   #2
mariaanneli mariaanneli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 47
Det 1:a man ska göra när man ska designa en bild är att dra upp linjerna för hur stort designarea det är. Sedan kan man ställa in hur många mm detta area är i Preferences(inställningar).
Lätt som en plätt!!
mariaanneli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 20:40   #3
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Det blir inte rätt!! Jag skannar in mönstret på en blivande krage, som jag vill ha broderat tex en satin runt. Jag skriver in storleken på designen( mätt i en tänkt kvadrat för att få fram höjd el. bredd.) Stgnsätter den. OCH storleken på kragen stämmer inte med mönstret!!! Vad gör jag för fel? Jag blir tokig!
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-18, 21:13   #4
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Du kanske kunde fråga Gunilla Hultin här i forumet, hon brukar kunna det mesta i maskinbroderi.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 09:42   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Har du gjort helt rätt i grundinställningarna på programmet? Jag har endast 3D Embroidery men där finns ett ställe där man ska lägga en linjal mot dataskärmen och skriva in det mått man får - detta för att det ska stämma överens med verkligheten.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 13:44   #6
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Tack alla ni som svarar. Det känns verkligen bra att ha sykompisar "därute". Det var bra ide att fråga Gunilla Hultin. Så nu gör jag det. Om du ser detta Gunilla, har du någon ide som kan hjälpa mig?
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 17:03   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Oj, jag har ju inte samma program som du, och vet bara hur jag skulle ha gjort i mitt program...
Har du någon möjlighet att lägga in ett raster (Grid) med rutor på 1 x 1 cm i ditt program?
Då skulle du kunna dra ut bilden så att kragmönstret blir exakt antal cm långt som det ska vara, och sedan stygnsätta efter det.

Själv skulle jag göra en halvkrage i Digitizer (med eller utan bild bakom) och sedan i Customizer lägga ihop detta till en layout som printas. Sedan prickar man ut på tyget så att man kan placera hoopen rätt.

Ska du brodera på en befintlig krage, eller ska du sy mönstret på ett tyg och sedan sy ihop till en krage, eller ska symaskinen helt skapa en krage (enligt mitt förenklade exempel)?
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 18:21   #8
Frillan Frillan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 14
Hej, jo jag skall göra som du menar i ditt exempel. Kragen är inte befintlig utan skall tillverkas. Angående grid så har 3d prof det i alla moduler. På digitzing delen är dock grid på nåt konstigt sätt beräknad i pixlar och inte i mm. I de andra modulerna är det mm. konstigt va? Men jag ger inte upp, detta är ju en ganska grundläggande grej som måste funka.
Frillan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 18:37   #9
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Jag har för mig att man kan välja om man vill att gridmönstret ska vara i pixlar eller mm.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-19, 21:01   #10
avslutad140203 avslutad140203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 97
Hej!
Hoppas att det kan vara till lite hjälp. Jag tänkte på att om man följer instruktionerna skapar man "Design Area" i önskad storlek t ex 80 mm. Det är storlek på "ramen" man sätter runt själva bilden men det blir inte storleken på själva broderiet. Vilken storlek broderi ska ha ser man om man har skapat det och sedan klickar på 3D Create Stitches .
Själv har jag försökt göra justeringer på två sätt:
a) i "Create" korrigerat i efterhand storleken på "Design Area" i "Preferences" tills jag har fått önskad storlek på det skapade broderi.

b) placerat "ramen" för "Design Area" så nära bildkanten som det gick och valt sedan önskad storlek och skapat broderi eftråt.

Säkert finns det bitter sätt men man gör det man kommer på.
Hälsningar Mira
avslutad140203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons