Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-01-16, 21:45   #1
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
stål vs. synthethic whalebone?

Så jag ska ge mig på att sy en 1700-talskorsett. Jag tänkte utgå ifrån Reconstructing Historys mönster 833. Jag tänkte göra en "half-boned", det vill säga inte ha skenorna exakt sida vid sida utan ha lite mellanrum mellan dem. Jag har tidigare gjort 1800-talskorsetter och då har jag bara använt "spring steel", inte spiralstål. Jag är väldigt tveksam till att använda plast, eftersom jag har en hel kurvor som ska hållas i schack, men nu har jag på diverse sidor sett rekommendationer att "synthetic whalebone" fungerar bra i 1700-talskorsetter.

En tanke jag hade var att kanske använda stål vid snörhålen, ska ha snörning både fram och bak, och kanske på några ställen men sen fylla ut med syntetiskt valben emellan.

Någon som har erfarenheter antingen av att jobba med plastvalben eller att göra 1700-talskorsetter?
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 22:06   #2
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Absolut stål runt snörning!

Jag har en 1700-talare som är halvbenad med stål som är ganska tung och en med plastic whalebone som är lätt, smidig och ändå håller allt på plats.
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 22:29   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag började sy en helbenad 1700-talskorsett men var dum nog att sy den i linne och den var fem storlekar för stor när jag var klar.
Till själva korsetten använde jag plast från VCD: Synthetic Whalebone
.
Andra val är det man kallar Re-Enforced Flexible Plastic Boning
Däremot stål runt öljetterna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 12:17   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Instämmer. Absolut stål vid snörningen.

Annars har jag rätt goda erfarenheter av plastskenorna i Leningrads andra länk. I alla fall den bredare varianten. Den är mycket mjukare än stål, men håller formen bra och blir inte permanent deformerad alls på samma sätt som plastskenor annars ofta blir.
Även om du bara gör den halvbenad så blir det ju ändå rätt många skenor som lasten fördelas mellan och då funkar det.
Förutsatt att tyget är tillräckligt stadigt och allt det där, förståss.
Som bonus går den faktiskt att sy igenom om man bara har bra nålar och en ordentligt fingerborg. Så man kan säkra ändarna väldigt bra i kanalerna om man behöver.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 13:25   #5
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Ja, det är VenaCavas syntetiska valben jag tänkte på att köpa. Det låter som en plan med stål kring snörningen och sen plast i resten.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-19, 17:41   #6
zassa89 zassa89 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 57
Jag har/håller på med en 1780tals korsett, och den är något mitt emellan hel och halvbenad, då jag har en hel del kurvor. Jag har helt enkelt utgått från ett halvbenat mönster, men lagt till några extra ben som jag tyckte jag behövde Har använt stål vid snörning, och det syntetiska valbenet från VCD. Har ganska smalt valben, 5 el 6 mm, men dom håller formen som dom ska!
zassa89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons