Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-06, 12:32   #1
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Garn

Jag är ju nybörjare på stickmaskin (och egentligen stickning också - det har jag liksom inte funnit samma tjusning i). Idag tänkte jag testa ut ett av mönstrena som medföljde min Knittax M2. En mössa stickad i ett rektangulärt stycke = enkelt
Det behövdes 50g medelgrovt ullgarn... kan lungt säga att alla mina "medelgrova" garner helt klart var mycket tjockare än det som var tänkt. Var grovleken "annorlunda" för 50 år sen? Eller är det jag som har en underlig syn på vad som är "medelgrovt"?

Alla tankar kring garn mottages tacksamt så jag kan lära mig mer
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 12:33   #2
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
De använder inte samma referensram som man kanske mer notmalt tänker sig kring garn. Till standardstickarna är det inte många vanliga garner som fungerar öht. Sedan kanske det var så förr också att de stickade för hand med tunnare garner det ksn jag också tänka mig.
Jag tycker utbudet kring garnerna till standardstickarna är rätt klent. Jag ska test att köpa lite fabel från drops nu i maj eftetsom det är 30 procent på dem. Det kan gå. Annars så funkar ullgarnet på kon av den typ som finns på ankis bäst tycker jag. De är ju lite oljiga och det är bra tycker jag. Jag har även köpt lite tunt bomullsgarn från ett nedlagt stickeri som funkar bra,det är riktigt tunt.
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 13:21   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
På min standardstickare så tycker jag att garner som skall stickas på stickor upp till ca 3½ fungerar. Det finns inte så mycket.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 20:30   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Mina maskiner har 5mm (knittax M2) respektive 4 mm (Passap Automatic) mellan nålarna. På Knittaxen provade jag att sticka en mössa med vartoftas Acrylic idag. Garnet är tänkt för stickor 3-3,5. Enligt manualen ska man ha inställning 6-8 för den storleken, men det krävdes 10 för att bli bra stickat, men då gick det. Jag gjorde ett prov, mätte och räknade om och mössan blev ändå för liten.

Det är kanske inte bara garnets tjocklek som har betydelse utan också hur elastiskt det är?

Använder jag samma akrylgarn på Passapen måste jag använda varannan nål istället.

Var hittar man ullgarner för stickor 2½-3 ?

Och vad är sportgarn????
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 20:51   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Grejen är det att för sådär en 40-50 år sedan var standardgarnerna tunnare! Titta i gamla beskrivningar. Där stickas många tröjor på stickor 2. Så ser det inte ut idag. Om man ska maskinsticka det som är standardgarner idag behöver man skaffa en så kallad mellanstickare, alltså LK-150 eller Silver Reed 860 eller 160

Boken "Sticka med stickmaskin" av Maggie och Morgan Walling anger stickfasthet för tex. Safir 24m/38 v= 10 cm och anger maskväljarinställning till 8 på Knittax och -8 på Brother. Sedan får man prova på sin egen maskin, men detta ger något att utgå ifrån. Silver Reed behöver ofta ett nummer högre, men det kan skilja sig mellan olika maskiner.

Garnets elasticitet spelar absolut roll. Ett bomullsgarn av samma tjocklek kräver högre maskspänning.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 20:54   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Babygarner fungerar ofta. Annars är det ofta bäst att köpa maskinstickningsgarn på kon och det får man ofta göra på postorder. En del av det som finns i vanliga butikerna fungerar. Jag har stickat en del tröjor i Delight till exempel.
På min hemsida finns försäljningställen för den som vill ha lite hjälp att leta.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 21:02   #7
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Nima skrev: Visa inlägg
Babygarner fungerar ofta. Annars är det ofta bäst att köpa maskinstickningsgarn på kon och det får man ofta göra på postorder.
Garner på kon blir bara besvärligt till min Passap Automatik som "kräver" ganska små nystan för sin garnhållare. Just nu stickar jag med ett kongarn, men jag måst hela tiden vira av varv efter varv för maskinen fixar inte det själv. Med min Knittax M2 funkar kongarn lika bra som nystan för den har ingen garnförare alls utan jag lägger dit garnet manuellt.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 23:19   #8
avslutad160623 avslutad160623 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 4
Talking Olika garner till stickmaskiner

Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Jag är ju nybörjare på stickmaskin (och egentligen stickning också - det har jag liksom inte funnit samma tjusning i). Idag tänkte jag testa ut ett av mönstrena som medföljde min Knittax M2. En mössa stickad i ett rektangulärt stycke = enkelt
Det behövdes 50g medelgrovt ullgarn... kan lungt säga att alla mina "medelgrova" garner helt klart var mycket tjockare än det som var tänkt. Var grovleken "annorlunda" för 50 år sen? Eller är det jag som har en underlig syn på vad som är "medelgrovt"?

Alla tankar kring garn mottages tacksamt så jag kan lära mig mer
Hej vännen,
klart det är lite svårt att kunna veta allt på en gång om garner och maskiner! Man blir aldrig fullärd. Det finns alltid nya saker att upptäcka och det gör det hela så roligt.
Har inte ditt mönster nån information om maskstorlek på beskrivningen? Att göra ett maskprov är A och O om du ska få plaggen snygga: Jag har slarvat mycket med det genom åren och det blir också mycket repa upp och göra om. Har stickat på maskin sen tidigt 80-tal och nu börjar jag inse att maskproven är till min hjälp... Det borde stå i din bruksanvisning hur du gör. Annars kan du googla eller återkomma så kan någon berätta hur du ska göra.Och du - det går att använda nästan alla typer av garner till maskinerna beroende på maskin förstås. Det finns inga speciella "maskinstickningsgarner". Däremot finns en del garner på kon så att stickningen blir mer flytande och man slipper skarva garnet.Också beroende på maskin förstås. Lycka till nu.
avslutad160623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 09:39   #9
Bibson Bibson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 105
garn

Jag tycker att det är viktigt att ha en nystmaskin. Om konen är för stor, kan man ju göra lämpligt stora nystan på den. Om man har fått tag på ett alldeles för tunt garn, kan man nysta ihop två eller flera trådar på nystmaskinen. Jag är också nybörjare och har upptäckt att det finns hur mycket som helst att komma underfund med. Man får inte göra för långa avbrott i stickandet, för då har man glömt hur det var.

Hälsningar från Bibbi
Bibson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 11:08   #10
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
prizilla skrev: Visa inlägg
Har inte ditt mönster nån information om maskstorlek på beskrivningen? Att göra ett maskprov är A och O om du ska få plaggen snygga: .
Alltså en provlapp där man räknar maskor och rader på en yta? Jodå, det gjorde jag. Mätte sen igen på det färdigstickade (mad samma garn) och inte 17 fick jag samma resultat...
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 11:10   #11
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
Bibson skrev: Visa inlägg
Jag tycker att det är viktigt att ha en nystmaskin. Om konen är för stor, kan man ju göra lämpligt stora nystan på den. Om man har fått tag på ett alldeles för tunt garn, kan man nysta ihop två eller flera trådar på nystmaskinen.
Låter som jag definitivt ska skaffa en nystmaskin... Hade inte ens tänkt på att man kunde nysta ihop två trådar.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-08, 17:58   #12
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag köpte min nystmaskin (manuell) från E-bay. Ett riktigt kap.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 13:34   #13
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
mariatherese skrev: Visa inlägg
Jag köpte min nystmaskin (manuell) från E-bay. Ett riktigt kap.
Jag beställde en via Ebay igår... men jag får ge mig till tåls för det kan ju ta sin tid...
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 13:43   #14
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Ibland tar det några dagar, men ibland går det fortare än inom Sverige! Just nu väntar jag på ett pom-pom band som skickats från England samt en påse med cellplastkulor som jag har beställt från Hornbach. Cellplasten är inrikes och jag tror den kommer att ta längre tid.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-22, 10:34   #15
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Citat:
krtek skrev: Visa inlägg
Jag beställde en via Ebay igår... men jag får ge mig till tåls för det kan ju ta sin tid...
Fick den igår och gjorde iordning 3 nystan av det som var kvar på konen jag höll på med (lindade upp det på min garnvinda först, fast det kanske inte var nödvändigt). Första nystanet blev perfekt när jag stickade med det i maskinens garnhållare. Men i morse bytte jag till andra nystanet och det verkar vara för hårt nystat så jag måste hjälpa maskinen att dra :-( . Funderar på vad jag gjorde annorlunda.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons