Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-29, 02:38   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ta betalt på nätet

Jag undrar om någon vet hur man bäst tar betalt för sina produkter på nätet. Eftersom jag tänkt sälja till hela världen så måste det nästan bli via kreditkort, men hur funkar det då? När jag tittar på paypals hemsida t.ex. så får jag intrycket att man inte kan utnyttja dem som mellanhand, om man är en privatperson i Europa som vill ta emot betalningar. Någon som vet eller har tips?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 08:19   #2
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
För paypal tror jag att det krävs att man driver ett företag. Och att ta betalt till andra länder bör du ha en valutaomräknare (även på respektive språk).
Att ta betalt i affär brukar vara gånger 2,5 - 3 på det ursprungliga priset.
Det bör vara billiage att handla på nätet än i affär p g a lägre omkostnader. Glöm dock inte att ta betalt för frakten och redovisa det tydligt - eller "baka in" det i priset och ta noll kronor utåt sätt för fraten.
Vad är det du ska sälja?
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 09:40   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Har du kollat Payson? http://www.payson.se

Det är ett svenskt företag. Jag vet tyvärr inte hur det fungerar utomlands eller om man måste vara företag för att kunna sälja.

I PayPal finns ett verktyg som heter Request money. Har du kollat om det kan fungera för privatpersoner som vill sälja? Något sätt måste ju finnas. Kanske Send money kan fungera. Kunden måste själv skicka dig pengarna, sedan skickar du varan. Det känns ju inte lika säkert eller proffsigt förståss.

Kan du inte starta ett hobbyföretag?


Monica Boberg
Ateljé Kreativ
http://www.ateljekreativ.se
monica@ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 09:40   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag är inte riktigt säker på att jag förstår hur du menar. Skulle någon ta betalt tre gånger så mycket för att man handlar utomlandsifrån (eller med utländsk valuta)?

Det jag undrar är alltså hur man kan ta kreditkort. Jag tänkte sälja olika roliga hantverksprodukter. Det kanske blir så att jag använder någon sajt där man kan sälja sina saker mot provision, etsy.com t.ex., men jag är inte säker på hur det funkar med kreditkort där heller (men jag har mejlat och frågat). Någon som förresten vet någon annan sådan sajt, helst en som kan förmedla kreditkortsbetalningar till Sverige.

Jag tänkte förresten lista priserna och ta betalt i dollar, eftersom alla liksom kan relatera till det på nätet.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 09:46   #5
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Oj, ett till svar. Problemet med payson blir att kunderna skulle få se en hemsida på svenska, och det kanske inte ser så seriöst/säkert ut (eftersom de inte förstår svenska). Att starta företag kostar pengar (1000 kr?), och jag skulle vilja bara prova att sälja lite först. Det är nog lika bra att sälja genom någon sajt. Hoppas att etsy funkar (för en massa andra hantverkspersoner verkar använda det), men andra tips mottages med tacksamhet.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:09   #6
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ring din bank och fråga hur du gör om någon vill betala till dig från utlandet men med ett VISA-kort eller liknande. Eftersom det bara rör sig och testverksamhet i nuläget.Det kan ju inte vara så krångligt. Jag menar, ett sånt kort ska ju alltid vara så lätt att handla med världen över och om någon då ger dig sitt kortnummer så borde ju saken vara klar!

Har aldrig kollat detta själv, så jag vet inte om jag är ute och cyklar...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:18   #7
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Nu vet jag inte om jag förstår riktigt. Jag har PayPal konto.
Jag är alldeles vanlig privatperson.
Jag kan både betala och ta emot pengar via detta konto. Från/till hela världen.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:42   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Denna information på paypals hemsida är det som stör mig:

"PayPal charges Premier and Business accounts to receive payments. Personal accounts are free, but may not receive debit or credit card payments."

Det ser ju där ut som om man inte kan ta emot pengar.

Hur får du förresten in pengarna på kontot (och vilket slags bankkonto har du)? Kommer de direkt in när någon betalat eller hamnar de på ett peypal-konto först och så får man ta ut dem därifrån till sitt eget sedan?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 10:56   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag tror att jag fattar nu. Man kan ha ett privat eget konto, men man måste registrera sig för ett premium eller business paypal-konto. Vilken sort har du?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 11:32   #10
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har ett privat konto. När någon betalar mig hamnar det på PayPal-kontot. Jag kan flytta det därifrån om jag vill, men jag brukar ha kvar det där och använda det till mina egna inköp.

Om detta passar den som har stor mängd pengar/många transaktioner i rörelse vet jag inte. Jag köper en del med PayPal, men det är ite så hemst mcyket trafik åt andra hållet för min del, så det där med avgufter och så har jag inte alls kläm på.

Jag tycker det är ett fantastiskt bra sätt att skicka pengar mellan privatpersoner i olika länder!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-29, 11:53   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
men är det i så fall alltså ett "premier account" och inte ett "private account" du har? (eftersom det står på deras sajt att man inte kan ta emot pengar till ett "private account")? Ledsen för alla frågor. Jag är jättetacksam för all hjälp!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 20:36   #12
Stinas Stinas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 147
Smile Hur ta betalt

Jag har mitt som hobbyverksamhet.
Det är det absolut enklaste ur bokföring och deklarations-synpunkt.

När jag ska ta betalt så har jag än så länge två varianter. Förskottsbetalning till mitt plusgirokonto eller mot postförskott.

Det handlar om förtroende för mej då kunder betalar i förskott, vilket jag kan förstå att många tvekar inför. När det är mot postförskott så finns risken att kunden inte hämtar ut varan, och för kunden är det en merkostnad på 50:-

Jag är nog inne på att börja använda paypal så småningom om det kan bli en bra sak för kunden och mej.

Jag säljer både inom landet och utomlands.
Stinas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-07, 20:59   #13
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ursäkta att jag inte såg din sista post, Sara.
Var ser du att du inte kan ta emot pengar till ett Private account?
Det är i alla fall vad jag har, och jag kan ta emot pengar.
Se till exempel denna prislista
http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr...y-fees-outside

hur de som betalat till mig gjort det vet jag inte, eftersom det står något om "Personal accounts are free, but may not receive debit or credit card payments." Pengar har jag fått i alla fall!

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2006-10-07 klockan 21:02.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 11:29   #14
Mummsan Mummsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 31
En liten fråga

Hejsan har suttit och läs diskustionen och hitta mycket bra att veta saker. Ska nämligen oxå öppna butik på nätet men vad kostar det att ha paypal eller nån utav de andra betalformenera?
Mvh angela
Mummsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-02, 18:39   #15
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Angela,

Att öppna ett konto i PayPal för företaget "kostar" en liten summa, tror det var 50-100 kr. Dessa får du tillbaka.

När en kund sedan köper kostar det dig 3,5% av köpesumman plus $0,36. Detta får man se till att ha lagt till i priset. Det är det enda.

Säljer du mycket blir det billigare.

Med PayPal kan du skicka pengar till en e-post och du kan själv få pengar. (Vet inte hur det är med andra). Jag fick provision från SecretOfEmbroidery. Det var en check på $29. Om jag gick till banken så skulle det kosta mig $15 att få ut pengarna. Likadant om SOE skickade till min bank. Men så kom jag på att de kunde skicka via PayPal och då betalade jag $1.4 av summan.

2checkout fungerar på samma sätt men det kostar ca 500 kr att starta. Sedan är det ungefär 5% plus 4 kr per försäljning.

Payson är som PayPal.

Klart mycket billigare än många andra som tar allt från 500 - 2000 i månaden oavsett vad du säljer för. Dessutom tar de en kostnad för det du säljer. Fördelen är att dina kunder kan göra transaktionerna genom sin bank. Det finns säkert mer man får för pengarna men jag har inte satt mig in det för jag skulle gå back i dagsläget.
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons