Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (4 röster). Visningsalternativ
Gammal 2008-12-02, 20:49   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
efterlysning: secondhand som hämtar saker i Göteborg

Hej!

Vi har städat källarförrådet rejält nu, och fått ihop 10-15-20 (minns inte riktigt) lådor med grejer vi inte vill ha längre samt 1 furuskåp med glasdörrar. Innehållet i lådorna är varierande, kläder, husgeråd, böcker, lampor, småprylar, leksaker. Vissa saker är till och med oanvända/har emballage.

Vi har ingen bil så vi vill inte släpa skiten på spårvagnen (tror knappast vi får hålla på att kånka många tunga lådor och möbel, då skulle man ju uppehålla vagnen i 20 minuter eller nåt!), men inte heller slänga på soprummet då det är saker som vi hellre behåller än slänger, men tycker att det vore bättre om de kom till nytta.

Vi ringde till Reningsborg eftersom jag går dit ofta för att fynda. Men de vägrade komma och hämta sakerna trots att de säger att de åker och hämtar saker på webben, i deras butik och i reklam. Jättedumt!

Så kanske ni känner till andra ställen i Göteborg som åker ut och hämtar saker, även om det inte bara är möbler? Ställen som man känner till och inte är tvivelaktiga/gör för egen vinning.

tack!

(egentligen skulle man kunna ha sakerna på en loppis, men man orkar inte precis göra det just därför att man inte har bil)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-02, 21:35   #2
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Erikshjälpen Second Hand i Mölndal hämtar (åtminstone gjorde de det förra året) och även Stadsmissionen här i Göteborg. Båda tar emot allt som är användbart, helt och rent.
Erikshjälpen är dessutom ett jättebra ställe att göra loppisfynd på. De har öppet på onsdagseftermiddagar och lördagar.

Skulle också behöva städa källarförådet.....och även syrummet!
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 00:50   #3
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
(När min mormor gick bort för ca 10 år sen, ringde mamma till Myrorna och sa att de fick ta vad de ville. Men när de fick höra adressen, då dög det inte. Det är ett s.k. "invandrartätt" område. Sängen sålde jag på Blocket flera år senare och fick en fin femhundring. Så så himla mycket fel på den kan det inte ha varit...!)

Senast redigerad av VivoPlena den 2008-12-03 klockan 01:05.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 00:57   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vad är det med dem? De kan väl inte vara så kräsna att de ryggar till bara de hör adressen? Kanske var det det också här, vi bor inte direkt i en rik område.

Självklart kommer jag bara skänka saker som är hela och rena, det som inte dög slängde jag. Det är ju saker jag inte vill slänga.

Självklart kan man sälja saker, men som sagt, inte lätt utan bil och mest småprylar som bättre säljs på loppis än annons. Är det någon som vill ha en 19 tummare tjock-datorskärm gratis? haha!

Jag städade också bland tyger, några åkte ut! Fast hälften av dem har jag lagt i "sälja"-lådan eftersom t.ex. hello kitty fleecetyg borde bringa in lite pengar t.ex.

Ja, hmm, loppis vore bra, ju. Men hela idén förfaller om man också måste hyra bil. Då blir det nog dyrare än vad man får in, om man båda ska betala för bord och bil.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 10:04   #5
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Kolla här ichigo - det står att de även hämtar. Såg också att det fanns en ny butik i Frölunda om det ligger närmare.

Lycka till!

Kan vara kul att höra hur det går

http://www.erikshjalpen.se/view.php?...b75ad22f2c022a
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-03, 11:49   #6
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Även Pingstkyrkan (Erikshjälpen) i Mölndal hämtar. http://www.molndal.pingst.se/secondhand/lamna.html
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 14:16   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har kontaktat stadsmissionen nu och de kommer och hämtar på torsdag. Förhoppnnigsvis vill de ha de flesta sakerna då de säger att de ska kolla på plats. Datorskärmarna tar de inte. Har försökt skänka bort dessa, men ingen vill ha tjockskärmar längre, haha! (19 tum och 17 tum)

Är det verkligen ingen fattig land som behöver sådant? Eller det kanske är verkligen överskott på tjockskärmar.

Kanske man också ska sätta upp lapp i närbutiken.

Men de flesta "fyndar" väl hos grovsoprummet, haha.


Tack för förslagen, förresten. Jag valde stadsmissionen då jag var inne hos en av deras butiker och jag frågade där direkt. Köpte också 1 vintagetyg på samma gång. Älskar köpa vintagetyger. Bland det bästa jag vet att hitta riktigt fina.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 18:52   #8
Lysmaskan Lysmaskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 252
Hoppas det ordnar sig för Er. Tänk att det ska va så besvärligt när dom får sakerna gratis.


Skönt att rensa. Gjorde en stor rensning för 5 år sen. Skidor utrustning ja det ena o det andra. Ringde till en handbollsklubb som kom o hämta, dom har loppisar ibland. Dom kom i omgångar då dom bara hade en stor personbil ,men så skönt att få mer plats. Vill snart göra en storrensning igen.


Läser min bok ibland så jag kommer igång http://biblioteket.se/default.asp?id...as=490332%2FID

Vad är vintagetyg, är det ngt speciellt?

älskar loppis ja me, men nu får jag inte dra hem mer, innan jag rensat ha ha
Lysmaskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 19:28   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja de vintagetyger jag gillar är huvudsakligen från 60-70-talet men 50-talet och tidigare är också fina men de är inte lika vanliga.

Loppisar är kul om det inte är typ knalle eller billigt krafs från mellanöstern.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 19:29   #10
Engla Engla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 79
Citat:
Naemie skrev: Visa inlägg
Hoppas det ordnar sig för Er. Tänk att det ska va så besvärligt när dom får sakerna gratis.


Skönt att rensa. Gjorde en stor rensning för 5 år sen. Skidor utrustning ja det ena o det andra. Ringde till en handbollsklubb som kom o hämta, dom har loppisar ibland. Dom kom i omgångar då dom bara hade en stor personbil ,men så skönt att få mer plats. Vill snart göra en storrensning igen.


Läser min bok ibland så jag kommer igång http://biblioteket.se/default.asp?id...90332%2FID

Vad är vintagetyg, är det ngt speciellt?

älskar loppis ja me, men nu får jag inte dra hem mer, innan jag rensat ha ha
Den boken har jag hört talas om, och den skulle jag sannerligen behöva läsa. Är en riktig ekorre, men nu är här fullt... Har bara så svårt att kasta.

Vintage är ju väldigt poppis nu. Såhär står det i Wikipedia:

Vintage (engelska ’en bra årgång’) är en engelsk term som syftar på en äldre vara av god kvalitet. Ordet härstammar från det latinska språket[1], där det betyder vinskörd (vin-tid). Via franska och medelengelska har ordet fått utökad betydelse såsom "gammal fin kvalitet" och "gammal fin årgång" (t.ex. vintagebil; vintagevin). I modesammanhang syftar vintage på kläder från en annan era, exempelvis sent 1800-tal eller 1960-tal. En del menar att kläder i regel bör vara minst 25 år gamla för att kallas vintage, men åsikterna om detta går isär. I USA säljs exempelvis kläder från grunge-eran som 90-talsvintage. På bland annat e-bay används ibland termen vintage som synonym till retro vid klädförsäljning av klänningar, förkläden och många andra slags plagg. Detta är dock missvisande, eftersom begreppet retro innebär att ett plagg är nyproducerat i en tidigare tidstypisk stil (såsom exempelvis 1960-talsinspirerade klänningar).

Såg på TV4 här en morgon att de säljer mycke vintagesaker på Bukowskis nu, och får jättemycket för dem. De visade bl.a klänningar och väskor från många kända modehus. Jättefina, och man såg att det var kvalité. Därav har de hållt sig så fina länge.
Engla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-14, 20:04   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, det är bättre kvalité på nästan allt från förr i tiden.

Själv tycker jag det är lite småtråkigt att det är så populärt med vintage nu, för det har blivit så mycket dyrare, haha! Egoistiskt tänkt, alltså. Jag minns när jag började för 10 år sedan kunde man köpa så billigt. Nu säljer även butiker som myrorna osv jättedyrt. Ja i synnerhet myrorna. Ibland dyrare än nyköp. Skrattade lite när jag såg glas hos myrorna för 10 kr stycket när jag såg exakt samma glas hos ikea eller vad det nu var för 5.. Ok nu var det nya saker, men ändå.

Kvalité.. Det är en fröjd att studera kläder från förr i tiden. Även så "sent" som 60-70-talet. Generellt bättre sytt och finare snitt som sitter bra på kroppen även om man inte väger 45 kg. Ja i alla fall 50-60 tal.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 13:36   #12
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, stadsmissionen kom och hämtade prylarna!

Sambon vågade inte fråga om skärmarna, för han sa att om de sagt nej i telefon ska man inte fråga igen (men jag tänkte att det kanske inte är samma personer). Jag var inte med hela tiden så jag kunde inte säga till om där för de har redan varit o hämtat från uppe i lägenheten så de höll på att plocka ur förrådet när jag kom.

Men allt annat tog de. Härligt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons