Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-14, 13:22   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Rynka med overlocken?

Vet att det ska gå att rynka ett tyg på overlocken, t.ex. kjoldelen på en klänning? Men min maskin vägrar- på allt annat än tunnt fodertyg- då går det lysande...men inte annars. Hur får ni till rynkning på era maskiner? Kan ju inte ha så mycket med märke att göra, mer med inställningar....


Slutade med att jag rynkade för hand igår...och det blir si så där tycker jag...mycket jämnare och finare med maskin. Funderar på att köra med resår om jag inte får till det med overlocken....
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 15:23   #2
NinniDalarna NinniDalarna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 88
Rynka med gummitråd

Jag tycker att det bästa sättet att få till jämn och fin rynkning är att sy en rynktråd med gummitråd på underspolen. Jag syr med långa stygn, ganska låg trådspänning på övertråden och sen är det bara att fördela ut den rynkade delen. Har kört det på saker som är tråkiga att rynka, t ex långa gardinlängder, stolsdynor.
NinniDalarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 20:12   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Med overlocken tycker jag att det blir klumpigt, så jag kör alltid sicksack över en grövre tråd eller tunnt snöre och sedan drar i det till lagom längd. SEDAN overlockar jag så rynkorna håller sig! Oftast har jag då sytt fast det i tyget där det ska vara fäst i... Annars får jag fästa det i ngt band.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 05:15   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Visst går det fint att rynka med overlocken. Jag rynkar massor med den i alla möjliga kvaliteter. På min maskin en Brother 1034 så sätter jag bara trådspänningen på de trådar som går till nålarna på 6-8 beroende hur mycket rynk jag vill ha, om man vill kan man fördela rynkorna i efterhand och även rynka mer genom att dra i trådändarna. Jag brukar göra en knut i början och slutet när jag fått rätt rynkning. Jag har precis rynkat ca 1000 m tyll till tutukjolar och det hade jag aldrig gjort utan min overlock.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 07:01   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Beror nog på vad du har för maskin, på Babylockan använder man differentialmataren som man vrider upp (samma som om man syr i väldigt strechiga tyger).
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-15, 08:29   #6
plingan plingan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 29
Rynkar alltid med overlocken och då gör jag så att jag drar de två "raksömstrådarna" som om de var rynktrådar. Försiktigt bara så de inte går av.
plingan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons