Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-21, 18:55   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Arg!

Jag är så himla arg!
Jag har 3 st symaskiner och ALLA krånglar!
Overlocken har krånglat sedan jag köpte det! sedan har min viktoria börjat krångla nu med.
Sedan har jag en gammal husqvarna och den kör sönder tråden hela tiden!
och jag som ska stå och sälja saker den 4/4 Blir såååå galen!
kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 18:58   #2
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Min huskvarna sliter av tråden om jag försöker sy ngt annat än raksöm, är skitsur och uttråkad bara för det.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 19:00   #3
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Vad ska man göra?
Att lämna in maskinerna blir ju svindyrt!
jag tycker att när man bara hobby syr alltså inte syr så ofta att maskinerna ska hålla mera än 2 år innan man måste lämna in dom!

vad jag svamlar.
kram patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 19:21   #4
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Men är det inte så som dagens vitvaror att maskinerna bara är gjorda för att hålla i nått år så man ska köpa nya sen.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 19:39   #5
WimsanMari WimsanMari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 68
Förstår att du är arg...
Nu ställer jag kanske dumma frågor...
men har du trätt om maskinerna helt från grunden ?
Har du dammsugit dem ordentligt även under stygnplåten ?
har du bytt nålar ?
Kanske att du ska ta en ny trådrulle om du har av samma färg...
en del trådar är lite vaxade, det kan sätta sig i maskineriet...
Använd den lilla borsten och borsta ordentligt mellan skivorna där tråden löper...

Du har kanske gjort alla de här sakerna redan, men jag bara berättar det som jag själv har behövt göra...

Om de nu inte fungerar, så lider jag verkligen med dig...
Jag förstår din frustration, men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig...

Lycka till med symaskinerna och även på marknaden
/ Mari
WimsanMari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 19:45   #6
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
hej
jag har verkligen försökt med allt!
men jag ska åka ner med maskinerna på måndag!
GGGRRRRrrrr
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 23:29   #7
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Citat:
WimsanMari skrev: Visa inlägg
Förstår att du är arg...
...
Använd den lilla borsten och borsta ordentligt mellan skivorna där tråden löper...

Du har kanske gjort alla de här sakerna redan, men jag bara berättar det som jag själv har behövt göra...


/ Mari

Man kan även använda en vanlig skolpensel, funkar kanon! Kommer åt på ställen den vanliga borsten inte klarar.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 01:24   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bara man inte köper värsta billiga penseln som tappar hår bara man tittar på den. Men om man tar o försöker dra bort hår så går det bra...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 09:28   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Fy för den lede... lagen om allts jävlighet. Alla på en gång, maximal otur. Hoppas du får fason på maskinerna fort.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-22, 19:47   #10
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Jag måste rätta mig lite...
Min symaskin låter mig sy vadsomhelst utom att sicksacka i mitt manchestertyg, som jag ska sy byxor i.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 20:55   #11
mallaching mallaching är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 76
Alltså nu kommer jag ju bara men ett liitet tips som kanske inte alls är lösningen på problemet... men jag har märkt att min vanliga maskin (husqvarna Lisa) tjorvar minst om jag använder mig av tråd från gütermann. Mölnlycke funkar inte bra och billig tråd från coop (finns många olika billiga trådar ) är absolut ingen idé! Jag menar att tråden har betydelse i vissa fall... sen kanske mölnlycke lr billig tråd funkar bättre än gütermann i andra maskiner... testat olika typer av tråd till nån av maskinerna?
mallaching är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 21:09   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
mallaching skrev: Visa inlägg
Alltså nu kommer jag ju bara men ett liitet tips som kanske inte alls är lösningen på problemet... men jag har märkt att min vanliga maskin (husqvarna Lisa) tjorvar minst om jag använder mig av tråd från gütermann. Mölnlycke funkar inte bra och billig tråd från coop (finns många olika billiga trådar ) är absolut ingen idé! Jag menar att tråden har betydelse i vissa fall... sen kanske mölnlycke lr billig tråd funkar bättre än gütermann i andra maskiner... testat olika typer av tråd till nån av maskinerna?
Ja vissa symaskiner krabbar lätt.. Jag hade en problematisk symaskin en gång, och den ville inte ha någonting annat än Gutermann och alldeles färska schmetznålar hela tiden! Mölnlycke är inte lika bra kvalité som gutermann har jag märkt.

(nu är den symaskinen död och begraven förresten)

Och det är alltid någon liten sak som man missat.. Även om man tycker att man försökt med minst sjuttelva olika knep och tips. Jag vet! haha!

Senaste "knepet" jag läst någonstans är att trådriktningen tydligen kan avgöra.. Alltså åt vilket håll trådrullen rullar. Vänd på trådrullen och den kanske går bättre då. Det har jag visserligen läst om i manualen för min brodyrmaskin men jag trodde att det bara gällde liggande trådhållare, men jag läste alltså på något forum att det också gäller maskiner med stående trådhållare.

Och jag har också lärt mig mer att standardnål inte alltid är så bra. Standardnålen är gjord så att den är ok på lite alltmöjligt, men inte mycket bättre än så. Ofta är det bättre att använda nål som är avpassad för just det man vill sy. Smal, tjock, extra vass, rundad udd, extra stor öga osv osv. inte alla affärer har välsorterade nålsortiment, tyvärr. Schmetz gör bäst nålar. (i min åsikt alltså)

Och ibland märker symaskinerna hur du är och vill inte arbeta.. De har nog liv någostans inuti och tycker inte om när man förväntar sig att de ska fungera. Då krånglar de!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-23, 22:26   #13
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
det är nog visserligen att dra tråden åt en annan riktning, men apropå olika trådar så verkar alla höja guterman. Jag köpte deras brodyrtråd och tyckte den var värdelös. Den gick av heeeela tiden. Maskinen stod o pep stup i kvarten.Höll inte ens för att trä nålen med nålpåträdarn utan att bli fransig. Köpte hälften så dyr tråd från brodyrvaruhuset som fungerade mkt bättre. Men det är ju iof kortsiktigt jag märkt av det. Vad gäller dammande i maskinen och så har jag ingen erfarenhet.
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-24, 00:29   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gutermann sytråd och brodyrtråd är inte samma sak.

Brodyrtråden är lite småusel. Sytråden är jättebra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 22:39   #15
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
okej, använde gutermans extratjocka tråd förr när vi sydde hundhalsband och den funkade bra,men brodyrtråden köper jag aldrig igen. Jättedyr o kass...
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons