Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-22, 16:33   #1
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
maskinköp

Jag har nyligen testat att sticka på maskin och förstått att detta är något jag vill fortsätta med.
Jag har googlat och varit lite överallt på nätet och kommit fram till att jag behöver en finstickmaskin som jag i förlängningen kan komplettera med en resårbädd. Jag vill kunna sticka mönster både fair isle och spets och kanske vad jag skulle kalla strukturer men det kanske är det samma som spets här...Jag vill kunna göra egna mönster till detta. Jag kan i nuläget inte tänka mig att ha en dator inkopplad till stickmaskinen.
Silver reed är de enda som tillverkar maskiner idag och de har en som heter 270 som borde passa mig?
Brother tillverkas inte längre men det finns ett system av delar under namnet "nova knit" som kan användas till dessa maskiner.
Var kan jag hitta en förteckning på de olika modellerna som Brother tillverkade?
Kan jag använda en resårbädd från Brother på en Silver reed maskin?
Planen är att köpa begagnat och jag kan tänka mig att börja resan med en enklare maskin, men har fastnat för dessa två märken då det verkar lätt att få tag i reservdelar till dem.
Är jag helt ute och cyklar, har jag fördomar mot andra märken ?
Alla synpunkter mottages tacksamt
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 17:16   #2
lövkillen lövkillen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 231
Här bland videona finnes några olika märken. Hoppas att en passar dig:

http://www.youtube.com/watch?v=TbrhxGb1Wgk
lövkillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 18:32   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Ja det finns mycket på youtube, dock inget som jag blev klokare av vad gäller mina frågeställningar
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 19:10   #4
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Om du vill ha en finstickare, 3,6 mm mellan nålarna, har du bara Silver Reed att välja på. Brother har ingen finstickare, bara standardstickare och grövre. Jag började med att köpa en begagnad standardstickare med svensk bruksanvisning, som är lätt att förstå. Jag lyckades inte hitta någon begagnad SK 270 utan köpte en ny från England. Där kostar dom bara drygt hälften av vad dom kostar i Sverige. Jag förstår inte varför dom är så himla dyra här.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 21:25   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
var i england handlade du ifrån?

Jag fattar inte heller varför det skall vara dyrare att köpa i Sverige, kollade priser på coverlock och blev chockad över skillnaden!
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 22:00   #6
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag köpte den av Sewing World, men dom har inte resårbädden till den. Onken i Tyskland har ett paketpris med huvudbädd, resårbädd och spetssläde, men dom är nog lite dyrare, fast spetssläden till Silver Reed kostar en hel del.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 22:21   #7
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har förstått att tidiga Silver reed kan heta Consul, Empisal eller Knitmaster.
Om jag köper en av dessa kan jag då komplettera med silver reed saker?
När bytte dessa maskiner namn så man vet hur gammal maskin man köper?
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 09:43   #8
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Om du går in på www.lacecarriage.com/silverreedhistory.htm kan du se en massa årtal på maskinerna. Jag tycker att det verkar som om grejerna fortfarande är lika dana och jag tror att man har en himla otur om den gamla maskinen inte fungerar. Det verkar som om dom tuffar och går hur länge som helst. Det gäller att göra ren maskinen och torka av den med inoljad trasa och kanske byta en del nålar. Tryckstången till nålarna är oftast platt när man får hem en gammal maskin, men det är inte svårt att få tag på en ny. Lycka till!
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 18:28   #9
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
tack för all hjälp
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 19:19   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Är du helt säker på att du behöver sticka med så tunna garner som en finstickare kräver? Man kan sticka rätt tunnt med en standardmaskin också. Utbudet ökar väldigt mycket om du kan tänka dig en standardmaskin, både begagnade och nya.
Nova Knit är nytillverkade kopior av Brothers stickmaskiner som tillverkas i Kina. På den här sidan får du en utmärkt överblick över Brothers stickmaskiner genom tiderna.
Consul är ett äldre namn på Silver Reed. De kan också heta Empisal, Knitmaster och i USA Singer (men inte i europa för här är Singer en helt annan typ av maskin. Rörigt eller hur. Gissa varför de genomdrev en namnändring till Silver Reed i hela världen). Man kan använda Silver Reed reservdelar till de allra flesta gamla maskiner som inte är äldre än typ sådär en 35-40 år skulle jag tro, men jag är ingen expert.

Hör av dig om det dyker upp fler frågor!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 08:52   #11
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Jag håller med Nina. Kolla om det inte räcker med en standardmaskin, som kan ta väldigt tunna stickgarner. Jag vill bl.a. använda tunna vävgarner och då var det för stora nålar på standardmaskinen.
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 13:54   #12
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Här ser ni en som det går undan för!
Jag har idag köpt en Brother color changer 820 tror jag är den korrekta beteckningen. 1000 kronor inklusive en massa garn, tyvärr syntet...
Man skall kunna sticka med upp till 4 färger med den och i en framtid borde jag kunna komplettera den med en resårbädd från Nova knit.
Jag skall bära upp lite garn till...
Jag skall titta på en finstickare som en kollega har, annars tror jag att jag nöjer mig med detta tills vidare.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 17:57   #13
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hm, nu behöver åtminstone jag lite hjälp att reda ut begreppen. Color-changer är ett tillbehör. Heter färgväxlare på svenska. Med hjälp av den byter man färger lättare i släden. Man brukar kunna trä en färgväxlare med 4 färger samtidigt, men man kan bara sticka med två färger åt gången.

820 (om nu maskinen heter det) är en äldre hålkortsmaskin. En standardstickare med 200 nålar.

Du kommer säkert att få stor glädje av din "nya" maskin. De här gamla hålkortsmaskinerna håller en evighet med bara lite pyssel och brukar fungera bra.
Se bara till att skaffa en ny tryckstång till den!

Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 10:14   #14
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Du har så rätt. Det verkar som om själva maskinen heter 830 och det är 200 nålar och sen har den färgväxlartillbehöret och lite hålkort, hålkorten till färgväxlarn är "tvärtom" mot de andra korten.
Hittade även en beskrivning till en köpt beskrivning på en "designad" tröja med speciella hålkort.
Har inte hunnit titta närmare på det ännu, men skall köpa ny tryckstångsgrej
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:07   #15
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
Vilket kap! /Bibbi
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons