Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-28, 20:09   #1
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Question singer fashion mate 7256/ Husqvarna emeralda 116

Hej! Är ny på detta med att sy.
Vill ha en maskin som klarar typ strechtyg(mössor, bankläder) men även att laga ett och annat hästtäcke

Har tittat lite på Husqvarna emeralda 116. Men hitta Singer fashion mate 7256 till samma pris (nästan)
Vilken ska jag välja, för och nackdelar?

Singern tyckte jag verka väldigt lätt att förstå sig på med alla sömmar. Husqvarna lite värre på det.
Singer står att den ska fixa tjockare tyg och läder men stämmer det?


Har i dag en husqvarna 2000 (lånad, utan manual) som jag knappt lyckas sy varken rakt eller sicksack med. Då det inte är direkt självklart hur man får fram olika sömmar (den jag vill ha)

Vill ha en maskin som liksom bara är att sy på
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 06:57   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Som grund regel får jag säga att efter andra världs kriget, är det Husqvarna symaskiner som är pålitliga och inte Singer.

Dessa två som du nämner är båda tidigare modeller av symaskiner men med plstdelar. Jag föredrar de andra med metalldelar. Titta på Husqvarna Automatic på nätet och njut även av dess utseende. Den klarar av de grova arbeten som du nämnde plus att den är en vacker inredning också.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 07:07   #3
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Den va ju faktiskt fin måste jag hålla med om. Men även där ser den krånglig ut i vilken söm man ska ha.

Ska man kanske välja en pfaff maskin i den prisklassen istället?
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 07:09   #4
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Tex pfaff hobby 1132?
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 08:18   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Den här sajtens sök-funktion brukr ge träff på det mesta. Här är några kloka ord om just den Singern:
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=25370
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 10:25   #6
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
dizella skrev: Visa inlägg
Tex pfaff hobby 1132?
Som är en Janome Sewist 521 under plastskalet.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 10:32   #7
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Tänkte som så att singer är en lite dyrare maskin och läser man här verkardet som att en dyrare är bättre. Den verkar lätt använd. Men HQ lutar det oxå mot. Den fanns i min lokala affär. De andra måste jag beställa. Varför är janomen bättre än tex singer eller pfaff? Är helt lostp sånt här nämligen.
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 10:50   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Singer, pfaff och Husqvarna är inom samma koncern, dom har ingen egen tillverkning av symaskiner utan köper upp modeller där dom är billigast och sätter sitt märke på dom.
Köper du en annan modell av husqvarna lägre fram, så är det mycket stor risk att spolar pressarfötter inte passar till den nya maskinen. Det finns ingen Husqvarna standard.

Janome och brother och elna passar dom flesta tillbehör alla dessa maskiner.
Det som kan skilja shankhöjden, som kan vara låg eller hög.

Dom nyare husqvarna jag har sytt på har varit väldigt kräsna på tråd, har i stort sett bara klarat guterman.
Vilket inte dom janome och brother jag har testat inte har varit.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 10:56   #9
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Citat:
dizella skrev: Visa inlägg
Tänkte som så att singer är en lite dyrare maskin och läser man här verkardet som att en dyrare är bättre. Den verkar lätt använd. Men HQ lutar det oxå mot. Den fanns i min lokala affär. De andra måste jag beställa. Varför är janomen bättre än tex singer eller pfaff? Är helt lostp sånt här nämligen.
Janomen och Hobby 1132 är samma maskin så skilnaden är enbart på utsidan.
Det viktiga vid ditt val är tekniken.
De billigare maskinerna med CB-teknik (stående spole och gripare som inte går helt runt) har ofta så dålig kvalitet på lagringen av griparen att det ofta är olämpligt att sy med vit tråd då den kan missfärgas av de avslipade resterna från lagringen. En maskin med CB-teknik måste vara av högre kvalitet (exempelvis Bernina) för att kunna fungera utan problem. Det bör också finnas automatiskt nålstopp för att stygnet skall göras helt klart. Sker inte detta så är det lätt att tråden slits av om man börjar sy där nålen stannade utan att manuellt vrida färdigt stygnet.
På billigare maskiner är det därför oftast bättre att välja en maskin med helroterande gripare som numera oftast har liggande spole.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 11:00   #10
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Då är en hobby 1132 som verkar bra?! Tack för bra info. Nu ska jag bar lära mig att använda det jag vet när ja väljer maskin
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 14:05   #11
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Ta dig till en symaskinsaffär och provsy och se vilken du gillar bäst.
Symaskiner har lite olika personkemi och det gäller att hitta någon som passar ihop med dig.
Köper du i butik brukar utbildning i maskinen och support ingå. Detta brukar vara guld värt, särskilt om man är nybörjare på den maskintypen. Maskinerna brukar vara lite dyrare i butik än på nätet. Men man brukar sparar en hel del bekymmer och det är värt pengar det också.


Vissa butiker har byt upp dig garanti, det innebär att du inom ett år kan köpa en ny dyrare maskin och bara betala mellanskillnaden.

Ta god tid på dig och besök gärna fler butiker. Och sov minst en natt på valet.

Låt det svida i plånboken om det behövs, det är bättre att vänta och spara till drömmaskinen än att köpa något för att det är billigt. Det är till och med bättre att ta avbetalning om det skulle vara nödvändigt.

Det är din bästa vän du ska investera i, så snåla varken med tid eller pengar. Ni ska trivas ihop och ha många kul timmar tillsammans under många år.

Du kan få många sytips på youtube.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 15:23   #12
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
De sa bara HQ emeralda. När ja fråga om pfaff så leta hon fram någon brochyr om hobby 1132. Men va bara HQ där tyckte hon , de ha dock en jättedyr singer och dyr Hq oxå. Hitta test där en singer modell för typ 4000 fick bäst i test. Detta är inte lätt. Har tyvärr ganska många mil till annan afär me maskiner.
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 15:34   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Singer, pfaff och Husqvarna är inom samma koncern, dom har ingen egen tillverkning av symaskiner utan köper upp modeller där dom är billigast och sätter sitt märke på dom.
Köper du en annan modell av husqvarna lägre fram, så är det mycket stor risk att spolar pressarfötter inte passar till den nya maskinen. Det finns ingen Husqvarna standard.

Janome och brother och elna passar dom flesta tillbehör alla dessa maskiner.
Det som kan skilja shankhöjden, som kan vara låg eller hög.

Dom nyare husqvarna jag har sytt på har varit väldigt kräsna på tråd, har i stort sett bara klarat guterman.
Vilket inte dom janome och brother jag har testat inte har varit.
De har tillverkning i oem-fabriker, ja, men de designar dem själva, och de tillverkas enligt deras specifikation. Precis som 99% av alla hushållselartiklar. Påstår du nåt är det läge för trovärdiga referenser!

Senast redigerad av ulindh den 2013-01-04 klockan 08:59. Anledning: Redigerat inlägg. /UL
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 15:39   #14
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Vad tror du om de olika märkena/modellerna?
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 15:40   #15
dizella dizella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 11
Kanvas: bra info.
dizella är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons