Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-18, 06:55   #1
Doriz Doriz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 25
eget märke

kan man sy fast ett märke på ett påhittat namn som man ej äger som varumärke . Jag har inte för avsikt att sälja kläderna utan bara för att markera att det är mitt eget.
eller ska man ansöka om varumärkesregistrereing om man utifall vill börja sälja .
Doriz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 08:44   #2
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Självklart kan du det! Jag syr under ett namn som inte är varumärktregistrerat. Har dock ansökt om registrering men tyvärr verkar det inte gå igenom....visade sig en annan hade ett liknande namn o måste skriva till henne för att få hennes godkännande för att lättare få igenom mitt namn. Har skrivit en gång men inget svar, ska precis skicka iväg igen ett brev (tycker man kan svara då jag skickar med porto och allting). Håll tummarna!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 10:18   #3
Ramonalov Ramonalov är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
Jag vet att kan beställa men jag vet inte varifrån kan jag få varumärke.Jag har sytt några mjukisar till mina vänners barnen och jag ville sy ihop med mitt namn så dom skulle veta att dom var från mig men jag haft inte mitt...
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig och visst att man kan sälja varor med eget namn utan registrering för det gör många ju men det beror på vart och vem till man säljer...
Ramonalov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 10:51   #4
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Patent & registreringsverket....har för mig det kostar minst 1.300 kronor, gäller 10 år.
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-25, 17:33   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är klart att man kan märka nåt med något man hittat på. Men man kan bli "stulen" på det namnet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 21:51   #6
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Du får använda ett märke som inte är registrerat, och kanske även om det är registrerat, det beror på om den som registrerat känner till att du använder det/bryr sig.

Låt säga att ditt varumärke betyder något speciellt för dig. Och sen registrerar någon annan det - och du får inte använda det. Så resonerade jag när jag registrerade mitt.

Du kan registrera firmanamn också, om du startar företag och anmäler det hos Bolagsverket är firmanamnet skyddat under viss tid, i vissa län, beroende på typ av företag.
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 17:53   #7
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Ett knep när det gäller eget märke och man inte har råd med PRV när man startar är att se till att regga sitt namn på alla de större mailtjänsterna,bloggservar och så många domännamn man har råd med.
På det viset försvårar man för någon annan som också vill använda ens märke...

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 19:37   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, så sant! Man drar nog sig för att ge namn på något där "allt" är upptaget online redan.

Jag funderade på att regga namnet, men sedan min sambo berättat att de sagt nej till hans företags namn och 3000 kr försvunnit i sjön. Tyvärr är de väldigt hårda med att godkänna namn! Om det är något HELT påhittat så går det nog bra. Men om det redan betyder någonting på svenska eller engelska så godkänns det inte.

T.ex. om du vill regga "prickig korv" så går det nog inte så bra för det är beskrivande på något befintligt. Men det går nog an att regga typ "prilikojs".

Problemet är att de inte säger till innan, man betalar och sedan får man veta om det gått eller inte.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-29, 20:46   #9
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Precis!! Man kan ha riktig otur...och det gäller inte bara att man har samma namn utan man kan ha liknande namn! Jag försöker regga mitt namn men det finns redan en som har ett liknande, så det återstår att se om det går igenom eller ej...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-07, 00:10   #10
mooseella mooseella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 2
Smile Namn på saker man gjort...

Jag har skaffat mig band med skriften: Made by +mitt namn.
De syr jag fast på de saker jag syr eller stickar. Det är för mig än så länge en hobby.
mooseella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 21:16   #11
alwalla alwalla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 5
Citat:
mooseella skrev: Visa inlägg
Jag har skaffat mig band med skriften: Made by +mitt namn.
De syr jag fast på de saker jag syr eller stickar. Det är för mig än så länge en hobby.
vart skickar du efter sådana band?
alwalla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-12, 07:20   #12
mooseella mooseella är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 2
Citat:
alwalla skrev: Visa inlägg
vart skickar du efter sådana band?
Har beställt/köpt dem på Knapp-Carlsson en butik i Göteborg, Finns på Kyrkogatan 34. Man tittar i en pärm med olika typer av band bestämmer sig för färg mm beställer sedan.Ring dit 031-711 60 93. eller kolla på deras sida, kanske finns där.
www.knapp-carlsson.com
mooseella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 17:31   #13
Ramonalov Ramonalov är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 24
"Problemet är att de inte säger till innan, man betalar och sedan får man veta om det gått eller inte." från ichigo


Det är ju helt sjukt att förlora pengar om man har otur
Bäst att kolla genom google först och man får hoppas att detta nanm som man vill ha finns inte och om goole kan hjälpa... (tror jag )
Ramonalov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 17:39   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, men även om ett namn inte finns så kan det underkännas pga likheter till namn eller är typ ord från språket.. hmm.
Min sambos företag Secure Networks underkändes trots att det var "ledigt". Pga att det är "ord", säkra nätverk. Säger det som exempel.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-13, 17:52   #15
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Precis som Ichigo säger...även om ditt namn inte finns så kan det finnas ett namn som är liknande redan. Det är svårt att veta! Man kan tro man har något eget men så är det inte sedan....jag har problem med detta just nu...därför måste jag ringa (har redan skrivit 2 ggr) till personen som har ett liknande namn som jag har försökt att registrera. Om hon ger mig tillåtelse så kan det vara lättare för mig att få mitt namn igenom...tyvärr så känns det inte så positivt....suck...
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons