Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-27, 12:30   #1
deud deud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 3
T-shirt

hej
nån som vet vart man kan få se hur man syr en t-shirt? eller nån sida med instruktioner om ungefära mått och så..
hmm..
jag är ingen stjärna på att sy, började för 1-2 veckor sen så det är därför en nybörjarfråga som denna dyker upp..

Senast redigerad av deud den 2006-07-27 klockan 14:42.
deud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 15:25   #2
en_anna en_anna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 23
hejsan.

Antingen köper du ett mönster och gör t-shirten efter den, det är nog det lättaste om man är nybörjare. Där står hur du ska sy också.
Eller så kan du göra ett eget mönster. du kan försöka att rita av någon t-shirt du har. Men det kan vara lite svårare om man inte gjort det förut.
lycka till!
en_anna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 16:16   #3
deud deud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 3
ok, tacktack
deud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 18:40   #4
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Tjena och välkommen Jesper!

Jag känner igen din frågeställning. Har varit där själv en gång i tiden. Jag hade ritat upp ett mönster själv, en T-shirt är bra att börja med, inte alltför avancerat, och det gör inte så jäkla mycket om man sumpar det... (och man känner sig betydligt mer nöjd med ett lyckat projekt om man inte fuskar med färdiga mönster och sådant bjäfs)

Man kan, om man orkar, prova att sy upp sitt plagg av t.ex. ett gammalt kasserat lakan eller liknande. Då gör det ingenting att man gör fel, och man kan ändra och dona tills man är nöjd utan att vara rädd för förstöra någonting. Själv har jag aldrig anammat denna metod, men de som är betydligt klokare än jag (många) brukar förfara på det viset.

Ta en T-shirt som du gillar att knalla runt i. Vänd ut och in på den. Nu är det lättare att mäta upp den mellan de olika sömmarna. Skilj på fram- och bakstycke som alltså INTE är identiska. Se till att sido- och axelsömmarna på fram-och bakstycke är lika långa. Mät bröstvidden (viktigt mått för att tröjan inte skall kännas/se illasittande ut) mellan de punkter där sidosömmarna ansluter till ärmarna. Mät höjden mellan nacken och tröjans nedre kant (om du inte gillar att gå runt i en tröja som är för kort där bak t.ex. Blir tröjan för lång kan du ju alltid trimma ner det i efterhand). Betrakta nu ärmarna: om du har din T-shirt liggande slätt och snyggt och ärmarna stickandes rakt ut på sidorna så ser du att man kan betrakta en ärm som ett stycke tyg som man vikt ihop och sedan sytt ihop i nederkanten. Du behöver alltså bara rita upp en "halv" ärm. Sedan lägger du den mönsterdelen så att ärmens överdel hamnar längs med vikkanten på ditt tyg som du vikt dubbelt för att klippa ut en ärmdel. De flesta T-shirt ärmar har en kurvad söm mellan ärmdel och ärmhål. Denna kurva kan du rita upp på fri hand, eller faktiskt, när det gäller en enkel T-shirt låta bli helt och hållet, det gå att använda en helt rak linje istället. Om du väljer en svängd linje, se till att svängen blir likadan och lika lång både i tröjans ärmhål och i ärmen. Om man lägger sitt måttband på högkant är det lätt att mäta en svängd linje.

När du klippt ut dina mönsterdelar, placera dem på tyget du tänkt förvandla till en T-shirt. Tänk på att lägga ut delarna så att deras "mittlinjer" ligger vinkelrätt mot tygets "stretchning" (Tröjan skall ju gå att töja på tvären, inte på längden). Glöm inte att ärmdelarna skall läggas ut över dubbelvikt tyg med sina överdelar längs med tygets vikkant.

Nåla fast mönsterdelarna och rita med en krita upp plaggets delar på tyget. Överallt utom där ärmarna ligger mot tygets vikkant förstås. Lägg till t.ex. en cm runt om i sömsmån. Nu har du alltså bara att se till att du syr 1 cm in på tyget när du syr ihop delarna. (Du kan välja vilken sömsmån du vill, men minst 1 cm tycker jag, då funkar det bra i symaskinen). Klipp ut plagget delar.

När det gäller en T-shirt brukar jag börja med att sy ihop fram- och bakstyckena i axelsömmarna. Sedan syr jag fast ärmarna i fram- och bakstycke. Sedan till sist syr jag ihop tröjan. Då kan man i ett svep sy ihop en ärm och fram- och bakstycke i en sidosöm.

När du har sytt ihop alla delarna är det dags för halslinningen. Det kan kräva lite övning för att få den riktigt snygg, men svårt är det inte, lite pilligt. Kolla på den här instruktionsfilmen: Länk

Det här blev ju en del (kanske har jag glömt något, jag litar på att någon annan fyller i..), men låt dig inte förskräckas, snart fixar du till en T-shirt under reklamen när du kollar på TV...

Lycka till//
Jonne

Senast redigerad av hatte den 2006-07-27 klockan 18:43.
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-27, 18:59   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Är just på väg att försöka sy en tshirt till min pojkvän och tänkte prova utan mönster. Nu har du givit mig en mycket bra start, tackar och bockar djupt!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-28, 07:02   #6
deud deud är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 3
det var ingående, man tackar och bockar, ska iväg till maskinen nu
deud är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons