Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-20, 14:47   #16
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Jag säljer på Etsy och marknader. Har även shop på epla, dawanda och lilyshop men ingen av dem har lika mycket besökare som Etsy. Etsy är bra men det funkar inte att bara lägga upp saker där och vänta på att sälja. Man måste jobba mycket med att vara synlig där för att sälja.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 09:25   #17
NilsDacke NilsDacke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 6
Hej, jag tycker det är intressant att diskutera om försäljning och både ge och få tips.
Jag har öppnat butik på Etsy, efter en artikel i den brittiska tidningen Craftseller som man kan köpa genom Pressbyrån, men har bara gjort min banner ännu och inte lagt ut några varor.
Redan har några hittat mig och lagt till mig i sina "cirklar" på Etsy.
Jag tror att med Internethandel i allmänhet och speciella sälj sidor i synnerhet att det är viktigt att lägga lite tid på att surfa runt, skaffa "vänner" gå med i cirklar och grupper som är liknande det man själv vill sälja.
Det är viktigt att presentera sina saker snyggt, att ta bra foton och vara tydlig i annonsen.
Det är också viktigt att räkna lite när man sätter pris:

Exempel; jag syr en grytlapp. Materialet är sådant som blivit över, så det har bara kostat mig arbete. Man kan aldrig få en bra timpenning på det man gör själv, vissa grejor går fort och vissa tar tid. Det viktiga är att sälja med förtjänst.
Säg att jag vill ha 100 kronor för grytlappen i handen. Då får man fundera på om porto skall ingå, och i så fall till vilka ställen i världen, man får räkna på vad tex Etsy, Ebay, Tradera osv vill ha i provision och hur mycket jag då har i handen efter försäljningen.
Sedan har många av dessa säljsajter en osålt-avgift. Det är viktigt att räkna med hur många objekt man har råd att INTE sälja...
När jag startade på Tradera för länge sedan, så lade jag ut en massa grejor och fick inte allt sålt, och blev nästan ruinerad på osålt-avgifter!
Det är bättre att lägga ut lite saker, men lite olika för att pröva sig fram. Jag har funnit att mina armband i läder och tenntråd funkar bra. Det blir billig frakt och de går att variera.
MEN jag fick lägga ut dem många gånger i början, först på Tradera för att synas och göra reklam sedan hade jag en annan hemsida där folk kunde handla. Många återkommer och ska handla till kompisar osv och mailar direkt; det är där pengarna finns!

Nu har jag lagt ner den hemsidan jag hade och gått över till en blogg; hur man än väljer att göra så är det viktigt att ha tålamod, och visa upp sig så mycket som möjligt; förr eller senare så lossnar det och rullar på.
Men det kan vara bra att sälja lite till mindre förtjänst i början för att få reklam; sprida sina säljsajter och bloggar och hemsidor; om du jämför det med att annonsera så ser du att du ändå sparar tusenlappar!
Sedan kan man lägga upp bilder på facebook och andra liknande medier och skriva; idag har jag sytt ett armband till min Internetaffär!
Med andra ord: se till att synas på många ställen!

En annan sak som är bra att tänka på är: BIPRODUKTER.
Om jag tex tänkt sälja maskinbroderade grytlappar och ritar broderiet själv, varför då inte sälja broderfilen?
Likadant om man stickar saker; vill jag sälja mönstret?
När jag provar att sticka och tova, och ibland misslyckas, vad ska jag göra med ullen som inte tovat sig, alternativt tovat sig för mycket? Den kanske man kan använda som stoppning till sittdynor, grytlappar mm
Det är viktigt att ta till vara allt material, förr eller senare så kommer man på något att använda det till!

Allting går att sälja, men man måste nå ut till många för att hitta köparen som min 100-kronorsgrytlapp letar efter!
NilsDacke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
biprodukter, sälja


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons