Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-29, 08:40   #1
Myndel Myndel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2014
Inlägg: 8
Husqvarna 6570 sömvalshjuls problem

Efter att ha försökt bestämma mig för val av ny symaskin och mycket velande hit och dit fick jag överta en husqvarna 6570. Maskinen går fint men ett av sömvalshjulen (där man väljer raksöm, knappnålssöm eller vilken dekorsöm man vill använda) är sönder, hjulet går nog att snurra på men plastringen som visar vilken söm man valt följer inte med då man snurrar. Maskinen går ju bra att använda ändå bara man håller koll på vad man valt men det skulle vara roligt att få det fixat.

Tror ni felet går att fixa? Är det något jag kan göra själv eller borde jag lämna in maskinen på service? (enligt tidigare ägaren blev den genomgången av reparatör för ca 1 år sedan så annan service borde inte behövas)
Myndel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-29, 14:47   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Ring eller åk till en firma som säljer och/eller reparerar Husqvarna-maskiner. Det kan inte kosta så mycket att få det felet fixat för det blir ju enklare att sy.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-30, 06:16   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

För några månader sen var jag hos en reparatör som också säljer symaskiner. Han sa att reparationskostnader är höga, därför alla tjänar på att köpa en ny maskin.
Mitt förslag är att du skriver på engelska i Ebay och letar efter delarna som du vill byta ut, om du kan byta själv såklart.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-01, 12:09   #4
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Alla som säljer symaskiner vill att man skall köpa en ny.

Eftersom en fungerande 6570 är en dröm att sy på föreslår jag ändå:
Begär en prisuppgift på vad "ratten" skulle kosta att fixa, och jämför...

Jag har lagt ner lite pengar på min 6570 (=traderafynd) och det är det värt. På dessa maskiner är det inte delarna som är dyra utan kostnaden för tiden det tar att fixa ev. fel.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 10:19   #5
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Om jag förstår dig rätt är det indexhjulet som visar vilken söm som valts som inte följer med. Om det är så har något eller några aluminiumkugghjul vridits sönder i sömvalsmekaniken. Det är ett stort arbete att plocka isär hela mekaniken och byta ut de trasiga kugghjulen (om de går att få tag på). Det är mycket bättre att inte använda så mycket våld på maskinen att kuggarna vrids av. Det största problemet är att få tag på delar. Det är förmodligen lättare att få tag på hela mönstervalsmekaniken från en skrotad maskin.
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 11:05   #6
Myndel Myndel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2014
Inlägg: 8
Tack för era svar. Precis som Joppen skriver är det indexhjulet som inte hänger med, att skruva isär hela maskinen är inte något jag tänker börja med så får väl leva med felet tillsvidare. Har sytt en del på maskinen nu och den går verkligen som en dröm, bara man håller reda på vilken söm man valt stör det inte heller så mycket att hjulet inte hänger med

Kontaktade den lokala husqvarna försäljaren/reparatören och han ville helst sälja en ny maskin åt mig
Myndel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 12:08   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Vad var det jag sa

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-04, 12:15   #8
Myndel Myndel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2014
Inlägg: 8
Precis!
Myndel är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons