Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-10-13, 14:42   #1
Maja97 Maja97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 7
1860-tals kjol

Hej!

Om man vill sy en enkel kjol (utan volanger eller dylikt) att ha över en krinolin typ:

http://www.trulyvictorian.net/tvxcar...9&cat=1&page=1

Syr man bara en lång rektangel med rynktråd eller bör man göra på något annat sätt?
Maja97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 10:12   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om jag inte har helt fel så började man sluta göra kjol av lång rektangel vid 1860 ca, för att det är så otympligt upp vid midjan med allt tyg. Man rynkade alltså inte kjolen för att det inte gick så bra. Man gjorde alltså special veck för hand: Cartridge Pleats. Gör man rätt så får man "rätt" look.

http://historicalsewing.com/how-to-sew-cartridge-pleats

Men när man kommer till 1860 så började man sy kjol av triangelformad tygbitar, våder alltså. Jag har försökt förgäves att googla efter mönster där man ser mönsterdelarna. Men man kan ju göra det på modernt sätt med att rita ut tygvåderna. Se bara att omkretsen nertill överskrider underkjolens omkrets med råge (det ser illa ut om det sitter tajt)... så man får våder som är mycket breda nertill..

Du får studera bilder från 1860-tal och se hur kjolarna är skurna. Har du nån favorit kan du ju posta här med länk så kan vi hjälåa dig med att ta ut mönster.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 11:33   #3
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Hur kjolen är skuren beror jättemycket på när under 1860-talet du vill att din klänning ska vara ifrån. Under tidigt 1860-tal är de som regel gjorda av hela tygvåder (dvs. raka tygbitar), men mot mitten/slutet blir de allt slätare upptill (formklippta våder), med mer och mer av vidden koncentrerad baktill, det som senare gick över i turnyrer. Till den krinolin du länkat till (som är rätt tidig) bör hela tygvåder användas, då krinolinerna hade en annan form senare.

Vad ichigo säger om att inte rynka är helt riktigt: det blir mycket snyggare och mindre klumpigt om du gör cartridge pleats, vanliga lagda veck, eller en kombination av de två. Titta på bilder - på Pinterest finns säkert massor med boards med 1860-talstema. Kan också rekommendera The Sewing Academy's forum - massor av gamla trådar att läsa, och bra hjälp med nya frågor (kräver dock att du registrerar dig, men det är gratis).

http://thesewingacademy.org/index.php

Glöm inte att ha en eller två underkjolar över krinolinen - det ser väldigt tråkigt ut om man kan ana krinolinringarna genom klänningstyget... Att ha en drygt knäkort, lite snävare underkjol under krinolinen är bra för anständigheten - krinoliner vippar upp lätt
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 21:42   #4
Maja97 Maja97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 7
Tack så mycket för hjälpen.
Maja97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 00:07   #5
Aerin Aerin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Någon som har erfarenhet av att göra Cartridge pleats i ylle? Har ett fint, halvtjockt randigt som jag tänkt mig ska bli kjol, men min krinolin är nästan 4 meter i nedervidd så jag är orolig att det ska bli jätteklumpigt.
Aerin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 07:09   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Jag har gjort sådana i tjockt ylle på min folkdräkt, det funkar fint. Cartridge pleats/parallella rynkor har ju den fördelen att de viker sig ut från kanten den är sydd till, utan att tillföra en massa byls till midjan. Se bara till att ha en stark tråd.

Däremot är väl efterveck vanligare under 1860-talet, förutom mitt bak där det brukar vara parallella rynkor...
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 19:33   #7
Aerin Aerin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Citat:
SarahW skrev: Visa inlägg
Jag har gjort sådana i tjockt ylle på min folkdräkt, det funkar fint. Cartridge pleats/parallella rynkor har ju den fördelen att de viker sig ut från kanten den är sydd till, utan att tillföra en massa byls till midjan. Se bara till att ha en stark tråd.

Däremot är väl efterveck vanligare under 1860-talet, förutom mitt bak där det brukar vara parallella rynkor...

Hur ser efterveck ut? Är väldigt ny i genren och har bara sytt medeltida kläder tidigare..
Aerin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 20:01   #8
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Det är platta veck som alla ligger i samma riktning. Vid 1800-talets mitt möttes de ofta mitt fram, som här: http://2.bp.blogspot.com/-xf1Y8BZAWF...0/DSCF0560.JPG
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-06, 22:20   #9
Aerin Aerin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 3
Tack
Det där tror jag att jag kan lura ut hur man gör.
Aerin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons