Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-10, 10:24   #1
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Angry Mellanlägg i vadmalsrock

Jag började sy en långrock i vadmal förra vintern och har börjat så smått den här säsongen för att få den färdig till vintern. Problemet att komma frammåt med det här projektet är att varje gång jag ska sy får jag börja med att pressa fast mellanlägget eftersom det lossnar. Jag har pressat fast det på alla sätt jag kan komma på, lite hetta, mycket hetta, utan ånga, med ånga, på båda sidor av tyget på prov, jag har låtit styckena ligga kvar på strykbordet och kallna och inget ger något resultat. Pratade med en duktig sömmerska som rådde mig att köpa solidott istället för den påpressbara bommullen jag hade innan, tro det eller ej men... det fungerar inte!

Vad gör jag för fel?

Tittade just på eländet där det hänger på provdockan och trots att jag varit hur nogrann som helst så bubblar det sig och lossnar när man tar i det.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 11:11   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Oj vilket elände du fått med det här då. Vilar kanske en förbannelse över vaddmalen eller mellanlägget
Skämt åsido så har jag råkat ut för samma sak och det slutade med att jag gav upp faktiskt.

Då tänkte jag sy stickningar över för att hålla den på plats men struntade i det. Kan vara en lösning kanske...

Vore kul om någon kan lösa mysteriet.

Senast redigerad av Delfintua den 2007-09-10 klockan 11:13.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 14:42   #3
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Varje gång jag använder mellanlägg eller liknande ser jag till att ha gott om tålamod lagrat innan jag skrider till verket. Jag räknar liksom med att det inte ska sitta fast heller, så jag syr fast det i de vanliga sömmarna...
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 15:27   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Men vad hjälper det att sy fast det i den vanliga sömmen om det för övrigt hänger och fladdrar. Det mellanlägget har man noll användning av.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 16:51   #5
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hmm, man kanske ska köra på sådan där plast man har när man plastar in böcker? Det borde hålla, särskilt om man stryker lite på det så det smälter ihop med tyget

Jag kommer ihåg den oerhört viktiga qipaoklänningens kinakrage som blev helt konstig, kanske för ATT jag använde mellanlägg...

Annars har jag använt mellanlägg med riktigt styva tyger, och då kan man få en effekt.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 16:52   #6
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Hej Tjejer.
Jag köpte tyg förra hösten jag också och tänkte sy en kappa men har gruvat mig som sjutton för att få till fodret. Men det löste sig snabbt jag var och tittade på Ulla Jacobssons linnekläder i Ljusdal där hade hon två kappor (rockar ) om gissa dom var inte fodrade. Jag frågade henne om det men hon sa att det var helt onödigt att fodra vadmal. det är vindtätt och stöter bort regn så hon fodrade inte. hon hade sytt svart bomullsband där sömmarna syntes vid kapuchongen och i halsrigningen. det var snyggt. så nu ska jag sy min också. den var sydd på overlock också så sömmarna var så fina så. Kanske nåt att ta efter för er också.
kram Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 19:32   #7
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Delfintua, jag har också funderat på att sticka fast det som man gjorde förr, känns jobbigt bara. Vad tråkigt att behöva ge upp förresten.

MadWomanInBlack, tror tyvärr att det är svårt att få till slagen på rocken om jag låter mellanlägget ligga löst, iallafall vet inte jag hur man bär sig åt.

Bokplast? Jag har silvertejp... sak samma.

Millyudden, precis som du säger är det inte nödvändigt att fodra, för min del blir det satinfoder. Jag avskyr när tröjan man har på sig fastnar i insdan av kappärmen när man tar på sig den.

Tack för svaren, ska fundera vidare.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-10, 20:22   #8
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Håller med, sedan ser det ju mer färdigsytt (finished) ut om man har lagt ner tid på ett foder också

Här finns också en superbra länk med instruktioner för hur man fodrar en jacka på det industriella viset (minimalt med handsömnad)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 00:26   #9
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Men om du ska fodra det med vanligt fodertyg, behöver du vekligen mellanlägg då? Vadmal är ju rätt styvt på egen hand.

Vad gälle mellanlägget så... Är du säker på att det du köpte inte var för gammalt? Både vlieselin solidot är färskvara och ska inte förvaras för länge för då smälter inte limmet ordenligt sen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 08:46   #10
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Blev nyfiken på den där länken MadWomanInBlack, men den är inte i posten vad jag kan se.

Lillith, mellanlägget är mest på grund av att få till slag och krage på ett snyggt sätt. Att vliselin och solidot var färskvara visste jag inte, det var bra att veta. Vad det gäller det första mellanlägget har jag ingen aning men solidotten köpte jag där jag jobbar och den rullen är rätt ny.

Funderar på att ändra från dubbelknäppt till enkelknäppt och göra om kragen så att mellanlägget får mindre betydelse. Vadmal är ju som sagt styvt i sig själv.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 10:42   #11
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Jag är också jätteintresserad av länken, MadWomanInBlack!

Vilken superbra diskusion! Jag har också en höst/vinterjacka i tankarna och tänkte använda just vadmal. Men foder har jag inte bestämt mig för ännu, så här fick jag många bra inspel! Mellanlägg ska jag nog hålla mig borta från nu i alla fall.

Jag hade tänkt använda satinfoder och sedan eventuellt något värmande lager, är det någon annan som har det, eller kör ni bara med vadmal och foder? Blir det tillräckligt varmt?
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 12:34   #12
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Hoppsan, the power of glömska

Här är länken:

http://www.taunton.com/threads/pages/t00034.asp

Det kan se lite svårt ut, men om man bara tar sig tid och kollar ordentligt så ska det inte vara några problem!


Förresten, vad trevligt att det inte bara är jag som funderar på en vadmalskappa i vinter! Jag har nämligen lite ångest över om det verkligen kan funka, men är det fler än jag som tror så borde det vara genomförbart

Jag tänkte köpa thinsulate från www.shelby.fi och ha mellan vadmalen och fodret (investera i ett litet dyrare foder!) eftersom jag gillar att ha det varmt

Senast redigerad av MadWomanInBlack den 2007-09-11 klockan 12:37.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 14:54   #13
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tack, vilken underbar länk! Jag baserar mitt mönster dels efter ett autentiskt 1700tals-mönster och dels efter eget huvud, och utan sömnadsbeskrivning var jag lite lost på just hur man syr i fodret på bästa sätt. Tack!

(Förlåt att jag hijackar din tråd Datura, men av ren nyfikenhet MadWomanInBlack, ska du Thinsulate-a ärmarna också eller bara 'kroppen'? Datura, låter du bli ett värmande lager och bara kör vadmal och foder?)

Nu blev jag jätteinspirerad - måste sätta igång bums! =)
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 15:12   #14
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tinkerbelle: Du också? Haha, jag har gått in på marquise.de, där har de instruktioner och mönster till en 1700-talare, fast vi får se hur autentisk jag gör den Det enda som jag verkligen vill ha är de stora manschetterna, de breda kilarna från höften och knäppningen fram. Sedan får jag modifiera ihop det med ett modernt mönster för kvinnlig passform.

Oooh, att thinsulate-a ärmarna låter jätteskönt! Annars brukar man ju inte göra det, men jag brukar frysa så om armarna annars... risken blir ju att ärmarna ser "tjocka" ut (michelingubben någon?), men det kan vara värt det.

Det var så lite så, länkar är till för att spridas
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-11, 22:54   #15
avsl080923 avsl080923 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 228
Jag har bara vadmal och foder, funderade först på att köpa just thinsulate men valde att låta bli eftersom jag ville behålla rocken tunn och smidig. Jag får ta på mig en tröja om det blir för kallt.

Har använt thinsulate till två plagg tidigare, en herrduffel och en kortare kappa i filt. I duffeln blev det jättebra men kappan blev aldeles för tjock. Båda blev iallafall väldigt varma.

Tack för länken, den var användbar.

Senast redigerad av avsl080923 den 2007-09-11 klockan 22:56.
avsl080923 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons