Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-15, 16:40   #1
Helen56 Helen56 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 25
Tull avgift

Hej! När man beställer tex. från USA ska man märka paketet med gift ( gåva) för att slippa avgift. Jag märkte mitt med något annat och fick då betala tull= moms på mina varor eller är det alltid så?
Helen56 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 16:43   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
även om det är en gåva får inte värdet vara för högt då får man i alla fall betala tull om dom är noga.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 16:55   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Frågan med tullavgifter har diskuterats här på Sysidan massor av gånger. Gåvor får max vara värda 500 kr för att vara avgiftsfria.
Tullen kan också kolla ditt paket och komma fram till att det inte alls är en gåva, utan beställda varor.
Tro inte att en märkning med "gift" gör att de skippar kontrollen. Jag har just postat info om värde på en gåvoförsändelse från en god vän i USA där de inte nöjer sig med hennes uppgift om värde, utan vill ha mer information.
Fastnar man i stickprovskontroller (och det kan man göra oavsett storlek, värde och märkning) gör man.
Förutom moms och tull är det också en grundavgift på runt hundralappen. Jag har alltid med det i mina kalkyler när jag beställer. De flesta brev brukar klara sig igenom, men de flesta större paket har tullverket varit på och kollat. Ser det som så att alla de saker jag fått utan abgifter får vara med och betala de som inte slinker igenom.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:00   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man kan också ha oturen att dom värderar det till svenska priser, och då stiger ju värdet rejält.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:12   #5
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
<Hick> Det vill jag INTE vara med om! Svenska priser alltså!!

Illa nog att de räknade med en dolalrkurs på 10 kr för ett paket jag fick en gång när dollarn låg runt 7.50. Beloppet var bara drygt $20, så jag orkade inte tjafsa... Där ser ni ett exempel på att det INTE finns något fribelopp, som många tror också! Fribelopp gäller bara tull, inte moms.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:59   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Ett bra sätt att försöka komma ifrån tullavgift på sina beställningar från USA är att låta paketet gå med båt istället för med flyg. Problemet är att det tar enormt mycket längre tid, men det är oftast betydligt billigare också.

Just nu väntar jag på en bok som skickades från USA i början på december, alltså för mer än två månader sedan. Precis när jag börjar misströsta och tro att jag blivit lurad eller något så brukar paketet komma, ha ha.

Jag har köpt massor av saker från USA och aldrig behövt betala tull vid båtfrakter. Fråga mig inte varför, för jag har ingen aning.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:32   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har åkt på tull även på båtfrakter. Tror det är slumpen som är med eller mot en.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:05   #8
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Här är ett svar jag fick från tullverket förra året. Jag blev inte precis klokare av det. Men man ska nog hålla sig under 300 kr för att slippa tull, moms får man betala ändå. Samt en länk
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

Det beror på vad som överenskommits mellan säljaren och köparen. Ska säljaren skicka paketet som postpaket så gör han det. Är paketet t.ex. för stort och tungt får det inte skickas som postpaket utan sänds då som fraktgods och befordras då med flyg, båt o.s.v. Försändelser med ringa värde som skickats som postförsändelse har värdegräns 100 kronor medan annan typ av befordran med flyg, båt o.s.v. som inte är postförsändelse har värdegräns 300 kronor för att få tull och skattefrihet vid importen.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Hans Söderlind
Tullinformatör
***********************
www.tullverket.se
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:07   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Här är ett till svar från samma ställe

Försändelser med ringa värde har högst 300 kronors värde och är skickat till dig per flyg, båt, lastbil, järnväg. Försändelser med ringa värde som är befordrat med post får ha värde på högst 100 kronor.


Jag blir inte klok på det här heller, det säger emot varann.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 06:57   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag får det till att de säger samma sak, inte att de säger emot varann. Läser jag tokigt?
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 08:37   #11
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag tycker att de först säger att ringa värde för flyg osv är 300 kr och så i nästa mening 100 kr om det kommer med posten. Hur ska man annars få hem det? Bussgods tar väl knappast flygpost från USA.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 09:44   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om det skikas med amerikaska postväsendet och vidarbefodras av posten här hemma som gjörs då gäller 100:-
Men om du skickar med annat fraktbolag båt,flygfrakt (ej posten) då gäller 300:-.
Sedan finns det olika sätt att få det hem till dörren, om det är stort och tungt och du bor i närheten av hamn eller flygpatsen kan du hämta .
eller be dom skicka det med bilspedition.som du får betala. om inte det är tex ett fraktsätt med delivery.Det är fraktsättet till landet som räknas inte att du tar den inhemska posten för att dela ut det.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-02-16 klockan 09:47.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-16, 10:58   #13
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Så då kan man bara beställa tyg för 100 kr om man ska få det tullfritt?
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 09:37   #14
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
I inlägget som du har skrivit från tullverket verkar det så.
Många gånger klarar man sig på högre belopp. men man måste vara beredd att det kan kosta tull och moms.men det brukar bli billigare än här hemma i alla fall.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-17, 14:02   #15
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har handlat mycket från USA och de flesta gångerna har jag klarat mig från tullen. Även om jag fått betala alla avgifter så har tyget blivit billigare än om jag skulle ha köpt det här hemma i Sverige.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons