Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-20, 14:33   #1
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Cool Hjälp mig hitta min symaskin!

Jag är ny på den här sidan och är precis i tagen att köpa en symaskin för att... ja, sy. Den ska klara dubbelt denimtyg likaväl som tunnare tyger och strechtyger. Den ska ha varierade sömmar för skojs skull och ju fler roliga funktioner den har desto bättre. Samtidigt ska den inte kollapsa efter ett halvår eller börja äta tyg eller trassla sömmar. Och som grädde på moset så måste den vara relativt billig, helst under 2000 spänn.

Jag är överväldigad över vilka trevliga typer som hänger på det här forumet och ser tacksamt fram emot er hjälp i det här enorma symaskinsuniversumet.

Jag har förstått så mycket som att gamla hederliga maskiner är populära hos er som kan och att föredra framför nya billiga varianter med en massa finurliga funktioner. Jag dras tyvärr till de nya billiga modellerna just pga alla de finurliga funktionerna, så hur kassa är de egentligen, syr de dåligt? Kollapsar de snabbt?

Jag kommer att köpa från eBay då jag bor i Grekland och här inte finns tillnärmelsevis samma service och typ av sybutiker som i Sverige, dessutom är allting dubbelt så dyrt - minst. De jag har i min bevakningslista just nu är som följer:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=260345841431

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=140201983736

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=350153820016

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.d...m=280281810617

Själv lutar jag nog mest åt Brother ES2020. Är det uppenbart att jag behöver hjälp?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 14:55   #2
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Helt OT (off-topic) men jag trodde när jag läste rubriken att du hade glömt var du ställt symaskinen!

Tyvärr är jag inte alls insatt i nyare symaskiner, så jag kan nog inte hjälpa dig så mycket. Har du sökt i forumet efter gamla trådar och kollat bland recensionerna på symaskiner här på sysidan?
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 14:57   #3
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Tillis: Ja, lite rolig var jag allt, som om jag sökte Saida eller nåt. Haha, nä. Ja, jag har läst massor och blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser. Jag behöver nog en "mamma" som bara bestämmer åt mig och automatiskt då väljer den bästa såklart .
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:01   #4
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
En Brother ES2020 tror jag inte är stark nog att sy för mycket i jeanstyg.

Är det just de maskinerna du listat som du tänkt köpa någon utav? Såg att de bara levererade till England.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:07   #5
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
De flesta levererar till grekland om man frågar. Jag kan såklart tänka mig andra förslag med, har du tips så ös på. Detta är bara de som jag i mitt härliga amtatörskap har sållat fram.
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:16   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag är heller absolut inget proffs på symaskiner. Men har en ES maskin och min svägerska har den varianten du kikar på. Den fungerar ypperligt till det mesta men när det blir för tjockt att sy så vill den inte.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:22   #7
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Monika: Intressant. Så vill du lägga upp ett par jeans t ex så strular den lite? Hur länge har du haft den?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:32   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag har en brother innovis-30, har inte haft några som helst problem med den.
Jättekul att sy med, dubbel och även tredubbel denim, inga som helst problem, fina stygn även på "vanliga" tyger och trikå.

Helnöjd och ångrar inte mitt köp alls fast jag egentligen var helt inne på en husqvarna från början.

Lycka till med köpet.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 15:59   #9
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Det borde ju inte vara sååå stor skillnad på en brother innovis-30 och en es2020, de ligger ju ganska nära varandra i pris? Vad tror ni?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 16:00   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
LillaJo skrev: Visa inlägg
Monika: Intressant. Så vill du lägga upp ett par jeans t ex så strular den lite? Hur länge har du haft den?
Den orkar helt enkelt inte igenom tyget när jag kommer till de tjockare partierna, moton är för svag. Min maskin har jag haft sedan 2006, men jag har den nu som reserv om min andra maskin skulle behöva in på service.

Brothers Innovis maskiner har jag testat, de har starkare motor än ES maskinerna.

Något positivt med Brother är att de har väldigt bra undermatning på sina maskiner, tycker jag.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 16:11   #11
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Kanske SMD http://http://www.sewingmachinesdirect.co.uk/ kan vara något. Fasta priser och nya maskiner med garanti så slipper du lägga bud. Det är många här som beställt av dem och alla verkar nöjda.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 16:32   #12
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Då är det kanske bättre att satsa på innovisen i alla fall...

Ankan: Nämen hejsan! Ja, jag har kikat där med , det blir antingen därifrån eller från eBay. Jag avvaktar.
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 16:58   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har en Brother Innov-is 10 som jag precis har sytt en jeans kjol med. Inga problem o jag tror att på tjockaste stället var det nog 8 lager denim. Använde en 110 nål o maskinen reagerade inte ens att det var "lite" tjockt. Å min maskin är inte av den dyrare finare sorten av Brother. Husqvarnas vet jag inget om.
Att sy i jersey eller annat tunnt är heller inga problem. Titta i mitt album. Allt som finns i mitt album är sytt med Innov-isen + owerlock förståss.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 20:26   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har haft en ES 2020 och den jag hade klarade INTE att fålla jeans...
Gick någolunda att sy tills sömmarna kom då vart det totalstopp och dra fram för hand fungerade inte heller för då band inte undertråden!

Jag tyckte att den var väldigt plastig och framförallt väldigt lätt så den hoppade omkring när jag gasade lite, fick styra tyget o hålla kvar maskinen
När det blev för tjockt för maskinen så hackade den för att sen slockna helt, första gången det hände trodde jag att den hade pajat helt...
Jag bytte till mej en Janome Easy Jeans istället som jag är supernöjd med
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-20, 21:00   #15
LillaJo LillaJo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 63
Helene B: Tack, väldigt bra information! Då blir det INTE den.

Om man talar i generella termer, vilket märke har bättre kvalitet av Janome, Elna, Singer och Brother? En liten rangordning kanske?

Kollar på sewingmachinesdirect.com och jämför. Elna och Janome har färre funktioner än Brother t ex, innebär det då kanske att dessa maskiner är lite starkare och bättre?
LillaJo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons