Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-25, 15:15   #1
vox2000 vox2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 2
Mönster för killar

Tjena tjena,
nybliven medlem och så där. Är väl (som det verkar) en av de få grabbarna som finns på sysidan. Jag är jättenybörjare, har bara sytt ett par skjortor och ett linne i veckan, som dock blev över förväntan. Det blev faktiskt sjukt bra. Var lite roligt också. Jag screentrycker egendesignade mönster och annat på tröjor, som säljer ganska bra och har fått för mig att jag ska sy lite kläder att komplettera de tryckta t-shirtarna med. Men då kanske man först ska lära sig att sy. Så det håller jag på med nu, och resultatet har hitils, som sagt, blivit väldigt bra.

Men!

Det är ju sjuuuuuukt dåligt utbud för herrkläder! Hallå! Ska det vara så här? Jag har hittat mönster för kort- och långärmad skjorta samt tshirt och linne för herrar, och det var ju ganska enkelt att sy. Jag letar efter mönster till jackor, byxor, vanliga tröjor etc. Utbudet är ju sämst i världen. Bläddrat igenom alla kataloger som jag hittade hos Olssons på Sveavägen, men hittade knappt nånting snyggt.

Böcker verkar det inte finnas nåt överflöd av heller. Jag har blivit rekomenderad två stycken, Mönsterkonstruktion för herrkläder som verkar vara på svenska, samt en bok på engelska som heter Classic tailoring techniques - construction guide to tailoring for men (eller nåt sånt). Ska handla dem och läsa, så man kan modifiera/göra egna mönster.

Jag tycker det verkar jättekonstigt att det finns så lite herrmönster. Har jag missat nåt eller är det så?

/Andreas
vox2000 är inte uppkopplad   Svara med citat