Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-30, 14:56   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Vad köpa nybörjare

Jag skulle vilja lära mig att väva. Ett första projekt som jag funderar på är att väva disktrasor. Jag skulle även vilja väva tyg som jag sedan kan sy tex väskor av.

De vävstolar/vävramar jag har hittat är dessa:
http://www.blocket.se/vi/20722832.htm?ca=2_s
http://www.blocket.se/vi/20722512.htm?ca=17_s&last=1
http://www.blocket.se/vi/20686785.htm?ca=17_s

Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika modellerna?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 15:28   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Varför inte satsa på en golvmodell, de finns från ca 60 bredd

Den sista i länkarna är en vävram för flamsk vävnad
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-30, 15:29   #3
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Jag tycker du skulle köpa en större vävstol golvmodel om du ska väva tyg till väskor. om jag skulle välja någon av dessa 3 så skulle det bli den mellersta Emma från glimmåkra den ser stadigast ut och glimmåkravävstolar är bra, då kan du kommplitera vävtillbehör allt vad du kan tänka dig. den 3 vävstolen är en flamsk vävram iinget för att väva tyg i.
Jag har 3 stora vävstolar och en bandvävstol, men det känns som jag vävt färdigt i min dag. Men kan dock inte sälja av dem, hoppas att jag ska få mer tid till vävning.
Lycka till med vävstolsköpet.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 16:08   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Anledningen till att jag inte vill ha en golvmodel är att jag bor i en liten två med min man och antagligen flyttar till en annan lägenhet efter sommaren. Dessutom vet jag ju inte hur mycket jag kommer använda den och då är det både lättare att förvara och göra sig av med en mindre vävstol.
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-31, 19:12   #5
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Vävstol

Hej!

Mitt tips är att du kollar Loppisar.Jag har köpt både bordsvävstol och flamskvävnadsram på loppis för ca 100 kronor styck.
Lycka till!

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 09:15   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Alternativ vävstol för trångbodda är en LillStina som är ihopfällbar som en sågbock. En golvmodell med stående bom.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 10:03   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag bor i en 3-rumslägenhet på 65m2 och har en golvvävstol som är hopfällbar (även med väven uppsatt). Vävstolen är en trissvävstol med 4 skaft och 6 trampor, skedbredd 60cm. Jag är jättenöjd med den!

Jag tror att det är en släkting till modellen som Tua nämner (Lill-Stina låter dock ännu smidigare). Min vävstol heter Lill-Jonas och är från GP snickeri i Motala.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-01, 20:16   #8
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Jag hittade två stycken lill-stina på blocket för en hyfsad penning. Problem är hur jag ska lyckat övertala min man att vi visst får plats med en sådan...
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:50   #9
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Nu har jag bestämt att jag ska köpa denna vävstolen
http://www.blocket.se/vi/20467810.htm

Det ingick dock inga tillbehör som inte syntes på bilden. En sked sitter i stolen och den får jag med. Vad är det jag behöver? Kan ingenting om vävning. En skyttel verkar bra att ha, men en vävspännare vad är det och är det behjälpligt?

Finns det något annat tillbehör jag behöver köpa för att kunna komma igång?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:54   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad kul att du valde en Lillstina, det är en trevlig och lättplacerad modell när den inte är i bruk.

En vävspännare är ett måste för den håller ut väven vid inslaget. Så bör du ha en spolmaskin för att spola upp garnet på. Så behöver du en skyttel att sätta spolen i om du inte vill plocka in tråden för hand. Skitgöra

Senast redigerad av Delfintua den 2009-04-03 klockan 12:04.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 13:46   #11
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Vad kul att du köpt vävstol!

Jag instämmer med Tuas lista och tänkte mest tipsa om att gå på loppis och second hand. Där kan man hitta massor med bra väv-tillebhör. Jag har köpt flera bra skyttlar och ett par spännare så. Spolmaskiner är mer sällsynt på loppis men med lite tur så

Om du skulle köpa skedar på loppis så kolla dem noga så att de inte är rostiga eller böjda.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-05, 20:26   #12
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Nu är vävstolen hemma! Den är större än vad jag trodde men det funkar. Jag har vunnit en skyttel och en vävspännare på tradera. Av säljaren till vävstolen köpte jag också en säck färdigklippta mattrasor, och i vävstolen satt en varp typ 50 cm bred som passade till trasmattor, så hittils har det blivit sex stycken små trasmattor.

Egentligen skulle jag villja väva lite i de ullrestgarner jag har, men de passar inte till varpen och det känns ju onödigt att inte använda den varp som sitter.

Efter att ha lånat stora vävboken på biblioteket och försökt lära mig hur man varpar, blev jag lite avskärckt. Det verkar jättejobbigt att sätta i ny varp!!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-06, 11:03   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Har du mattvarp i så passar det utmärkt att använda dina ullrestgarner till en rana. Att sätt i ny varp är inte så jobbigt som det kanske verkar. Det är halva nöjet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 21:19   #14
kypert kypert är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 53
Thumbs up

grattis till vävstolen. vilken rolig tid som börjar för dej nu!
du fixar en ny varp, lätt som en plätt. du behöver ju inte börja med nåt jättesvårt o jättelångt. se det som en träningsväv. "stora vävboken" är jättebra! säjer som föregående-uppsättningen är halva nöjet....minst!!!!
lycka till monika
kypert är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons