Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-03-01, 16:10   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Sy upp en hel kollektion?

Jag har alltid haft sömnad på ett hobbynivå, men har alltid fått mycket positiv respons för mina kläder (designar och gör egna mallar) - även från helt främmande människor som kommit fram och beundrat det jag haft på mig.

Varje år ploppar det upp ett flertal olika nya designers och klädmärken. Vissa går det bra och andra glöms bort efter en säsong. Undrar nu vad det egentligen krävs för att sy upp en egen kollektion. Är det bara för mig att sy upp en kollektion (fletal plagg) och sedan ta kontakt med rätta instanserna? Finns det någonstans där man kan vända sig för information?

Det är inte så att jag har några seriösa planer på att lansera något eget, men visst vore det roligt att i varje fall försöka. Vet att modeklimatet är hårt och att man generellt sätt endast lyckas efter många många många års utbildning vid de finaste skolorna i världen.
Men jag har ju inget att förlora - man lever bara en gång.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 17:45   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är svårt att komma in på marknaden. För att få ett varumärke att sälja bra krävs kapital och en affärsplan. Ett tips til dig är att försöka kontakta ngn butik i din närhet som säljer lite "udda/ovanliga" kläder som stämmer in på din stil o dyl. Du kanske kan få hänga dina plagg och betala en hyra eller en procent på det du säljer. Se då till att ha en "tag" på kläderna och så smått får du kanske en kundkrets. Du kan ju även ha två kollektioner, sommar och vinter ex. Du kanske bara vill ha ett plagg av varje design för att kunden ska känna sig unik? Ska du sy själv? För att sy upp en större kvantitet behövs även där lite kapital. Via en egen hemsida kan du också marknadsföra dina plagg.

Lycka till! Det är aldrig försent att drömma och ha mål.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:11   #3
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Skulle jag sy upp en hel kollektion och få sälja mina kläder i någon butik, vore det ju en dröm. Men det är absolut något som jag gör på min fritid - när det gäller sådana här affärsidéer är det oftast bra om man har en inkomst vid sidan av.

Jag vill absolut inte massproducera något, utan vill tillverka plagg som är unika, exklusiva, men ändå på en nivå där vem som helst har råd att köpa det. Skulle verkligen aldrig vilja designa kläder som kostar en förmögenhet. Kläder med bra kvalité och trendriktiga outfits borde alla ha möjlighet att köpa och bära. Har de senaste åren tittat lite på just klädbranschen och funderat på en egen nisch.. men det är en hemlighet..*ler*
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:15   #4
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Skulle vara kul att se lite av det du sytt under åren.
Har du inga bilder som du kan lägga upp så vi får titta?

Bodil
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:22   #5
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
*skrattar*
Jag har planerat flera dagar..hrm..ett halvår snart att fotografera allt jag gjort på en modell och lägga in bilderna här. Har bara inte blivit av. I helgen kommer det att vara rätt lugnt, så kanske kan jag få min vän att stå som modell för några bilder.

Jag är ju en sådan där perfektionist när det gäller speciellt mina kreationer. Vill att allt ska se snyggt ut och då är det ju viktigt för mig att bilderna också blir snygga.. med andra ord kommer en fotografering med mig att ta tid.

Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:33   #6
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
*Ler stort*
Jag förstår precis vad du menar. Det är likadant här och jag blir aldrig nöjd. Man har en bild i huvudet på hur det ska se ut i foto men så blir det sällan. Men kläderna i sig är fina, säger iallafall andra. Själv tycker jag alltid att det ser halvdant ut.

Jag fick så många frågor om vad jag kan och hur det ser ut så min make och hans kompis gjorde en hemsida. Har du tänkt på det någon gång? Jag menar om du har funderingar på att göra en kollektion, kan du ju döpa din sida till något speciellt och lägga den i sökning, på tex google under kläder. Då kommer ju personer som letar efter klädskapare att hitta dig.....
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:37   #7
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Absolut - en hemsida är nästan ett måste för den som vill nå ut till en bredare publik. För några år sedan höll jag på rätt mycket med att göra olika hemsidor och så - gift med en datanörd så..

Det är också något som jag kommer att göra när jag väl får tid. Man har så mycket man skulle vilja göra, men bara 24 timmar/dygn.

Ett problem kanske för oss alla "sysidare"?
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-01, 18:39   #8
bwear bwear är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 87
Har bara en sak att säga: Sova vad är det?
Det gjorde jag innan jag började sy.....
bwear är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons