Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-03-05, 15:57   #1
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Question Upphovsrätt

Min sambo sitter och gör små figurer i cernit.
Kom då på en tanke att kanske göra små Super Mario-figurer.
Men hur är det med upphovsrätt på sådant? Om jag till exempel skulle göra små Mario-svampar och sälja.
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 18:24   #2
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Så här står det om Mario: "Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt."
så antar att det gäller allt som har med figuren att göra, men det bästa är väl att maile dem och fråga.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 02:01   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du ska göra svampar kan du ju göra dem lite aning annorlunda (eller inte mycket eftersom mariosvamparna varierar ganska mycket i design sedan 1985, de tidigaste var ju mer "naturtrogna") och kalla dem för flugsvampar eller något ditåt då kan man ju säga att du inspirerats av de riktiga svamparna i naturen. Svampar är ju ganska populära som designmotiv.

Men karaktärerna kan bli svåra! Jag brukar tänka såhär, om man gör och kanske säljer 1-2 st privat så kan man kanske se mellan fingrarna.

Men så är jag mer tillåtande när det gäller megaföretags karaktärer än om man kopierar en privatperson eller en småföretagare eftersom de senare är i princip oskyddade och försvarslösa och måste jobba hårt, medan megaföretaget knappast lider av om man säljer ett par grejer. (krasst sett kan man nästan säga att man hjälper dem att hålla upp populariteten )

Men det är alltså vad jag tycker och inte riktigt vad lagen tycker.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 02:07   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men ja, närmast oss är ju Bergsala i Kungsbacka. Skicka ett brev till dem och berätta lite. Berätta gärna också att ni är flexibla vad gäller marknadsföring t.ex. om de inte vill att ni ska kalla gubbarna för mario eller nintendo så gör ni inte det och berätta också hur många ni vill göra och var ni kommer sälja.
Vem vet, kanske de låter er göra det.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 10:14   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Gubbarna är ju en sak, då bör ni ju fråga först tycker jag.

Men när det gäller svamparna så är det bara att köra på, vem kan varumärkesskydda alla svampliknande skapelser.... Såvida Marios svampar inte har en alldeles egen form eller färgsättning, för då blir dom genast unika och kopior kan avslöjas utan tvekan.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:50   #6
Nanna81 Nanna81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 148
Tack för alla svar!
Lite annorlunda blir ju svamparna. Det är ingen exakt kopia, utan mer en inspiration.
Men det kan ju vara smart att ta kontakt med Nintendo då, om jag skulle göra andra figurer inom Mario-stilen.
Nanna81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons