Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-25, 15:15   #1
vox2000 vox2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 2
Mönster för killar

Tjena tjena,
nybliven medlem och så där. Är väl (som det verkar) en av de få grabbarna som finns på sysidan. Jag är jättenybörjare, har bara sytt ett par skjortor och ett linne i veckan, som dock blev över förväntan. Det blev faktiskt sjukt bra. Var lite roligt också. Jag screentrycker egendesignade mönster och annat på tröjor, som säljer ganska bra och har fått för mig att jag ska sy lite kläder att komplettera de tryckta t-shirtarna med. Men då kanske man först ska lära sig att sy. Så det håller jag på med nu, och resultatet har hitils, som sagt, blivit väldigt bra.

Men!

Det är ju sjuuuuuukt dåligt utbud för herrkläder! Hallå! Ska det vara så här? Jag har hittat mönster för kort- och långärmad skjorta samt tshirt och linne för herrar, och det var ju ganska enkelt att sy. Jag letar efter mönster till jackor, byxor, vanliga tröjor etc. Utbudet är ju sämst i världen. Bläddrat igenom alla kataloger som jag hittade hos Olssons på Sveavägen, men hittade knappt nånting snyggt.

Böcker verkar det inte finnas nåt överflöd av heller. Jag har blivit rekomenderad två stycken, Mönsterkonstruktion för herrkläder som verkar vara på svenska, samt en bok på engelska som heter Classic tailoring techniques - construction guide to tailoring for men (eller nåt sånt). Ska handla dem och läsa, så man kan modifiera/göra egna mönster.

Jag tycker det verkar jättekonstigt att det finns så lite herrmönster. Har jag missat nåt eller är det så?

/Andreas
vox2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 18:41   #2
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
nej du har inte missat not. tyvärr är det ur uselt med kill mönster.boken om mönsterkonstruktion är rätt bra tycker jag för där finns grunderna som man sedan kan ändra på enligt eget tycke o smak!!!


lycka till!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-25, 18:44   #3
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Jepp, det finns ett knappt utbud av mönster för herrkläder. Jag tror att det beror på att herrbeklädnaden ju bara har ett fåtal väldefinierade beståndsdelar, byxor, skjorta, jacka/kavaj tröja o.s.v. Det är väl mest modets växlingar som varierar… på damsidan finns det ju en uppsjö av olika plaggtyper att välja mellan och olika varianter av allting. Dessutom är det väl som du har noterat mest tjejerna som intresserar sig för att sy kläder själva.

Jag ritar alla mönster själv, det kräver lite träning och kunskaper. Boken som redan nämnts, "Mönsterkonstruktion för herrkläder" är riktigt bra att lära sig grunderna ur, där får du allt du behöver. Men ha alltså koll, snittet på plaggen är inte helt modernt men går som sagt att modifiera till vad man vill ha.

En annan metod är att helt enkelt mäta upp, och "rita av" plagg, alltså att kopiera redan färdiga kläder. Man kan ju också sprätta alla sömmar i t.ex. ett par byxor och använda dessa byxdelar som mönster till ett par nya brallor.

Det finns till och med de som köper kläder på öppet köp, går hem och mäter och ritar mönster för att sedan lämna tillbaks plagget till butiken…


Jag har faktiskt aldrig använt mig av färdiga mönster, tycker att en del av det roliga är att just göra allt själv, från scratch.

En del detaljsömnad kan vara svår att klura ut själv, då kan man t.ex. kolla in Husqvarnas hemsida. De har ett "syrum" där med många bra beskrivningar av hur man syr fickor, gylfar et.c.

Lycka till!
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-26, 08:13   #4
vox2000 vox2000 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 2
Ahå, se där. Mönsterbok ska beställas omgående då. Tick tack!
vox2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons