Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-12-27, 11:27   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Question Antiglid till skärmatta?

Jag fick precis den skärmatta jag önskat mig i julklapp, från www.rodatraden.com - 184x108 cm. Den ska jag ha på mitt klaffbord (Norden) från IKEA.

Är det någon som har ett bra tips på något att ha under så den inte glider omkring? Jag vill ju inte fästa den permanent, eftersom jag kommer att fälla ihop och ställa undan klaffbordet ibland. Det får ju inte heller vara något tjockt, så det blir ojämnt när jag ska skära och rullkniven inte tar ordentligt.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 11:35   #2
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Kan du inte prova med sånt mattunderlägg som brukar finnas på rulle. Tror jag sett på Jysk, Coop, Rusta bl.a.
Se till att få så stort som skärmattan så borde det fungera.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 11:38   #3
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jo, jag har funderat på det, men de brukar ofta vara ganska ojämna. Men mattan är iofs tjock (nästan 3 mm skulle jag gissa) och stadig, så det kanske går. Om det finns tillräckligt stora.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 11:43   #4
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Fast jag tror inte att det gör något om det är ojämnt eftersom hela ytan under matta ska täckas.. då blir det ju jämnt iallafall
Den antiglidmatta jag menar är kanske ca 25-30 cm bred så du får lägga två bitar bredvid varandra.
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 11:54   #5
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Googlade lite, och hittade en på JYSK att ha under golvmattor som skulle räcka i storlek. Får kolla på den. Den här:
http://www.gulare.com/shop/index.php...roducts_id=354
ser ut att vara optimal, men för att få den att räcka skulle det kosta lika mycket som hela skärmattan...

Senast redigerad av svirr den 2010-12-27 klockan 11:56. Anledning: specificering
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 12:09   #6
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Är det inte bättre att prova den här först:
http://www.jysk.se/210/242/247/5872600/a/catalog
Vet att det finns en "finmaskigare" variant också.
Betydligt billigare iallafall..
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 14:58   #7
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jo, det var den jag hittade. Lite bättre kurs på den... Och knallblå är väl inte heller egentligen vad jag vill ha. Ska kolla på JYSK när jag har möjlighet.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 15:47   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Om du inte är rädd om bordet, ock inte ska använda det till annat, så skulle jag rekommender några bitar av dubbelhäftade tejp. i hörnen. Biltema har bra sådan till bra pris (runt 30 kr för en stor bred rulle).
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 16:20   #9
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Det har jag också funderat på, och i nuläget har jag inte tänkt använda det till något annat, men det är alldeles nytt, så det känns lite onödigt. Det kan ju också hända att det blir använt om vi är extra många som äter etc. Med duk över funkar det ju iofs ändå. Men jag vet inte hur bra det blir att ta bort mattan ibland (kan behöva fälla ihop och ställa mot vägg om vi har flera som sover över).
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 18:24   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag är reumatiker och har hos arbetsterapin köpt en "klibb"plast som riktigt suger sej fast.. om det går att få tag i sån så är dina problem lösta
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-27, 21:26   #11
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Jag är reumatiker och har hos arbetsterapin köpt en "klibb"plast som riktigt suger sej fast.. om det går att få tag i sån så är dina problem lösta
Den jag länkade till högre upp tror jag är sån, den hittade jag på en sida för hjälpmedel. Men man måste köpa 9 meters rulle och lägga i rader om det ska täcka bordet, och den kostar över 1500 kr. :-( Så jag ska kolla den på JYSK först, den kostar bara 60 kr.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 09:32   #12
annemarlen annemarlen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 647
Glömde bort att IKEA också har ett bra antigid-underlägg. Det ser med ut som filt... har du möjlighet så kolla på Ikeas mattavdelning. Underlägget är ganska stor och räcker gott o väl till skärmattan.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90132261
Men... behöver du verkligen ett antiglid-underlägg? Jag har använt skärmatta i mååånga år och aldrig ens tänkt att jag behöver det.
Däremot så har jag det under en hemgjord strykbräda som läggs på bordet när jag stryker
annemarlen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 10:03   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om ditt bord tål bensin så kan du tejpa och sedan ta bort tejpet med kemiskt ren bensin.

Jag skulle nog ta en massa häftmassa i små klumpar....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-28, 22:35   #14
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
annemarlen skrev: Visa inlägg
Glömde bort att IKEA också har ett bra antigid-underlägg. Det ser med ut som filt... har du möjlighet så kolla på Ikeas mattavdelning. Underlägget är ganska stor och räcker gott o väl till skärmattan.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90132261
Men... behöver du verkligen ett antiglid-underlägg? Jag har använt skärmatta i mååånga år och aldrig ens tänkt att jag behöver det.
Däremot så har jag det under en hemgjord strykbräda som läggs på bordet när jag stryker
Jag har inte hunnit testa ännu, men på hur bordet och skärmattan känns skulle jag gissa att det kan glida. Sen kanske det inte är så stort problem, jag får se... JYSK har jag iaf nära, så dit ska jag imorgon och kolla. Närmaste IKEA är kring 40 mil bort, så det får vänta...
Men som sagt, det är möjligt att det inte är så stort problem.
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons